Hundsporter = Sport?

V

VarmblodForever

Har tänkt på en sak.. Att om man inte sysslar med någon sport tex, friidrott, innebandy, ridning eller fotboll.. men tränar agility, lydnad och freestyle, gills det som sporter?

Har fått frågan flera gånger; sportar du?
Vet inte vad jag ska svara då, för jag varken rider, spelar fotboll eller sysslar med något sådant längre, utan håller bara på med olika hundgrenar nu.

Har svarat förut att jag sysslar med agillity, då fick jag svaret att det inte kan vara en sport, för att det är hunden som jobbar då.
Men är inte det som att säga, att ridning inte är en sport, för att då gör hästen det mesta av jobbet?

Nå, hur är det egentligen?

Sv: Hundsporter = Sport?

Jag svara att jag tränar hundar då svarar folk men det är ju inget jobbigt då säger ja bara följ med o kolla o testa ¨på.

När dom har tittat en stund när man går som figurant o är genom blöt av svett av 2 hundar då ändrar dom sig ganska fort. och när man säger att testa på kampa med Piru så avböjer dom ganska snabbt. :rofl:

Jag vill inte stöta mig med någon (överhängande risk, jag vet) men jag ser varken agility eller ridning som någon sport. Det kan vara nog så ansträngande och seriöst och det där med att det bara är hunden/hästen som arbetar vet jag också är tokfel, men ändå. För mig är det inga sporter.

Å andra sidan kan man se det som att de grenar som finns med i OS är sporter och då räknas ju ridning (dressyr, fälttävlan m.m.) Fast då räknas ju inte innebandy förstås, och det är ju en sport...eller?? ;)

Ridning och agility (m.fl.) är bara idrotter när man är på tävlingsnivå (enligt vissa), men om man spelar fotboll på gården, sportar man då?

Aaagh svåra frågor :confused:

Får se hur många arga svar det blir :)

Definitionen av ordet sport enligt Wikipedia:

"Ibland används begreppet "sport" synonymt med idrott, men enligt ett annat synsätt omfattar termen sport även vissa icke-fysiska aktiviteter och spel, som till exempel frågesport, motorsport och schack. Sport kan då anses vara ett övergripande begrepp medan idrott är en undergrupp, som enbart består av de fysiska sporterna. Begreppet idrott kan emellertid också innefatta vissa aktiviteter som inte kan kallas sport, då de saknar tävlingsmoment, till exempel motionsidrotter som jogging, stavgång och aerobics.
Ordet "sport" kommer från engelskan där det ursprungligen betydde något i stil med "nöje". I äldre svenska syftade sport på friluftsnöjen som jakt, sportfiske etc."

Med andra ord, ja agility är en sport likaså ridning och schack. Däremot är det inte nödvändigtvis så att de räknas som idrotter.

På frågan "sportar du?" kan du därmed lugnt svara ja. :banana:

Det finns säkert en definition för ordet sport och det jag hittar i all hast är: "En aktivitet som involverar psykisk ansträngning och färdighet i vilken en individ eller en grupp tävlar mot en annan eller andra." Sagt i en Pokersite. ;)
En annan: "En aktivitet som kräver fysiskt utförande och tävling."
På engelska: "an active diversion requiring physical exertion and competition"

Man måste inte svettas! :) Se på segling och skytte t ex.

Jag anser nog att agillity, spårning osv är sporter, även om hunden gör det mesta av det fysiska arbetet, för människan deltar ju också fysiskt. Jmfr motorsport och travsport där människan bara styr!

Så länge man tävlar (och tränar inför det) fysiskt, borde det vara sport. Däremot är inte all tävlan sport. SM för hovslagare t ex. :o

LIA

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 548
Senast: Bison
·
Relationer Jag vill fråga er om en sak som är lite känslig. Jag lever ensam, har mitt jobb, min hund och min lägenhet. Många vänner och en...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 280
Senast: Nila
·
Hundavel & Ras Vill ha hund inom ett år! Och är så otroligt valpsugen! Dreglar efter varje hund jag ser på gatorna.. Men har beslutsångest gällande...
Svar
14
· Visningar
1 879
Senast: Lejonelle
·
Hundavel & Ras Japp, jag ska ha en hund igen, så långt har jag kommit i mina planer nu:). För mig, av oika skäl (bla tid, semester mm), passar det...
Svar
14
· Visningar
2 223
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka