@Invicta - jag tycker att du ska fundera över detta med blandras både en och två gånger innan du bestämmer dig och framför allt om du tänker dig en valp. Det finns två huvudanledningar till att jag tycker så här:
1. Du har tidigare listat att du har ganska specifika krav (det ska man ha!) som utesluter en hel del raser. Jag minns att hunden måste gå att ha lös/funka med andra djur, måste ha viss will to please, får inte vara för aktiv/krävande, får inte vara skällig och inte vara svår att få rumsren. Med en blandras går det inte att förutsäga någonting. Ja, är hunden blandning mellan golden och lab kan man anta att den beter sig som en retriever, om den är blandning mellan cocker och springer som en spaniel och att en borzoi/greyhond har vinthundstemperament. Men mer än så är det inte och man vet ingenting om stamtavlan över huvud taget stämmer.
2. Som förstagångshundägare behöver man ofta mer stöd, framför allt i inledningsfasen. Ytterst få blandrasuppfödare tycks ge det. Det gör inte alla SKK-uppfödare heller, men där är det lättare att ta referenser. En anledning till att det tycks vara färre renraser än blandraser som omplaceras är inte enbart att det finns bättre kanaler utan även att många uppfödare tar tillbaka hundarna om det inte funkar.
Om du nu tänker dig blandras för att få en hund är mitt förslag att du kollar på vad som finns för kennlar i närområdet när det gäller renraser och utgår från det. Många "vanligare" raser har inte skenat i pris utan ligger fortfarande under 20000. Du får antagligen även här kompromissa med något av dina krav, men en blandras är en kompromiss om något. Skillnaden är att du inte kan förutse med
vad du kompromissar. Undantaget om du hittar den perfekta, vuxna individen. Men det lär vara svårare än att hitta en passande valp av någon vanligare ras. Och om den där perfekta omplaceringen finns, varför omplaceras den?
Jag känner inte dig, men du verkar ju vara en mycket seriös blivande hundägare. Om du bestämmer dig för en renrasig hund och vill ha hjälp att ringa till uppfödare, skicka ett PM.