Hundstallet i Sthlm

BuenoBull

Trådstartare
En vän till mig har tagit initiativet att samla in hundprylar och åka till Hundstallet med dem, till förmån för alla hemlösa hundar. Hon annonserade på en köp- och säljsida på FB om det fanns folk som ville skänka. I ett pm fick hon från nån tant: "Hur kan du vara så dum att hjälpa Hundstallet med tanke på hur de arbetar?"

Vad menade hon? Gör de något dåligt? Vad för något? Kändes lite taskigt när min vän försöker hjälpa...

Sv: Hundstallet i Sthlm

Jag beundrar Hundstallet för det jobb de lägger ner. Jag bor ju en bit ifrån, så att åka dit med prylar som jag inte använder längre går inte, men jag har har skänkt (och kommer att skänka) ekonomiskr bidrag.

Det bästa är väl att fråga tanten ifråga vad hon menar?

Jag har inte heller hört negativt om dem.

Det bästa är väl att fråga tanten ifråga vad hon menar?

Jag har inte heller hört negativt om dem.

Ja, absolut. Men av någon anledning gick det inte att varken Pm:a henne eller hitta henne i sökfunktionen, skumt nog... Glömde skriva det.

Ja, absolut. Men av någon anledning gick det inte att varken Pm:a henne eller hitta henne i sökfunktionen, skumt nog... Glömde skriva det.

Kan man inte stå för sin kritik så borde man hålla käft. Alla djurhjälpsorganisationer arbetar i motvind. Om Hundstallet arbetar dåligt så kan man fråga sig vilka som arbetar bättre?

Din vän kan ju lägga ut frågan på sidan o be om förklaring samt fråga vilka som arbetar bättre.

Jag tycker som du! Och sen att den där människan har mage att gå på min vän personligen tycker jag är lågt. "Hur kan du vara så dum..." Det känns ju då som att det är allmänt känt att Hundstallet skulle göra något fel.
Ska tipsa henne om att lägga ut frågan öppet.

Det största felet de gjort var att låta sig exponeras så oseriöst i TV o kvällsblaskorna.

På samma sätt som i hästvärlden så finns det många olika syner på hur man ska hantera hundar, tex är det en del som brukar kritisera Hundstallet för att de använder stryphalsband på vissa hundar.

Dessutom har de (tillfälligt) hand om hundar i känsliga situationer och en del hundägare beskyller Hundstallet för att "kidnappa" deras hundar och snackar skit om dom, när det egentligen är Polisen/Länsstyrelsen som de isåfall borde lägga sin ilska på. Har varit en del stormar kring det på deras FB-sida och andra FB-sidor.

Jag har varit volontär där och tycker att det jobbar kompetent personal där, som lyckas väldigt bra att hjälpa hundar att få en ny chans. Stödjer dom fortfarande och skulle bara tiden funnits så hade jag lätt hjälpt till där igen.

Så ta bara åt er av kritiken om den motiveras, ni kan bekräfta att det verkligen är så och ni håller med om ni inte tycker om den arbetsmetoden.

Vad menade hon? Gör de något dåligt? Vad för något? Kändes lite taskigt när min vän försöker hjälpa...

Nu vet jag inte vad din vän syftade på men i arbetet med sk kamphundar så finns det en del brister. Har de valpar/unghundar av kamphundstyp som för tillfället fungerar bra med andra hundar så placerar man hundarna i hem med andra hundar(och även med hundar av samma kön). Det är som upplagt för katastrof när det handlar om kampavlade Pitbulls som absolut inte ska bo med hundar av samma kön eller hamna hos personer som tror att hundar blir vad man gör dem till.

Nu vet jag inte vad din vän syftade på men i arbetet med sk kamphundar så finns det en del brister. Har de valpar/unghundar av kamphundstyp som för tillfället fungerar bra med andra hundar så placerar man hundarna i hem med andra hundar(och även med hundar av samma kön). Det är som upplagt för katastrof när det handlar om kampavlade Pitbulls som absolut inte ska bo med hundar av samma kön eller hamna hos personer som tror att hundar blir vad man gör dem till.

Min vän syftade inte på något, utan hon blev kritiserad på pm för att vilja hjälpa Hundstallet med att skänka saker till dem.
Jag är ju inte insatt i deras arbete men har ju varit inne på deras sida en del gånger och tycker de verkar restriktiva och arbeta mycket förebyggande. Har själv varit där en gång när jag ville ta en omplaceringshund och det var många frågor, intervju och papper som skulle fyllas i för en intresseanmälan. Men just den kamphundssituationen kan väl inte vara vanligt förekommande? Kan ju förstå att alla omplaceringar inte blir bra, men jag beundrar deras arbete (vad jag vet om det) och engagemanget.

Men just den kamphundssituationen kan väl inte vara vanligt förekommande? Kan ju förstå att alla omplaceringar inte blir bra, men jag beundrar deras arbete (vad jag vet om det) och engagemanget.

Jag skulle säga att det är så man regelmässigt behandlar valpar/unghundar av kamphundstyp och det är ingen ovanlig hundtyp i deras verksamhet. Självklart kan man beundra deras arbete och engagemang men ingen verksamhet är fri från brister och det gäller också hundstallet.

Jag skulle säga att det är så man regelmässigt behandlar valpar/unghundar av kamphundstyp och det är ingen ovanlig hundtyp i deras verksamhet. Självklart kan man beundra deras arbete och engagemang men ingen verksamhet är fri från brister och det gäller också hundstallet.

Det förekommer att de anser att omplaceringshundarna av kamphundstyp kan placeras med hundar av samma kön. Men det är långt från regelmässigt.

Sorry, jag missade att du talade om valpar/unghundar. Vad gäller åtminstone valpar är det nog som du säger.

Som någon ovanstående nämnde så kan det vara någon som fått sin hund omhändertagen som tycker att Hundstallet och dess personal är höjden av allt ont.

En historia från "verkligheten". Min hund blev påflugen bakifrån och biten av en hund så att vi behövde uppsöka vet, alltså ett ganska rejält bett. Ägaren (eller koppelhållaren) till hunden vägrade att uppge sina personuppgifter. Jag polisanmälde händelsen samma dag utan namn på personen men med väldigt bra signalement.

Efterlyste personen på facebook och denne visade sig vara minst sagt välkänd i området. Både koppelhållare och hund hade uppträtt hotfullt flera gånger mot diverse hundbekanta. Det gick några månader. En dag ringde en kompis och sa att hon åkt förbi ekipaget och att de varit omringade av poliser. Nästa dag stod det i lokaltidningen att en joggare hade blivit attackerad och att hunden hade blivit omhändertagen. Ytterligare några veckor senare ringde en polis mig och förhörde mig på nytt.

Det gick några månader innan jag ringde polisen för att höra hur det gick. Då fick jag veta att hunden avlivats. Förutom min anmälan fanns det fyra andra. Koppelhållaren (den jag hade namn på) var inte ägare till hunden utan det var dennes flickväns hund.

Till saken: Flickvännen har startat upp en facebooksida om hur polisen och hundstallet (där den vistades ett tag) mördat hennes snälla hund som aldrig har attackerat någon och aldrig skulle göra en fluga förnär :yuck: Hon målar upp hundstallet och polisen som rasrasister som ville mörda hennes hund bara för att han var av en viss ras m.m... De mördade fel hund osv... All möjlig skit som folk sväljer med hull och hår.

https://www.facebook.com/ViSomVillAndraDjurlagenForVaraHundar/posts/162170813928530

Jag är mest ledsen över hundstackarens öde, att hamna hos sådana oansvariga människor. Och att jag inte vågar då promenader på hemmaplan längre då samma människor skaffade en ny hund. Och att min tik som haft problem med hundmöten i hela sitt liv är värre än någonsin.

Är det hundstallet i Åkeshov som menas? Dom har ju kastat ut Kattstallet från en av deras lokaler nu så tanten kanske syftade på det.

Det är inte många månader sedan de hade en sådan kull senast. Problemet är inte heller bara kampavlade Pitbulls utan många andra kampraser har en liknande problematik.

Men ... avlas det verkligen pitbulls till kamp i Sverige?

Har i USA dar ca; 25% av alla omhandertagna hundar ar pitbulls (och det fortfarande "sprangs" ligor som kampar med sina hundar) finns visst problem ibland med hundaggressivitet, men det finns atminstone lika manga som fungerar aldeles utmarkt med andra hundar, som det finns de som ar klart hund aggressiva.

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 812
Senast: bollen__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 048
Senast: Lotus
·
A
Träning Måste bara få berätta om min historia om min häst som inte är avslutad än I vintras så flyttade jag från ett ställe i dalarna till...
2
Svar
24
· Visningar
2 274
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben