Hundraser igen...

T

Tintomara

Nu hoppas jag på att jag inom en inte alltför avlägsen framtid skall kunna köpa min första egna hund! :) (Ska vänta tills jag fått jobb efter examen så att jag inte står där arbetslös med utgifter...)
Problemet är bara att jag inte vet vad jag skall skaffa mig för någon ras. Jag har läst om så många hundraser, och varje ras har ju sin charm.

Hunden kan inte vara en alltför stor eller aktiv ras då jag bor i lägenhet och det därför inte finns en gård att springa av sig på "när som helst". Jag vill dock helst att hunden skall orka följa med på en promenad i skogen utan att den behöver bäras med jämna mellanrum.
Jag tänker inte satsa på utställning, om det skall göras någon "organiserad" aktivitet blir det antagligen spår eller agility.
Helst ser jag att det vore en ras som inte fäller allt för mycket, om man får önska. :)

Förslag?

Sv: Hundraser igen...

Pudel? Jag har varit tveksam till pudel eftersom alla jag vet om med pudel är pensionärsdamer. ;)

Chihuahua
Papillion
Toy/dvärg pudel

I princip alla hundar i sällskapsgruppen passar in bra om man tittar på de som har normala proportioner på kroppen.
Kolla på www.vovve.net, hundraser och så grupp 9

Även dvärgschauzer, d/s gårdhund stämmer på kriterierna

Chihuahua och papillon känns som rätt små hundraser för att ta med i skogen dock på en promenad.

Dvärgschnauzer och d/s gårdshund är två av de raser jag läst en del om och tyckt att båda två verkar intressanta.

Det är svårt när det finns så många raser att välja på, som alla låter bra!

Chihuahua och papillon känns som rätt små hundraser för att ta med i skogen dock på en promenad.

Kan inte tala för Chihuahua men jag går nästan bara i skogen och på fält med mina Papilloner och de är otroligt spänstiga och uthålliga. Nu i helgen gick vi en 7 timmars promenad i kuperad terräng, något de klarar utan problem. papillon är dessutom tillsammans med Shetland Sheepdog och Borderterrier bland de mest dominerande raserna i small agilityn. :)

Kan tillägga som reklam för rasen att de inte luktar hund, knappt fäller någonting alls (iaf inte mina) och behöver borstas oerhört sällan (med tanke på den långa vackra pälsen) för att hållas tovfria, kanske var 3:e vecka. Dessutom är de inte mycket mindre än en DS, enligt rasstandadern ska Papillon vara runt 28 cm i mankhöjd, men har träffat flera som varit 35 cm höga.
Ds är väl någonstans mellan 30-35?

Det är vanliga fördommar :cool:
De klarar dock utmärkt att gå långaskogspromenader och även utanför stigarna. Min 1,5kg grabb tar sig faktiskt över tom stockar som är 80cm i diametern själv om han så vill (tro mig att jag blev förvånad, trodde han skulle gå runt men han tyckte det var roligare att hoppa/kravla sig över :p ). Nu har jag inte varit ute mer i skogen än max 1,5h (enstaka gånger det blivit så länge, gått vilse :o) då min är ung, men han behöver aldrig bäras och fick han hade han gärna gått både en och tre rundor till.

Jag är en friluftsmänniska och ångrar inte en sekund att jag valt en chihuahua. I år ska vi på fjällvandring :banana:

De är ganska stor skillnad i storlek på chihuahua också om man har en stor eller liten. Här är skillnaden mellan min och min kompis chihuahua, hennes 3kg och mer i pappillionstorlek och min 1,5kg.
blandat+007.JPG

Senast ändrad:

Men alltså vad tror folk? det är fortfarande en HUND! troligen orkar den betydligt mer än vad du gör. Kan inte komma på någon hundras som inte orkar gå i skogen :cool:

Min kines pinnar iaf på lika fort efter 1.5 timme som när vi precis börjat. Och då är det mest fullt ös medvetslös på honom :D

Den chihuahuan som våran familj hade när jag växte upp var en liten evighetsmaskin.. Han blev aldrig trött av vanliga långpromenader.:)

Enda gången blev han trött i benen när det var mkt snö ute och det inte var plogat.. :D

Bara för att hunden är liten så betyder inte det att man bara kan gå kortare sträckor eller att man ska bära den i tid och otid.

Jag som är kort i rocken orkar gå lika långa sträckor som min vännina som är lång.. :angel: :p

Jag är en friluftsmänniska och ångrar inte en sekund att jag valt en chihuahua. I år ska vi på fjällvandring :banana:

Vad kul att höra! Jag har tidigare nämligen mer hört saker som "dessa hundar är mkt känsliga", "vid promenader får hunden bäras med jämna mellanrum" etc, därav min tveksamhet till så små raser.
Jag är en friluftande människa själv när jag inte är "tvingad" att bo i en lägenhet, och därför vill jag ju kunna ha hunden med mig där med.

Men alltså vad tror folk? det är fortfarande en HUND! troligen orkar den betydligt mer än vad du gör. Kan inte komma på någon hundras som inte orkar gå i skogen :cool:

Min kines pinnar iaf på lika fort efter 1.5 timme som när vi precis börjat. Och då är det mest fullt ös medvetslös på honom :D

Heh, jo. Nog är det hundar alltid. Som sagt ovan är det mest att jag hört saker som att de små hundraserna fått bäras med jämna mellanrum för att orka med en längre promenad som gjort mig tveksam.

Hahaha! Det kan de säkert vara. Det är mest bara minnet av grannfrun i pensionsålder med tillhörande liten skällig pudel som säkert förvränger min uppfattning om rasen en hel del. :)

Pudel säger jag också! Har läst på en del, är själv inne på storpudel.
Har just nu en dvärgpinscher, och han orkar mer än oss, i alla väder. Tyvärr har han nu överrörliga leder, så vi försöker ta det lite lugnt. Men vi tränar agilty, och det är skoj!
Pudel är i min sambos ögon också en tantras, men i helgen ska vi träffa storpudlar för att övertyga honom om att det inte är det...

Whippet helt klart. Lagom strl, ingen jobbig päls. Behöver bara den motion du kan ge hunden, enda kravet är att få spinga av sig lite...och finns ju inget finare än att se en vinthund sträcka ut:love:

Är en ras med underbart temperament och lynne. Tyr sig till flocken men är samtidit en glad och vänlig ras som är pigg och alert mest hela tiden. Lugn innomhus, gillar värme och mycket mys i soffan:D Är en aktiv soffpotatis:angel:

Helt klart den mest underbara rasen. Kan gå lös och gå långa promenader utan att bli trött:)

Jack Russell! :bow:
En liten bastant hund ( både i psyke och kropp) som älskar att rejsa i skogen och kan även ligga i soffan och "bara vara".
Älskar att vara med matte och skulle aldrig backa om matte behöver hjälp.
En stor hund i liten förpackning.
En behändig liten sak. :D:love:

Cairnterrier. Pigg, alert, uthållig, fäller inget. Frisk ras.

Eller västgöte (men de kan tyvärr fälla en del...)

Jag röstar också på dvärgpudel! Tycker den stämmer in på alla din krav. Och det är absolut ingen tanthund! En jättetrevlig allroundhund som är med på allt!

Cairnterrier. Pigg, alert, uthållig, fäller inget. Frisk ras.
Någon fler som vet något om hur denna ras är? Har erfarenhet från en Cairnterrier när jag jobbade med hästar för flera år sedan, en liten sak som var väldigt aggressiv mot nytt folk men som var världens goaste hund när man lärde känna honom. Hur är de i allmänhet, reserverade eller inte?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 851
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 190
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 776
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 828
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V