Hundtransport?

F

Felway

Det bor en man strax intill stallet där jag har mina hästar... Har har två schäfrar som han ofta åker och tränar å så med... När han ska iväg har jag sätt att han använder sig av en liten "hundtransport":crazy: Det ser ut som en hästtrailer, men mycket mindre. Den har inga fönster eller så, men "ventilation" på sidorna. Ser ut att vara lagom stor till två stora hundar... Syns att det inte är hemmabygge, den ser väldigt "ordentlig" ut. Det står Hundkärra bak på den:D Till min fråga: Är det vanligt med "hunddtransporter"? Finns det att köpa eller är denna specialbeställd eller liknade? Tycker de verkar lite små-taskigt att ha hundarna och "skumpa runt" där i:confused: Ägaren har en stor jeep, så han skulle utan tvekan få plats med hundarna i bilen.
Bara nyfiken och inte alls hundkunnig!:p
 
Sv: Hundtransport?

Hundkärror är mycket vanligare utomlands. Hundarna åker faktiskt rätt bekvämt i de där kärrorna och ventilationen är bra mycket bättre än i en bil. Varma sommardagar kan hundarna sitta i kärran utan att det blir varmt och flåsigt. Om man vill ha hunden i kärra eller i bur i bilen är en smaksak. Jag föredrar att ha dem i bilen, men vissa varma sommardagar kan jag önska att jag hade en sval kärra att sätta dem i.
 
Sv: Hundtransport?

Aha, då verkar de ganska smarta ändå! :bow: Att se stackars hundar i stekheta bilar på sommaren är hemskt tycker jag!
 
Sv: Hundtransport?

Va?! Det har jag aldrig hört talas om.;) Låter jättetöntigt ärligt talat, men visst - är det funktionellt så...

Kanske något för mig förresten, som mer än gärna skulle vilja skaffa en liten, behändig bil istället för min klumpiga kombi. Men pga för stor hund går det ju inte. Kanske får ta och skaffa en hundkärra?:p
 
Sv: Hundtransport?

Själv har jag svårt för dem. Tänk om någon rammar ini släpet eller nått sånt *huga* Då har jag hellre som slädhundsförarna har hemma. De har boxar byggda på ett flak på bilen. Det känns som att de sitter säkrare där. Men det är klart, det går inte bara att haka på :P

Ska se om jag hittar bild...
 
Sv: Hundtransport?

De är suveräna för de som har många hundar. Många uppfödare har dem. Jättesmarta då man på vintern kan ha värmen på och på sommaren har man det svalt och skönt i dem.
De kan rymmas alltifrån 2 hundar till 8 hundar.

maxkarra.jpg
 
Sv: Hundtransport?

Själv skulle jag föredra denna modell, just pga det som Tippan skriver. Det känns så osäkert att ha en sådan där liten kärra bakom. Den syns ju knappt när den rullar där bakom bilen.

box_bil_22.jpg
 
Sv: Hundtransport?

Fast slädhundsförarna har kanske... 4x3 boxar på flaket :angel:

Sen är det inte sådana där snygga saker. Det är hemmabyggt i plywood. Ett hål med galler i öppningen och lite halm hos hundar. Måste dra som fan genom dörrarna med andra ord...

Såg en bil som kört från Europa, där hade de iaf en plexiskiva framför dörrarna...
 
Sv: Hundtransport?

Jodå, jag har sett dem också. Har en bekant som haft 14 st huskeys som hon tränar/tränat drag i. När de åkte till deras fjällenstuga så vill man inte gärna åka flera gånger. Då blir det ett hemmabygge så 14 hundar får plats. :D
 
Sv: Hundtransport?

Tänkte inte på det att man sparade in 3 resor *he he*
 
Sv: Hundtransport?

knapplån: när jag blir stor ska jag ha en såndär van som de har på animal planet (djurpoliserna i miami eller var de nu håller hus). påminner om den med burar på flaket men är mycket snyggare.
 
Sv: Hundtransport?

Jag med! Dessutom ska jag ha en massa hundar att fylla den med när jag blir stor. :p
 
Sv: Hundtransport?

ja för tusan. hela bilen full. och jag ska vara så rik att jag inte behöver jobba utan kan ägna hela dagarna åt mina hundar!
 
Sv: Hundtransport?

Jag med! Jag ska ha massor av hundar, och ägna mig åt långpromenader och träning hela dagarna. Sedan ska jag hängna in hela marken runt mitt slott som jag ska bo i, så att hundarna kan springa in och ut som de vill.

Fast det är klart! Så dum jag är... jag har ju sådan extremt bra lydnad på alla mina hundar så de kommer ju inte lämna tomten alls. :D Så klart!

Sedan ska jag ha en egen sjö på min slottstomt så de kan bada på sommaren.

Och sedan ska jag ha....... :p :p :angel:
 
Sv: Hundtransport?

Utomlands är det vanligt, här i sverige har jag bara sett antingen draghunds folk eller vakhundsbolag med sådna kärror. Har i nåt sjukt ögonblick funderat på vad konskevensrna skulel bli om en sådan kärra med 10 "stakethundar" i råkar i en bilolycka.....
 
Sv: Hundtransport?

jag tror jag får gifta mig med en greve (med en schysst gård) som dessutom äger nåt stort multinationellt företag (d v s har en jäkla massa stålar). nån som vet var de finns? //blivande grevinna
 
Sv: Hundtransport?

Ingen aning, men hittar Du någon så hojta till! :banana: :banana:


Hojta inte så högt så sambon min hör bara. :angel:
 
Sv: Hundtransport?

Jo, de var de jag funderade på, om någon hund "ramlar" eller nått:crazy:
 
Sv: Hundtransport?

Okej, ser precis ut som kärran på bilden! Står hundarna helt lösa där inne? Tänkte på om man har 8st. kan det inte bli lite tjaffsigt? Eller hundar kanske håller sams:p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
2 134
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Hej, jag planerar på att skaffa en egen hund och är lite inne på en Australian shepherd. Har kollat runt rätt mycket och läst en del om...
Svar
8
· Visningar
4 810
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp