Hunting..?

Vita_N_6520

Trådstartare
Ja, jag hade tänkt anmäla mej till huntingen i örebro i sommar..
Men först och främst skulle jag behöva er hjälp om hur det verkligen går till på en hunting ... :crazy:
Jag vet ju vad det är, men lite mer detaljer skulle inte skada.. :D

Sv: Hunting..?

Kan ju komma med ett par frågor, och hoppas att någon kan svara...

Måste man ha såndär stor nummerlapp som man har i FT, lr räcker det med en liten?
Ska man ha medical card..?

en fråga till..;
På proppen står det :
blabla.. 70 cm 100+55 kr
Det innebär ju egentligen att man ska betala 100kr INNAN tävlingen..
Men sen står det att man betalar både anmälnings och startavgift på tävlingsplatsen.
Så då borde man väl lita på att man ska betala det på tävlingen.?

Senast ändrad:

Ja, du ska ha medical card & 'stor' nummerlapp.
100+55kr innebär att det är 100kr i anmälningsavgift och 55 i startavgift.
När detta ska betalas är upp till arrangören. I detta fallet betalar du alltså anmälnings- och startavgifter på tävlingsplatsen.

Huntingklass är en kombinationstävling med banhoppning och terrängritt.
Först rids hoppningen och direkt därefter terrängritten.
Båda momenten rids alltså i en följd utan uppehåll. Mållinje i hoppningen är samma som startlinje i terrängmomentet.
Dressyrprov för Huntingklass (2 min) kan arrangeras före hopp och terrängprovet.
Banhoppningen skall bestå av 6-7 språng och terrängritten skall bestå av 8-9 språng inklusive det sista hindret som skall vara ett banhoppningshinder av stigsprångskaraktär.

Tempo och hindermått är samma som i fälttävlans TR IV.
I hopprovet räknas endast tekniska fel, tiden räknas ej.
I terrängritten skall alla hinder (utom det sista) vara fasta och av traditionell fälttävlanskaraktär.

Huntingklass får endast ridas i 70 och 90 cm klass. (Debutant för ponny och häst)
Klassen bör ridas som Clear Round.

Vid mer än plus-minus 10 sekunder från optimaltiden i terrängprovet, bestraffas ekipaget med 1 straffpoäng per påbörjad sekund.
Rivning av sista hindret i terrängen, banhoppningshindret, medför fyra straffpoäng.
I övrigt enligt TR IV terrängritt.

Den totala banlängden i hopp och terräng ska vara minst 800 meter och max 1400 meter.

Utrustning för häst och ryttare är i samtliga moment detsamma som under fälttävlans terrängprov enl. TR IV.
Terrängen i övrigt ska följa TR IV beträffande TD, Överdomare och vad som i övrigt gäller fälttävlan.

Ryttare ska ha genomfört godkänt prov för fälttävlanskort I.

Huntingklass är ej kvalificerande.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
510
Senast: Sryoqwe
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
438
Senast: Fetaost
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 793
Senast: Rosett
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 961
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025