Hundmöten!

Hera

Trådstartare
Jaha, har nu flyttat in till stan och åttonde våning med min schäfer som är uppvuxen på gård.

Är ju bara att erkänna att där bodde inte så mkt hundar runtomkring. Så så mkt främmande hundar träffade vi inte då...

För lite mer än ett år sen kom mina svärföräldrar hem till oss när jag va på jobbet och släpper ut sin schäfer. Våra hundar hade gått o väntat länge på att göra upp. Så jag hade förbjudit dem att komma med sin hund, så då gjordes detta smidigt när jag va på jobbet.

Mötet slutar med två hundar på klinik, några stygn på min sambo och svärfar på sjukhus för lappning o infektioner.

Nu är problemet att möta andra. Det går bättre nu, han skäller inte och gör utfall längre OM inte den andra hunden skäller o drar mot honom. men han morrar, reser ragg och blir stel o spänd...

Så fort han börjar skälla o dra så vänder jag o går mot motsatt håll, när man e lugn så vänder jag till baka.

Finns inte möjligheten att vända försöker jag sätta honom ner.

När han inte morrar (lite ragg kommer nog alltid) så drar jag upp lite på tempot (han går alltid bättre i högre tempo) och berömmer och leker efter mötet...

Vi har bra kontakt i all annan träning, han kan fot osv. MEN inte när vi möter andra skällande hundar...

Tänker jag rätt? Gör jag rätt?

Har nu fått möjlighet att träna med en annan hund, hemma o i lugn o ro. vad ska vi tänka på???

han är inte redo för kurs på klubben ännu, där blir han totalt tiltad!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Hundmöten!

Hejsan!!

Jobbigt när de är sådär..men ändå tycker jag det låter som du gör RÄTT! En annan sak att tänka på är att många med heta hundar kortar upp kopplet när de möter andra hundar...då förbereder sej automatsikt hunden att det ska hända ngt spännande (vet inte hur du gör)
Samma sak görs ju med polishundarna samt att man går o smårycker när man ska tagga dem...Mina föräldrars hund var likadan.. jag gav honom halvlångt koppel när vi mötte andra hundar (så han inte skulle spänna sej och tagga upp ivern) Använde Rösten ..och försökte se avslappnad ut... Ibörjan tog vi lite omvägar och jag igonerade röt i om han började och bara gick åt ett annat håll...långt koppel hela tiden, lyssnade på rösten..
så småningom tittade han och drog lite ditåt men jag ignorerade , använde Nej och bara gick som vanligt långt koppel... och beröm när han kommer...Ja lite så har vi gjort...men det låter som du gör så ungfär så..

En tanke som slog mej , man kan ju träna för privattränare om man vill så man inte har en massa andra hundar runt omkring, men det är ju ltie de som är problemet med, han behöver ju samtidigt miljöträningen!!!Så tycker inte du ska undvika hundar helt..men ta hjälp om det inte funkar...Lycka till:banana:
 
Sv: Hundmöten!

Jag försöker att gå på som vanligt m lite högre tempo bara om han inte börjar skälla, då vänder jag...

Jag försöker vara lugn och inte låtsas om den mötande hunden...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 550
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 319
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 442
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
999
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp