Hundvakt åt hund med noskvalster utan att bli informerad

Taxilock

Trådstartare
Jag är hundvakt åt en hund i ca fem veckor, när ägaren till hunden kommer hit med sin hund så informerar hon om att hennes hund är på behandling mot noskvalster. Men hon gör detta först efter att våra hundar hälsat. Nu måste jag behandla min hund, min syrra måste behandla sina två hundar och mina föräldrar måste behandla sin hund.

Tycker ni att ägaren till hunden som jag är hundvakt åt ska stå för kostnaderna? Jag fick aldrig en chans att ta ställning till om jag ville utsätta min hund för smitta, jag fick veta det för sent. Jag har hunden i 5 veckor, för mig är det omöjligt att ha hund om jag inte kan få hjälp av mina föräldrar och syrra ibland. Hade jag vetat att alla hundar i familjen skulle bli smittade så hade jag kanske sagt nej till att hunden fick komma ö.t.h.

Sv: Hundvakt åt hund med noskvalster utan att bli informerad

Jag hoppas jag inte hade varit så snäll så att bara för hundarna hälsat så hade hunden fått vara kvar.
Utan jag hoppas jag hade sagt att du kan ta med hunden hem igen. Då hade du bara behövt behandla din hund och inte några andra i din närhet.

Men, om den går på behandling... Hur länge sen börjades den?

Jag är ju tyvärr så snäll/mesig, kändes som att det var mitt fel att ägaren till hunden skulle gå miste om de flera tusen kronor hen lagt på flygbiljetter om jag inte tagit emot hunden. Jag vet ju att det inte är så egentligen men som sagt jag är för mesig/snäll/dum.

Hon hade fått en eller två tabletter men syrrans ena hund har visat symptom så vi får lov att behandla alla hundar i familjen. Vi visste ju i och för sig att vi chansade när vi trodde att det skulle gå bra eftersom att behandling var påbörjad.

Jag är ju tyvärr så snäll/mesig, kändes som att det var mitt fel att ägaren till hunden skulle gå miste om de flera tusen kronor hen lagt på flygbiljetter om jag inte tagit emot hunden. Jag vet ju att det inte är så egentligen men som sagt jag är för mesig/snäll/dum.

Hon hade fått en eller två tabletter men syrrans ena hund har visat symptom så vi får lov att behandla alla hundar i familjen. Vi visste ju i och för sig att vi chansade när vi trodde att det skulle gå bra eftersom att behandling var påbörjad.

Jag hade varit lika mesig jag :crazy: Därför jag skrev att jag hoppas jag hade....
För jag vet jag hade sagt det får ordna sig. Men jag utgår ifrån hon betalar era utlägg..

Hunden hade åkt ut fort som attan, ägaren fått veta att den lever och dessutom stått för sanering/behandling av hemmet och djuren.

Noskvalster i min hundflock är katastrofalt.

Samma här!

Har man flera hundar kostar det multum att behandla!!

Hunden hade åkt ut fort som attan, ägaren fått veta att den lever och dessutom stått för sanering/behandling av hemmet och djuren.

Noskvalster i min hundflock är katastrofalt.

Jag blir förbannad av att bara läsa om det! :grin:

I det läget ni befinner er i nu är det absolut MINSTA hundägaren kan göra är att betala behandlingarna och kringkostnaderna som nu uppstår. OCH så vore det på sin plats med en ordentlig ursäkt och ersättning för "sveda och värk".

Samma här!

Har man flera hundar kostar det multum att behandla!!

Verkligen. Dessutom missar man ju kurser, träningar och tävlingar innan ens egen flock är friskförklarad.

Som sagt, det vore katastrof att få in i min hundflock...:crazy:

kl.
Jag blir så trött och ledsen för det känns så otacksamt när jag ändå ställer upp och är hundvakt i 5 veckor, vilket jag tycker är en ganska lång tid. Så kommer jag få betala massa i behandlingar för mina hundar som tack för hjälpen typ.. Jag ska försöka prata med ägaren till hunden och be hen stå för kostnaderna.

När jag informerade om att hens hund hade smittat fler hundar verkade hen inte så bekymrad över det faktiskt. Är så fruktansvärt less på hundägare som inte tar ansvar!

Tyvärr är det väl så att är man snäll så finns det alltid folk som kommer att utnyttja det för sin egen vinning. I det här fallet vilja åka utomlands men ha svårt att få hundvakt.

Senast ändrad:

Jag blir förbannad av att bara läsa om det! :grin:

I det läget ni befinner er i nu är det absolut MINSTA hundägaren kan göra är att betala behandlingarna och kringkostnaderna som nu uppstår. OCH så vore det på sin plats med en ordentlig ursäkt och ersättning för "sveda och värk".

Instämmer!

Men vilken pappskalle du har råkat ut för!

Visst, alla kan vara obetänksamma. Men att inte förstå problemet trots att man får det påtalat för sig är ju bara urbota dumt. Självfallet ska hon betala kostnaderna för behandlingen - och ev. sanering!

I mitt fall hade det dessutom kunnat handla om rejält inkomstbortfall, eftersom jag delvis lever på att kunna åka runt och jobba med mina hundar.

Fattar inte hur folk är funtade!

Precis! All den ekonomiska skada som har orsakats av pappskallen ska givetvis ersättas.

Fast när man vet att man har hunden under behandling så känns det faktiskt som hon gjort ett övervägt beslut, och inte bara obetänksam (i mitt tycke ännu värre!), och på sätt och vis offrat hundvakten :grin:

Jag förstår hur du tänker. Men även ett "genomtänkt" beslut kan vara obetänksamt just för att man inte har förstått problemet. Många tänker att det inte är så farligt med sådant som noskvalster och kennelhosta - just för att det inte orsakat dem och deras hund något större besvär. Men när man får problemet beskrivet för sig så brukar de flesta förstå åtminstone förstå att det beslut de fattade inte var särskilt smart.

Sant. Det ställer till problem på så många plan...

kl.
Jag önskar verkligen att ägaren skulle ha informerat mig om detta innan hunden kom hit :/ Och framför allt innan hunden fått hälsa på min hund. Hen slängde ur sig det som om det inte vore ngn big deal strax innan hen skulle åka, då hade hundarna umgåtts i kanske 40 minuter redan.

Men det kan det vara så att hen inte inser att att det inte "bara" är lite noskvalster. Bara för att jag inte skulle skicka iväg en smittad hund till hundvakt så betyder det ju såklart inte att ägaren till hundvakts hunden också tänker så.

Men ju mer jag tänker på det desto fräckar gjort känns det på något sätt. Jag kan också känna att om man har ont om hundvakter borde man inte vara mer rädd om dom man har? Jag kommer aldrig mer vara vakt till den här hunden, inte för att hunden är några problem alls att ha tvärt om men jag vill inte ha in några mer smittor i min familjs flock :S

Visar hundarna symptom? Annars hade jag nog avvaktat lite med att behandla. En del hundar visar aldrig några symptom, andra är hur känsliga som helst. Jag tror dessutom det blir i princip omöjligt att kräva personen på några pengar för en förebyggande behandling...

Min systers ena hund visar symptom, därför väljer vi att behandla alla hundar i familjen, känns ganska meningslöst annars då dom enligt veterinär kan ha det utan att visa märkbara symptom.

Jag hade krävt att hundägaren betalade dina hundars behandling. Men jag tycker faktiskt inte du kan kräva att hen betalar för din systers och dina föräldrars hund. De smittades (ev) efter att ägaren hade talat om att dennes hund behandlades.

Sen förstår jag varför du inte bara skickade hem hunden, men jag tycker ändå inte du kan kräva ersättning för föräldrarnas/systerns hund.

Folk tar tyvärr det här med noskvalster på tok för lätt =(

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hur skulle ni tolka denna hunds beteende? Hund som är näst intill omöjlig att klippa klor på hemma. Ägaren tar hunden till hundtrim...
Svar
8
· Visningar
1 326
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 892
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur