Hundvalp svalde strumpa, röntgen visade inget.

Wibbe

Trådstartare
Hejhej! Som titeln lyder, min 15 veckor gamla Berner Sennen svalde en strumpa igår, en sån där liten ankelstrumpa. Ringde vetten direkt och dom ville att jag skulle komma in så då gjorde jag det, fick lämna han under natten där dom kontrast röntgade honom ett par ggr. Nu kommer det konstiga, dom hittade ingenting, tarmen såg bra ut, inget stopp där. Då undrar jag vart f*n kan strumpan ha tagit vägen? Han svalde den mitt framför mig när jag skulle ta den av honom. Är jätte förvirrad, sen är jag nog lite överorolig oxå då det är min första egna valp.

Tack på förhand!

Kan han ha bajsat ut den redan?
Det är det jag har så svårt att tro, ca 20 min efter att han svalde den så bajsade han precis innan vi åkte till vetten. Kollade inte så noga för det kan väl inte gå så fort? Det är isåfall om han har bajsat ut den under tiden han var hos vetten men då borde dom sagt något tycker jag..

Det är det jag har så svårt att tro, ca 20 min efter att han svalde den så bajsade han precis innan vi åkte till vetten. Kollade inte så noga för det kan väl inte gå så fort? Det är isåfall om han har bajsat ut den under tiden han var hos vetten men då borde dom sagt något tycker jag..
20 min är lite väl kort tid, även i fall där hunden blir rejält dålig i magen och får ordentlig diarré, vilket inte brukar hända pga strumpor vanligtvis. Dock tror jag inte du behöver vara speciellt orolig. En liten strumpa i en stor hund brukar sällan skapa problem, kommer det inte ut framtill så brukar det komma ut baktill. Veterinären hittade inget stopp eller liknande så det kommer nog gå bra.

20 min är lite väl kort tid, även i fall där hunden blir rejält dålig i magen och får ordentlig diarré, vilket inte brukar hända pga strumpor vanligtvis. Dock tror jag inte du behöver vara speciellt orolig. En liten strumpa i en stor hund brukar sällan skapa problem, kommer det inte ut framtill så brukar det komma ut baktill. Veterinären hittade inget stopp eller liknande så det kommer nog gå bra.
Jo det jag tänkte med. Tycker det är så jäkla märkligt att dom inte hittade något under röntgen bara. Tack så mycket för dina svar. Får hålla lite koll bara!

Jo precis. Men borde inte det ha synts under kontrast röntgen?
Det kan vara att strumpan låg på ett ställe så att den inte syntes så tydligt. Tarmen är ju inte en rak linje utan går i alla möjliga krokar och böjer. Det viktiga är att man uteslutit ett stopp, sen får man helt enkelt låta naturen ha sin gång och se om den kommer ut av sig själv.

Det kan vara att strumpan låg på ett ställe så att den inte syntes så tydligt. Tarmen är ju inte en rak linje utan går i alla möjliga krokar och böjer. Det viktiga är att man uteslutit ett stopp, sen får man helt enkelt låta naturen ha sin gång och se om den kommer ut av sig själv.
Okej, och uteslutit ett stopp har dom ju gjort iaf. Tack igen, känns mycket bättre nu när man har lite mer information. Nu kan jag ta det lugnt iaf :)

Bra att du åkte in till veterinären så fort! Du får väl hålla lite extra koll när hunden gör ifrån sig nu ett tag framöver och se om strumpan dyker upp ;)

Du får hålla koll på så hunden inte slutar bajsa. Och samma sak, om han slutar äta eller maten kommer upp igen. Då kan den ha fastnat senare. Men det ska nog vara större strumpa än så för att den ska fastna.

Hm - är det bara jag som undrar varför inte veterinären gav kräkmedel direkt valpen kom in, istället för att lägga in den och göra kontraströntgen flera gånger under natten. Jag menar, den kom ju in när strumpan fortfarande borde vara i magen ?

Ja men precis, den ligger ju i magsäcken minst 4 timmar och en strumpa syns inte på röntgen om den inte orsakat ett stopp.

@Wibbe Främmande föremål kan ligga kvar i magsäcken länge. Min hund åt en bit av en leksak som han sen kräktes upp 12 dagar senare.

Som unghund käkade min hund upp någon liten mjukisleksak, skinnvante någon trasa osv. Allt spyddes upp inom fyra fem dagar förutom en skinnhandske som låg i magen jättelänge innan den kom upp (3-4 veckor).

Vår ungtik kräktes upp en bit av mitt stövelskaft i skinn nära två veckor efter att hon tuggat på skon!!:o
Trodde verkligen inte att hon hade något i magen för inget saknades. Men där hade jag fel. Är väldigt tacksam att det kom upp den vägen och inte fastnade på vägen:crazy:

Vår ungtik kräktes upp en bit av mitt stövelskaft i skinn nära två veckor efter att hon tuggat på skon!!:o
Trodde verkligen inte att hon hade något i magen för inget saknades. Men där hade jag fel. Är väldigt tacksam att det kom upp den vägen och inte fastnade på vägen:crazy:
Hade en bulldogg en gång i tiden som demolerade leksaker. Hittade en halv tennisboll en gång och undrade vart den andra halvan var. Två veckor senare så kräktes den upp :nailbiting: snyggt delad mitt itu och hade bara ändrat färg pga magsyran :wtf:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka