Hundslagsmål

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ingenbradag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 034
I

ingenbradag

Skriver anonymt då jag helst inte vill säga vem jag är just nu.
Idag var jag ute med hunden som vanligt och då det bara var en hund i rastgården tänkte vi att de kanske kunde leka. Frågade den andra hundägaren och det gick bra.

Släppte in hunden (min tik den andre kastrerad hane), min sprang lite nära den andre efterom hon ville leka. Eftersom det inte tog många sek innan det var tydligt att dem inte var så bra kombination så tänkte jag koppla min och gå. Tyvärr försent då hennes lessnade och gjorde utfall varpå min svarade. Först var det mest gruff och jag skulle fram och ta tag i min. Matten till andra hunden sparkar då efter hundarna och ryter varpå fajten kom igång. Att bråket började var alltså BÅDA hundarnas fel.

Matten till andra hunden fick panik och skriker. Min fick ett grepp i sidan av halsen på den andra och släppte inte, vi fick bända men ändå ville hon inte släppa. Jag bad matten att sluta skrika och när hon gjorde det så kunde vi lugna hundarna och få isär dem. Efter var min hund helt lugn och försökte inte gå på igen och den andre kunde leka vidare. Det blev INGA märken på vare sig min hund eller hennes.

Detta kom som en chock för mig då min hund alltid är underlägsen och brukar kasta sig undan om ngn morrar. Även för kastrerade hanar. Hon brukar även lyssna men stängde helt av. Jag är dock mkt tveksam till att hon började sparka dem när de slogs, visst förstår jag att man vill ha isär dem men kändes snarare som att det satte igång dem ännu mer.

Att hon skrek så mkt påverkade garanterat hundarna och både min och hennes blev stressade av det. Hon hade ju panik men tyvärr förvärrade det nog det hela.

Jag bad chockat om ursäkt tusen gånger och det är verkligen första gången som hon svarar när ngn blir arg på henne. Jag mår verkligen dåligt nu och vill bara gå och spy. Jag vet att det är hundar och jag vet ju också att det inte var ngn fara eftersom ingen av dem fick några skråmor. Det som skrämmer mig är att hon inte släppte trots att jag bände allt jag kunde.

Ingen av hundarna verkade ta det så hårt men jag gjorde verkligen det.

Lite rörigt inlägg kanske och vet inte om ngn här kan säga så mkt när man inte var där men kom just hem och känner mig bara så himla ledsen.

Sv: Hundslagsmål

Andas ut! Visserligen ska man undvika hundslagsmål men här låter det mest som om din hund fick nog och sa till på hennes vis. Inga skador blev det så jag tycker inte det var så farligt alls! Hundar kan ryka ihop och låta som världens monster, hårtussarna flyger, men det är mest show.
Ruska av dig olustkänslorna och ta en kopp te! ;)

PS! Hon kanske trodde du hjälpte till att bita? Bästa tipset hade nog varit att backa därifrån, vända ryggen till och gå iväg. Då hade hon nog följt efter dig! DS.

Jag kan säga med en gång att hade inte den andra matten reagerat som hon gjorde hade det förmodligen inte hänt speciellt mycket. Skrik och sparkar gör att hundarna blir triggade till något de egentligen inte vill. Men eftersom någon "hejar på" dem är det helt klart att de ställer upp för den som "hejar på". Att tiken höll kvar beror förmodligen på att någon försökte bända upp käftarna. Det finns andra knep för att få dem att släppa, vad är beroende av storlek och typ av hund. Fråga på din Brukshundklubb vad som kan vara lämpligt på din hund.

Man ska alltid vara så tyst som möjligt när man ser att två hundar reagerar negativt på varandra. Man går helt enkelt fram och tar sina hundar så långt bak som möjligt, helst i svansen, och drar bakåt så samtidigt som det är möjligt.

Jo jag vet ju det, och jag är förvånad över hur förstörd jag känner mig över det. Tycker mig vara så pass hundvan att jag borde kunna förstå att det var ingen så farlig situation och att hon inte släppte för att den andra matten skrek i panik. Hon släppte ju så fort alla blev lugna, och var helt lugn efter osv. Dessutom höll hon bara fast, hon slet inte utan bara höll det greppet som gjorde att den andre inte kunde bita.

Problemet nu var att hon hade det där halsgreppet och att matten skrek.

Försökte först göra som du just skrev att dra i bak men då lyfte matten sin hund samtidigt som min har sitt grepp så blev det som en dragkamp.

Nu i efterhand så var det nog mer en markering från min hunds sida, en mkt kraftig sådan men ändå. Den andra hunden gav sig inte när hon höll i den och det i kombination med panik gjorde ju henne inte så benägen att släppa.

Det värsta är att jag brukar kunna säga så bra saker om sånt här till alla andra, men när man står där själv så är det inte alls så självklart längre.

Dock blir jag mer och mer arg för själva sparkandet eftersom jag anser att det förvärrade det hela väldigt mkt.

Helt klart ställde både skrikandet, sparkandet och "dragkampen" till det. Jag tycker inte du ska känna dig ett dugg skyldig till det som hände.

Det är ju alltid en risk man tar när man låter sin hund hälsa på andra främmande. Shit happens! Andas ut, ingen skada skedd!
Då var det värre när min plötsligt bestämde sig för att ta en tugga av grannens tik (hon är tikilsk) för att jag brast i min tillsyn (hon har aldrig sprungit fram till andra hundar, men denna skulle minsann få!). Du kan tro att JAG skämdes då! Visserligen vart det bara gruff gruff då också, men thats it.

Jag måste bara tillägga att i en sån där situation tänker man verkligen inte klart alls.

Jag var med om att min foderhund som aldrig visat agg tendenser innan bara helt plötsligt hoppade på min svägerskas unghund och bet fast sig runt hans öga och vägrade släppa. Just att det var runt ögat han satt och att unghunden bara skrek utöver sig gjorde att allt kändes helt dödsdömt och jag i chock försökte använda en såndär dentastick som breakstick men den gick ju bara av :D
Till Slut kom det fram en stor karl och bara gormade och då släppte han greppet och satt sen helt oberörd.

Hemskt var det men slutade ändå rätt bra.

Jag tycker de låter konstigt med en hanhund som ger sig på en tik.. och sen att han även va kastrerad. Man kan ju spinna lite på dedär att de kanske finns en annledning till varför hunden just är kastrerad också.. de är ju inget som behöver stämma men

Som du skrev skulle ju ni reagerat tidigare och så.. men de är svårt o sen när de väl händer blir man lätt upprörd. Oftast ser de värre ut än va de är me.

Ja.. lite funderingar bara :)

min kastrerade hane har flugit på en tik, flera ggr och det fick han också för maken till jobbig tik fick man leta efter....hon förföljde honom HELA tiden, han försökte gå undan men hon bara höll på oc skällde, gjorde utfall osv..till slut blev han förbannad och gav henne en omgång...då var hon feg och gömde sig..tills nästa dag :crazy:
Min hane är snäll o kastrerad som 8 åring för prostatit, inte aggression.

TS vil jag svara att det är inget att få ångest över, och iblan är det nyttigt för oss att få en ögonöppnare ang våra djur...att dom just är djur och det fiinns alltid några procenter i dom sm vi inte riktigt förstår...jag skulle ta det som en lärdom, ett ypperligt tillfälle att lära sig läsa sina djur bättre..man kan aldrig lite till 100% på ett djur, även om en del tror det-

Man går helt enkelt fram och tar sina hundar så långt bak som möjligt, helst i svansen, och drar bakåt så samtidigt som det är möjligt.

Jag måste bara påpeka det här känns det som. Detta är INTE det bästa sättet alla gånger.
Går jag och drar bak i någon av mina hundar om dom slåss, så triggas det bara. Dessutom ger det mycket större skador om jag ska försöka slita isär dom på det viset. Man ska helst inte ta på dom alls, eftersom det ger stöd och uppmuntran till att fortsätta bråket.

Nu vet jag inte vilken ras detta handlar om, men heller ingen annan, och då kan det vara dumt att ge sådana tips. På min ras går det inte.
Antingen så har man hundar som lägger av med hjälp av rösten (Gör mina) eller så använder man en breakstick för att öppna munnen.

Jag håller nog med där, oavsett ras så försöker jag lyfta framdelen på båda hundarna samtidigt. OM DET GÅR! Sen bara hålla käft och stå still.
En break stick låter ju bra, särskilt om man har en ras som biter sig fast.

I övrigt så håller jag med de andra, inte så mycket att orera om, det blev ju inga hål. Överhuvudtaget är jag mycket emot rastplatser där vuxna hundar som aldrig träffats tidigare promt ska "leka".
Skit i rastplatsen och lek själv med din hund. Det kunde ju ha blivit mycket värre.

Antingen så har man hundar som lägger av med hjälp av rösten (Gör mina) eller så använder man en breakstick för att öppna munnen.

Jag har tyvärr varit med om allt för många slagsmål med hundar som "sitter fast" och ngt som funkar bra om hunden har halsband är att helt enkelt strypa hunden tills den släpper. Har hunden inget koppel kan man kanske tillverka en snara av den endra hundens koppel.

Detta tips kom även en polis med som arbetar med hundar på en föreläsning om kamphundar.

Jag har tyvärr varit med om allt för många slagsmål med hundar som "sitter fast" och ngt som funkar bra om hunden har halsband är att helt enkelt strypa hunden tills den släpper. Har hunden inget koppel kan man kanske tillverka en snara av den endra hundens koppel.

.

Kankse är jag som haft tur men har aldrig varit med om ngn hund som biter sig fast. Möjligtvis bitit och sen slitit men aldrig bitit sig fast så att man skulle kunnat få in en breakstick osv..

Pratar vi alltså om hundar som biter och sen håller kvar stilla eller menas hundar som biter sig fast och så att säga "kampar" och sliter. För de slagsmål jag sett skulle man inte kunnat få dem stilla och få in en breakstick.

Lite rörigt inlägg kankse men är inte så insatt och vill mest veta hur ni menar.

Min gamla hund brukade bita sig fast i den andra hunden om han hamnade i slagsmål. Han bet tag och höll kvar. Min teori är att han gjorde så för att den andra inte skulle kunna bita, ett sorts självförsvar alltså.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 081
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 607
Senast: tanten
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 564
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 898
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka