Hundrädsa katter

SofiaochLukas

Trådstartare
Största önskan just nu är att köpa en hund, dock finns det ett problem. Vi har fem katter i hushållet som inte är hundvana. Har "lånehund" hemma ibland o då flyr katterna fältet, antingen går de ut elr går de o gömmer sig. Finns det ngn som har erfarenhet av detta? Kan detta försvinna o dom kan vänja sig? Hur gör man?
Låne hunden jag har hemma är bara hemma ett dygn i taget... Kan det bero på att dom aldrig har tid att vänja sig? Tacksam för svar :)

Sv: Hundrädsa katter

Min (nyblivna) sambos katter träffade min hund ungefär varannan helg och det tog ett rätt bra tag för framförallt den ena att vänja sig. Från att vara rädd och gömma sig, till att bete sig normalt men undvika hunden, till att bli nyfiken på honom... Idag, ett år senare, har hon börjat bjuda in hunden till bus så det har gått jättebra. Får se nu hur det går med valp.

Däremot, har de möjlighet att gå ut hade jag passat mig lite så de inte känner sig undanskuffade och får för sig att flytta.

Klart de vänjer sig! Sen tror jag att de ser en hundvalp - om ni inte köper en vuxen hund - som ett mindre hot.

Dom vänjer sig faktiskt fortare än man tror! Våra katter är inte det minsta rädda för vår tokiga hund och då kan hon leka rätt vilt med dom stundvis.. men de leker lika vilt tillbaka så.. Lycka till!

Tack för positiva svar!! :) Våra katter är ju både ute o inne katter och springer gärna ute om dagarna... Tror ni det är ett problem att det är stor risk att de försvinner? Ngn som har erfarenhet? :)

Vi skaffade en 7 månaders hund för ett år sedan. Katten var då 7 år, träffat hundar ett fåtal ggr och sprang och gömde sig mesta av tiden. Hunden var inte kattvan. Det tog ca 3-4 månader innan de kunde vistas i samma rum utan tjafs. Nu efter ett år är det absolut inga problem! De kan ligga i soffan båda två, katten gå som hon vill i huset som innan.

Vi skaffade en 7 månaders hund för ett år sedan. Katten var då 7 år, träffat hundar ett fåtal ggr och sprang och gömde sig mesta av tiden. Hunden var inte kattvan. Det tog ca 3-4 månader innan de kunde vistas i samma rum utan tjafs. Nu efter ett år är det absolut inga problem! De kan ligga i soffan båda två, katten gå som hon vill i huset som innan.

Var er katt både ute och innekatt?

Ja hon är både inne och ute. Dock feg så hon håller sig nära huset och är mest inne :) Hon var innekatt innan vi flyttade till hus för snart 4 år sedan.

Jag hade två vuxna katter när jag skaffade hund. Den äldsta fortsatte äga huset som om ingen hund flyttat in medan den andra ganska rädda katten höll sig på sin kant länge. Hon har fortfarande inte riktigt accepterat hunden, fyra år senare, men rör sig normalt i huset. Båda fick gå ut och in som vanligt och ingen försökte rymma.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
543
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
693
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 788
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka