hundrasers olika storlek

KisseNova

Trådstartare
Igårkväll träffade jag en enorm engelsk bulldogg, många har jag sett men aldrig så enorma. Allt var gigantisk. Började prata med ägarna och frågade om vart den kom ifrån, då det syntes att den inte var från en engelsk bulldoggkennel i närheten. Dom undrade hur jag kunde se det, och jag förklarade att den "lokala" kennel har mindre och smärtare bulldoggar. Får till svar tillbaka att då är det fransk bulldogg, vi kommer då in på både fransk och amerikansk bulldogg då hon vägrar förstå att vi pratar om samma hundras. Samtalet läggs ner relativt fort då jag upptäcker att ägarna inte har direkt koll på vad dom pratar om.

Likaväl som schäfern, rottweiler osv kan ju se olika ut beroende på vart den kommer ifrån. Hur är det just med eran hundras? Kan ni se på ett ungefär vilken kennel den kommer ifrån, vilka linjer som ligger bakom?

Sv: hundrasers olika storlek

Till viss de, ja. Med italiensk vinthund tycker jag att det var väldigt lätt att se varifrån de kom, eller hade sitt ursprung. I Sverige har kennel Sobers varit dominerande och många andra uppfödare har byggt sina linjer på hundar från dem. Dessa hundar är väldigt lätta att känna igen. Det finns någon kennel som har använt flera importer från Australien och dessa hundar känner jag också väldigt lätt igen.

Med whippet är jag inte alls lika insatt i avelslinjerna då det finns så många. Men jag kan lätt känna igen de linjer som jag hyfsat god kunskap om. En whippet med Per-mobileblod känner jag igen på en mils avstånd ;). Även Fennaur-hundar brukar vara lätta att känna igen. Hundar från min egen hunds kennel känner jag också lätt igen, liksom om linjerna generellt sett är engelska eller amerikanska.

Likaväl som schäfern, rottweiler osv kan ju se olika ut beroende på vart den kommer ifrån. Hur är det just med eran hundras? Kan ni se på ett ungefär vilken kennel den kommer ifrån, vilka linjer som ligger bakom?

Inte bara på ett ungefär. Så länge det rör sig om svenska salukis kan jag även om jag bara kollar lite snabbt nästan alltid veta vilken kennel den kommer från, vilken kull den är från, vilka föräldrar och släktingar den har osv :angel:
Är det nordiska salukis har jag oftast koll på vilken kennel eller kan klura ut det eller blodslinjer relativt snabbt. Är det från övriga världen kan jag ofta veta ungefär vilket land de kommer från och ibland vilken kennel/kull osv.

Kort sagt: salukin varierar enormt(!) i typ och utseende och jag har nästan lite för bra koll på dem :D Sedan är det klart att jag inte känner igen hundar från helt nystartade eller knappt aktiva kennlar i länder långt bort, men är de bara från hyfsat aktiva kennlar brukar jag inte ha några större problem med att ta reda på vad det är för hund jag sett.

Nä, jag kan inte se på en RR vart den kommer ifrån. Finns så himla mycket kennlar och linjer.. Visst att man kan se olika typer, men det är ju inte så att en viss kennel är ensam om en viss typ.

Var det en rasren, reggad engelsk bulldog som de hade eller en icke godkänd amerikansk bulldog? :confused:

Det är väl iofs inte konstigt eller ens ovanligt att individer inom samma ras kan se väldigt olika ut, både storleksmässigt och vg annat. :)

Ja till en viss gräns, nu har inte jag haft rasen så länge men visst börjar man känna igen vissa kännetecken för den och den kenneln. Det kan vara huvudtypen på en del hundarna som man känner igen och när man kollar upp den närmre så jodå, visst var det en hund från den kenneln eller en som har dom linjerna bakåt. Storleken och pälsmängden är också något jag kan känna igen från vissa kennlar.

till viss del. brukar inte vara något bekymmer att känna igen en hund från rasens "grande dame" (så stavas det säkert inte, men ni förstår tanken), hennes hundar ser ut att vara stöpta i samma form, bara olika färg. från en annan stor profil (som är död sedan ett antal år) kan man också rätt lätt känna igen en del avkommor iaf. finska linjer brukar ge en speciell kroppstyp, och så är det en viss hane som givit öron á la fladdermus :D tycker det är superkul att kika på hundar och försöka lista ut varifrån de kommer, men jag har låååångt kvar :)
tycker också det är intressant att det kan skilja så i utseende och typ, och även inom samma linjer, finns så mycket man kan lära sig :D

Jag är ju helt ny inom hundvärlden och är inte så hemskt insatt i kennlar och linjer (Jag valde min hund eftersom jag känner mamman till henne sen valp och hennes förra kull - med samma pappa- blev oerhört trevliga).

Jag skulle inte kunna peka ut hundar ur specifika linjer eller kennlar inom min ras överhuvudtaget!

imponerande :) hur länge har du "studerat" rasen? *nyfiken*

Jadu.. Jag började bo periodvis på en kennel för.. ca 6 år sedan. Med dem har det blivit enorma mängder hundprat, framförallt om avel och olika hundtyper och de visade mig direkt olika hundar, jämförde dem med varandra osv så jag kastades in i den världen direkt. De själva har många hundar och när man andra dagen på en kennel sätts med att gå ut samtidigt med 4 jämngamla hundar med samma färg blir det att man tvingas lära sig se skillnad på dem :D

Har sedan varit med på många utställningar, träningar och fått många vänner med rasen, och så sitter jag varje dag vid datorn och håller mig uppdaterad om vad som händer i rasen. Det blir en del. Hur många timmar jag spenderat med att aktivt ta reda på allt möjligt om salukis och salukiavel och hur många timmar jag spenderat med att iaktta det jag ser i vardagen... det går inte att räkna. Finns ju en anledning till varför jag angett "salukivärlden" som bostadsort här på buke ;)

Inte jag heller. När det gäller sådant så frågar jag någon vars omdömme jag litar på och som vet vad jag vill ha.

I min ras är det ganska tydligt vilken linje hunden kommer ifrån. Mina äldre tikar är stora, den ena är 65 i manken och väger 35 kg, från australiensiska linjer. Min valp har mest tyska linjer, med nätta föräldrar, jag misstänker att hon stannar på 55-57 cm och max 28 kg.

Sen kan jag se på vissa hundar var de kommer från, speciellt en kennel vars hundar är små och har ett särtypiskt utseende, "taxar" kallar vissa dem:)

Men just australiensiska/amerikanska linjer syns direkt!

Liknande trådar

P
Övr. Hund Jo, tänkte dela med mig av vad som händer på min promenad till stallet. Dom dagar jag tar bussen till stallet så får jag en kvarts...
Svar
4
· Visningar
884
Senast: Jaahl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka