Hur 17 får man...

vildros

Trådstartare
...en häst att äta alger?? Jag har provat med betfor och att doppa äpplen och morötter i elerna, men då rör han knappt kraftfodret. Och min häst är egentligen ett riktigt matvrak :angel:
Jag har nu en, errhm, ny idé. Han vill väldigt gärna tugga i sig lite halm, följden blir att han blir tjock :devil: Hehe, tänkte att man strör ut alger i boxen så får han i sig dem varje gång han käkar halm+ att han slutar äta halm för att det är äckligt :banana: Kan det vara farligt, tex att algerna reagerar med pisset eller något sådant??
Finns det nåt annat sätt att få i hästen alger? uppblött vetekli? havregrynsgröt? Vetekli+alger och spruta i munnen? vad som helst!
mvh vildros
 
Sv: Hur 17 får man...

vad är det för alger? såna man kokar till gelé eller "pulver"
jag ger min sånt där pulver och det äter hon om man blandar det med nåt blött så hon inte kan peta ut det. den lille får gelé och det äter han ju, men jag vet inte hr ägaren (foderponny) fick honom att äta det...
 
Sv: Hur 17 får man...

vildros skrev:
...en häst att äta alger?? Jag har provat med betfor och att doppa äpplen och morötter i elerna, men då rör han knappt kraftfodret. Och min häst är egentligen ett riktigt matvrak :angel:
Jag har nu en, errhm, ny idé. Han vill väldigt gärna tugga i sig lite halm, följden blir att han blir tjock :devil: Hehe, tänkte att man strör ut alger i boxen så får han i sig dem varje gång han käkar halm+ att han slutar äta halm för att det är äckligt :banana: Kan det vara farligt, tex att algerna reagerar med pisset eller något sådant??
Finns det nåt annat sätt att få i hästen alger? uppblött vetekli? havregrynsgröt? Vetekli+alger och spruta i munnen? vad som helst!
mvh vildros

Om det är algerna och inte carragenet. Ge det tid, en del tycker inte om lukten.
Du kan börja med att ta bort en del av algerna så att de får lufta ur snabbare så lite av lukten försvinner. Sedan så brukar de flesta hästar uppskatta ljummen eller lite varmt uppblött foder. Det tar också bort lukten mer och brukar då slinka ner utan problem. Men ge det som sagt tid och ta lite lite i taget.

Att strö det i boxen över halmen är både ohygieniskt och hästen lär inte pilla i sig algerna som åkter igenom och lägger sig under halmen.

Har varit med om hästar som t.o.m. kastat sig baklänges och blåst för högan sky av rädlsa när de känt lukten, men även det gick över och till slut åt hästen rent ur handen, så ha tålamod för det är inte gott och det luktar inte gott ur en ny säck.
MVH/
 
Sv: Hur 17 får man...

Varför ska du ha i hästen alger?

Blir hästen fet eller bukig av halmen?

mvh Jessica
 
Sv: Hur 17 får man...

Glimfeather skrev:
antagligen ska hon ha i honom der för att det stärker immunförsvaret.

Alger innehåller också välidigt mycket jod, vilket är giftigt i stora doser, så jag tycker att man bör ha en bättre förklaring än så om man ska trycka i sina hästar diverse tillskott.

Jessica
 
Sv: Hur 17 får man...

min foderponny har kronisk bronkit men är ehlt symptomfri nu när han äter alger. ponnyns ägare har även en anann ponny med kvickdrag som skulle blivit utdömd, hon började ge den alger och nu är också den symptomfri. det hjälper också till vi d diverse hudsjukdomar och andra luftvägsproblem. man ger inga enorma doser alger och dessa alger är speciellt avsedda för hästar så jod finns nog inte med i någon störra utsträckning.

inte klokt vad alla är negativa på det här stället! varför kan man inte prova på alternativmedicin om man så vill? det funkar ju bevisligen. skulle min kompis och jag plocka bort algerna från hästarnas foderstater skulle de dö! och jag tror knappast vitlök hade hjälpt i de fallen.
 
Sv: Hur 17 får man...

Hej!

Det innehåller en hel del vitaminer mineraler, spårämnen m.m. Man kan läsa hur mycket som helst på nätet om det, t.ex.:

citat>
Ett annat tillskott som visat sig ha effekt är Isländska havsalger. Vissa hästar som redan utvecklat sommareksem har blivit symtomfria när de utfodrats med alger. Alger är dessutom ett komplett mineralfoder i kombination med foderkalk. Jag är numera återförsäljare av och utfodrar alla mina hästar med alger och de flesta som köpt häst här har fått med sig en säck. Man utfodrar med ca 1 dl alger under vinterhalvåret (okt-april) och trappar upp till 2 dl under sommarhalvåret (maj-sept.). Det kan ta tid innan man ser resultatet men är man konsekvent med utfodringen med alger så får man en friskare och sundare häst. Vill ni läsa mer om Isländska havsalger så gå in på
http://www.alg-borje.se/fodert.htm
<Slut citat

Rolle på Österlen
 
Sv: Hur 17 får man...

Rolle skrev:
Hej!

Det innehåller en hel del vitaminer mineraler, spårämnen m.m. Man kan läsa hur mycket som helst på nätet om det, t.ex.:

citat>
Ett annat tillskott som visat sig ha effekt är Isländska havsalger. Vissa hästar som redan utvecklat sommareksem har blivit symtomfria när de utfodrats med alger. Alger är dessutom ett komplett mineralfoder i kombination med foderkalk. Jag är numera återförsäljare av och utfodrar alla mina hästar med alger och de flesta som köpt häst här har fått med sig en säck. Man utfodrar med ca 1 dl alger under vinterhalvåret (okt-april) och trappar upp till 2 dl under sommarhalvåret (maj-sept.). Det kan ta tid innan man ser resultatet men är man konsekvent med utfodringen med alger så får man en friskare och sundare häst. Vill ni läsa mer om Isländska havsalger så gå in på
http://www.alg-borje.se/fodert.htm
<Slut citat

Rolle på Österlen

tack för det!
jag ger själv min häst fodertillskott från alg börja, foderponnyn håller på att gå fran carrageenalger till fodertillskottet nu med och de trä verkligen fantastiskt! jag hoppas att det stärker min hästs immunförsvar så hon slipper sina muggbesvär.
 
Sv: Hur 17 får man...

kanske kan göra som jag fick göra med min förra häst för att få i honom medicin en gång. Veterinären sa åt mig att blanda den med mörk lr ljus sirap. Funkade ett tag på hästen, men sen slutade han äta det iallafall. Kanske brar inte är så bra att göra det hela tiden, för tänderna kanske inte mår bäst av det...
 
Sv: Hur 17 får man...

Jag ger min häst Carrageen och det var inte lätt från början vill jag lova!!
Jag blandar gelén i betforen och till att börja med rörde han knappt maten... Efter två-tre dagar hade han faktiskt ätit upp allt!! Han insåg väl att han inte hade något val...
När han åt kvällsgivan utan problem började jag lite försiktigt att ge algerna även på morgonen. Det tog lite längre tid eftersom han för kornkross då och då smakade det nog mera alger!!
Nu går det jättebra!! Jag kan tillägga att min häst tycker om vitlök så jag blandar i vitlökspulver också!!
Det går bra ska du se!!
 
Sv: Hur 17 får man...

Det där förstår inte jag.
Alger är dessutom ett komplett mineralfoder i kombination med foderkalk.
Hur kan en återförsäljare påstå att ens mineraler passar alla sorters hästar oberoende av vilket grovfoder man fodrar med? Sedan så rek. de att man skall komplettera med foderkalk när deras mineraler nästan enbart innehåller kalk och pyttelite fosfor...
/M
 
Sv: Hur 17 får man...

maggan2 skrev:
Det där förstår inte jag.
Hur kan en återförsäljare påstå att ens mineraler passar alla sorters hästar oberoende av vilket grovfoder man fodrar med? Sedan så rek. de att man skall komplettera med foderkalk när deras mineraler nästan enbart innehåller kalk och pyttelite fosfor...
/M


det foderkalket de säljer är från coraller och väldigt lättupptagligt, mycket mer lättupptagligt än det vanliga foderkalket.

men du behöver ju inte tro att alger är bra. vi som har hästar som går på det VET!
 
Sv: Hur 17 får man...

Vad bra att en återförsäljare lyckats dyvla på dig såna KUNSKAPER. Kan du vara vänlig att förklara hur en häst som utöver alger får i sig 50% av sitt kalkbehov och 50% av sitt fosforbehov behöver lika (lite) tillskott som en som får 80% av kalkbehovet och 30% av fosforbehovet. Och hur 0,2g fosfor kan täcka behovet hos en häst där det saknas 5g?
 
Sv: Hur 17 får man...

jag kan inte svara på dina frågor (om det va rmig det var riktat mot) men mina hästar mår bättre sen de började med alger.
den kroniska bronkiten märks inget på ponnyn. jag ha räven en kompis med en häst som hade så allvarliga kvickdrag att veterionären ville döma ut henne, hon kunde knappt gå, kompisen provade med alger som en sista utväg, nu är hästen hur frisk som helst :) det tycker i alla fall jag är positivt!
 
Sv: Hur 17 får man...

Jag har träffat folk som upplever att deras hosthästar blivit mycket bättre av alger o jag har full förståelse för att det fortsätter även om rekomenderad giva ligger precis på gränsen till vad som är giftigt (när det gäller dräktiga ston har man sett struma på föl i vid långt lägre givor) jag har träffat minst lika många som inte sett någon effekt.
Ibland är jag lite tveksam till vad som gett effekt eftersom många samtidigt fixat viktiga miljöåtgärder.
Att alger skulle ha ngn generellt immunstärkande effekt ser jag tillsvidare som rent nys.
För eksemhästar skulle jag i första hand rekomendera omega3 fettsyror där det faktiskt finns forskning som visar på effekt.
Som mineraltillskott ligger börjes alger helt fel i nästan alla fall, lite mineraler o fel balans.
Läs gärna tillskottstillverkarnas reklam men inse att det oftast inte finns någt stöd fgör deras påståenden.
Jag har sett hosthästar som stått o skitdåliga stall som vem som helst skulle få hosta av o det är klart att det är lättare att lägga några hundringar på en säck alger än att bygga nytt stall(eller skaffa bra foder).
PL
 
Sv: Hur 17 får man...

Min häst äter också alger och han är helt galen i dem! Han var inte ens misstänksam första gången han fick smaka utan åt dem glatt direkt ur min hand. Men det är nog bara min som är lite knasig... :D

Mvh Huntress :)
 
Sv: Hur 17 får man...

Glimfeather skrev:
inte klokt vad alla är negativa på det här stället! varför kan man inte prova på alternativmedicin om man så vill? det funkar ju bevisligen. skulle min kompis och jag plocka bort algerna från hästarnas foderstater skulle de dö! och jag tror knappast vitlök hade hjälpt i de fallen.

Jag är inte negativ till alternativmedicin. Ger själv hästen massage och skulle absolut inte "banga" på att ge akupunktur heller. Båda är vetenslapligt belagda! MEN när någon "slänger" ur sig att alger "stärker immunförsvaret" vill jag ha trovärdiga källor. En tillverkare/distributör klassar jag INTE som trovärdig källa! Har sett alldeles för många exempel på hästar som får div tillskott bara för att boxgrannen ger det. :devil:

//Alice
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 909
Senast: Oknytt
·
A
Hästvård Onsdagen den 12 jan var veterinären ute och raspade min ponnys tänder. På fredagen den 14 slutade han äta. Vi försökte allt möjligt...
Svar
14
· Visningar
2 209
Senast: TantEster
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp