Hundvalp svalde strumpa, röntgen visade inget.

Hm - är det bara jag som undrar varför inte veterinären gav kräkmedel direkt valpen kom in, istället för att lägga in den och göra kontraströntgen flera gånger under natten. Jag menar, den kom ju in när strumpan fortfarande borde vara i magen ?
Detta har jag funderat med över kan jag lova. För när jag ringde sa dom att jag skulle komma in så dom får kräka honom, då förbereder jag mig endast på att vi ska in, han får spy lite sedan åka hem igen. Hade aldrig trott att jag skulle behöva vara utan honom 24 timmar..

Inte bara du... att ge hunden kräkmedel omedelbart är ju betydligt billigare och skonsammare än att lägga in och röntga!
När jag ringde dom sa dom att jag skulle komma in direkt och kräka honom. Men när jag var där sa dom att om han ska spy upp den så kan den fastna i luftvägarna. Jag undrar dock varför dom sa en sak på telefon men gjorde en annan när jag väl kom in..

När jag ringde dom sa dom att jag skulle komma in direkt och kräka honom. Men när jag var där sa dom att om han ska spy upp den så kan den fastna i luftvägarna. Jag undrar dock varför dom sa en sak på telefon men gjorde en annan när jag väl kom in..
Låter jättemärkligt. Dom hade kunnat röra ut god blötmat i mycket vatten innan kräkning, så hade inget fastnat = strumpan hade varit dyngsur :cautious:

Nu vet jag inte vad det här var för ställe, men att behålla en 15-veckors valp bara för att tjäna pengar är inget veterinärer brukar göra bara "sådär".
Förmodligen fanns det en bra anledning enligt veterinären och var enligt överenskommelse med ägaren.

För övrigt har min labbe ätit upp säkert 20+ strumpor (:o) och alla har han kräkts upp inom max två dygn, tack och lov.

Jag är ytterst tacksam att min nuvarande hund inte är den som äter upp saker... Hoppas att nästa hund följer på samma linje. Såg på ett veterinärprogram en gång om en hund som ätit upp halva sitt läderkoppel när den lämnats ensam i bilen några minuter. Nog för att hundar kan gnaga, men att svälja ned det som mat...

Min unghund har ätit ett par kvadratmeter tyg hittills i sitt liv. Hittills har allt passerat utan bekymmer...

Funderade första gången när jag misstänkte att han kanske hade käkat ett par kvadratdm överkast om vi skulle åka in men hade mådde prima så vi höll koll och det blev aldrig några problem. Men han måste ha svalt det för tyget hittades aldrig hemma. Efter det har han hunnit äta mer tyg och en del annat O_o

Tack och lov verkar det beteendet ha upphört nu :)

Har precis samma problem med min spaniel som jag är 90 % säker på har svalt en socka i fredags. Idag gjordes konstraströntgen där de sade att de inte såg något. Fattar inte detta, hoppas det ordnar sig imorgon för tror att den ligger kvar i magen.

Hej
Bajsade din hund ut strumpan sedan? Vår cocker Spanien åt en kortstrumpa i torsdags o inget har hänt. Äter o bajsar o pigg som vanligt. Är lite orolig o hoppas en kommer ut. Har ju gått 3 dygn nu.

Hej
Bajsade din hund ut strumpan sedan? Vår cocker Spanien åt en kortstrumpa i torsdags o inget har hänt. Äter o bajsar o pigg som vanligt. Är lite orolig o hoppas en kommer ut. Har ju gått 3 dygn nu.
Om det är mig du frågar, nej det gjorde han aldrig, den blev för stor för att passera. Veterinärerna trodde inte det fanns något, jag bad om kräkning och ut kom den.

Hm - är det bara jag som undrar varför inte veterinären gav kräkmedel direkt valpen kom in, istället för att lägga in den och göra kontraströntgen flera gånger under natten. Jag menar, den kom ju in när strumpan fortfarande borde vara i magen ?

Nar vi var i Sverige och Diva "de gloved" sitt ena bakben och drog av skinnet pa storre delen av benet akte vi akut (sa klart!) till narmaste vet sjukhus som var oppet, det rakade vara sodertalje. Nar vi kom in fick vi en quote pa 15,000 for att rengora och sy ihop henne. Da det skulle ta flera timmar akte vi ut med Miss Mandy och fixade lite mat under tiden, tillsammans med tranaren (Lotta Linusson) som var med nar det hande.
Nar vi kom tillbaka var Diva ihopsydd. Rakningen var pa 22,000 da det var sa oerhort stort och komplicerat att de anvant 4 (fyra) veterinarer for att sy. Samtidigt. Det var forklaringen till att det blev sa mycket dyrare ...
Sedan blev vi informerade att vi kunde ta henne till Bagarmossen's djursjukhus da de inte hade nattlig overvakning ... ELLER komma tillbaka nasta morgon for en "check-up". Vi valde da att komma tillbaka nasta morgon (da veterinaren i fraga med overtygande min sa att det var vad han skulle valja att gora). Nar vi kom dit talade de om att vi kunde hamta Diva vid 7 samma kvall igen. Nar jag ifragasatte exact vad hon skulle gora dar hela dagen fick vi veta att hon skulle "vila" ...
Vi tog hem henne och fick ett par dagar senare aka till Stormsholm och de fick gora om det mesta, samt pa grund av att det inte var riktigt rent nar det syddes ihop och hon fick fel antibiotica behovde det goras en hel den nytt.

Sa min gissning pa din fraga ar helt klart att de ville ha ut mer pengar och darfor la in hunden istallet. Oavsett vad som skulle varit bast for valpen.

Jo precis. Men borde inte det ha synts under kontrast röntgen?
Kontrast visar om det är stopp (du ser bara kontrats i en del av tarmen). På det sättet kan man dra slutsatsen att föremålet finns där kontrasten slutar att passera alt passerar i mindre utsträckning. Själva föremålen syns inte om de inte syns på vanlig röntgen.

Exakt min tanke!! Jag har varit med många ggr när hundar kommit in efter att ha ätit saker och var det bevittnat kräkte vi dem så fort som möjligt.

Vet. sa att vi skulle avvakta att den troligen kommer ut o att vi ska ge henne sparris. Vilket vi gör....

Där ser man skillnaden från vet till vet.. En lägger in och kör rubbet (varför ens röntga så tidigt, vad är oddsen att ett tydligt stopp syns efter en halvtimme liksom?) medan andra tycker avvakta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka