Hundmöten

AliceZeta

Trådstartare
Ibland ( ganska ofta) möter man hundar tillsammans med matte eller husse på promenad, där hunden reagerar med att kasta sig i kopplet skälla av rädsla, upphetsning eller aggression mot mötande hunden.

Vad tror ni, kan man träna alla hundar att hålla sig lugna när dom möter annan hund?
Är det alltid en brist på rätt träning om hunden drar och skäller?

Ja det kan dom. Men det kan vara ett jäkla jobb beroende på orsaken!
Min förra hund blev osäker vid hundmöten vid ca 2 års ålder efter några upprepade attacker från en lös granhund. Hon skulle nog ses som en "mördarhund" av vissa för hon varken såg eller lät trevlig ut.
Hon blev mycket bättre men aldrig helt 100%. Till en början var det mycket slitgöra och jag tog hjälp av tränare. Med tiden blev det lättare och lättare men det krävdes att jag låg steget före henne i alla möten, räckte oftast med några ord till henne. Men vist, ibland tog hon chansen. Men det var något vi fick jobba mer eller mindre aktivt på hela hennes livstid.

Min är en såndär jobbig bjäbbig jäkel, tyvärr... har liknande erfarenhet som @Voff hund, 4-5 kgs valp/unghund vs lös ouppfostrad rottweilerhane i grannskapet...
Sen är det sällan vi umgås med andra hundar så det blir jättespännande för han faktiskt får träffa och umgås med andra hundar och då är han osäker men rätt på.
Tänkt tanken att ta hjälp av en tränare som jag har fått bra intryck av!

Alla hundar kan absolut lära sig att hålla sig lugna vid möten (om det inte föreligger något allvarligt fysiskt fel, möjligen - typ hjärntumör...), men det är inte lika lätt eller svårt för alla däremot.

Förutsättningarna varierar både hos hunden och hos föraren, och i vissa kombinationer är det rätt nära hopplöst att få till det - om inte någon anpassar sig, vilket borde vara förarens ansvar.

Jag har själv en hund som har stora problem vid möten. Vi jobbar vidare på det, men grejen är ju också vad folk faktiskt märker. Går vi lugnt förbi nio möten och misslyckas det tionde, då är det just det tionde som definierar oss i andras ögon...

Ibland ( ganska ofta) möter man hundar tillsammans med matte eller husse på promenad, där hunden reagerar med att kasta sig i kopplet skälla av rädsla, upphetsning eller aggression mot mötande hunden.

Vad tror ni, kan man träna alla hundar att hålla sig lugna när dom möter annan hund?
Är det alltid en brist på rätt träning om hunden drar och skäller?

Ja, i princip alla hundar kan läras till att uppföra sig vid möten. Alla kan inte läras till att gilla det dock. Den rottweilertik jaghade tyckte aldrig om andra hundar, men hon lärde sig att åtlyda kommandot "här". Enda anledningen till att nuvarande Corgin far runt och beter sig illa vid kopplade möten är för att jag struntat i att göra något åt det. Visade sig vara något av en nackdel då unghunden tyckte det var lattjo att testa att ta efter. Inget större problem att lösa, men ändå onödigt.

Jag driver ett litet företag där jag hjälper hundägare med hundproblem och hundmöten är i särklass största problemet.

Jag har ofta märkt att själva hundmötesproblemet är ett av problemen som ekipaget har och många gånger får min kunder träna på helt andra saker än just hundmöten, ändå med planen att just det problemet ska bort.

Två exempel: En ung schäferhane av turbomodell, där ägaren inte fattat vad han hade i snöret. Såg ut som om han ville käka upp samtliga hundar den mötte. Lösning: Läsa-hund-träning, så hund och husse förstod varandra. Spår och lydnad. Mycket spår och lydnad. Sen gick mötena mycke bättre.
Exempel två: Vizla, även här en ung hane. Inte äta alla som närmade sig, utan hela registret från: "kom inte hit för då dödar jag dig" till "kom inte hit för då dör jag". Lösningen blev Dog Pakour/Stadsagility, som träning för att hund och husse skulle fixa till sin relation. Sen var det en baggis att lämna över till husse vid hundmöten.

Det va ungefär vad jag trodde. Alla hundar är individer med olika erfarenheter framförallt.

Vid jobbiga hundmöten tycker jag att jag kan se om matte/husse gör vad hen kan för att förbättra och lugna ner situationen eller om det är matte/husse som förvärrar och framkallar hetsen

Min Parson Russel tik va väldigt lätt tränad. Hon älskade allt och alla, hundar, katter, människor. Hon va också en liten tuffing helt orädd och brukade gå lös vid min sida utan att ägna mötande hunden en blick
Hur hon va det va hennes egen personlighet

Nu har jag en liten valp, helt underbar lite individ

Vid jobbiga hundmöten tycker jag att jag kan se om matte/husse gör vad hen kan för att förbättra och lugna ner situationen eller om det är matte/husse som förvärrar och framkallar hetsen

Jag tror det är många fler som tror sig se vad det är som pågår, än vad som faktiskt gör det...

Visst finns det de som gör totalt fel! Men det finns också en himla massa åsikter om vad det är som är totalt fel. Du måste ge hunden slakt koppel så han känner sig trygg - nej du måste ha kort koppel så du har kontrollen! Du måste vara bestämd i röst och kroppspråk så hunden vet att det är du som avgör mötet, inget gullande :rage: - nej, du måste stötta och prata vänligt med hunden så han vet att det är dig han kan lita på när han är otrygg, ingen barskhet :rage:! Du måste ta alla möten naturligt så hunden inte uppfattar att det finns anledning att jaga upp sig - nej, du måste ta ut så mycket avstånd som behövs eller vända och undvika mötet! Osv, osv, osv...

Alla är experter, särskilt de som är så begåvade att de aldrig haft sådana problem. :meh:
(Menar inte TS här, utan allmänt om allvetare.)

Edit: sen finns det en helt egen kategori av experter också, CM-tittare... Inte värda att slösa bokstäver på dock. :wtf:

Jag tror det är många fler som tror sig se vad det är som pågår, än vad som faktiskt gör det...

Visst finns det de som gör totalt fel! Men det finns också en himla massa åsikter om vad det är som är totalt fel. Du måste ge hunden slakt koppel så han känner sig trygg - nej du måste ha kort koppel så du har kontrollen! Du måste vara bestämd i röst och kroppspråk så hunden vet att det är du som avgör mötet, inget gullande :rage: - nej, du måste stötta och prata vänligt med hunden så han vet att det är dig han kan lita på när han är otrygg, ingen barskhet :rage:! Du måste ta alla möten naturligt så hunden inte uppfattar att det finns anledning att jaga upp sig - nej, du måste ta ut så mycket avstånd som behövs eller vända och undvika mötet! Osv, osv, osv...

Alla är experter, särskilt de som är så begåvade att de aldrig haft sådana problem. :meh:

Edit: sen finns det en helt egen kategori av experter också, CM-tittare... Inte värda att slösa bokstäver på dock. :wtf:
Jo, det är sant. Hundfolk har en tendens att vara experter och dom ger sig Aaaaaldrig :)

Min Parson och jag brukade möta en schäfer och hans husse. När husse såg oss på grusvägen kortade han kopplet hunden hängde nästan i luften. Husse började vråla -Koppla hunden!!
Hunden laddar och gör sig beredd till attack, han läser ju av husse och uppfattar mig och min hund som ett stort hot. Husse är vinröd i ansiktet och hunden kastar sig fram med blottade tänder saliven stänker runt både husse och hund.
I dom situationerna ser det ut som om det är husse som är orsaken till att problemet inte löser sig.

Hur hanterar du din hund om en jobbig situation uppstår?
Vad är CM tittare?

Jo, det är sant. Hundfolk har en tendens att vara experter och dom ger sig Aaaaaldrig :)

Min Parson och jag brukade möta en schäfer och hans husse. När husse såg oss på grusvägen kortade han kopplet hunden hängde nästan i luften. Husse började vråla -Koppla hunden!!
Hunden laddar och gör sig beredd till attack, han läser ju av husse och uppfattar mig och min hund som ett stort hot. Husse är vinröd i ansiktet och hunden kastar sig fram med blottade tänder saliven stänker runt både husse och hund.
I dom situationerna ser det ut som om det är husse som är orsaken till att problemet inte löser sig.

Hur hanterar du din hund om en jobbig situation uppstår?
Vad är CM tittare?

CM= Cesar Millan

Min hund får stöd av mig, och beröm. Jag satsar på att han inte ska behöva möta något han inte klarar av (vilket också är viktigt för de mötande, jag vill inte skrämma andra hundar heller!) och väljer hellre bort ett möte än chansar. Vi har kört en hel del BAT och kommit längst med det, men jag har problem med att jag blir för drivande och vill för mycket vilket verkligen sabbar den träningen...

Jämfört med hur han var när han var som värst (när jag lyssnade på fel tränare) är han en ren ängel idag, men han har absolut rätt stora problem fortfarande.

CM= Cesar Millan

Min hund får stöd av mig, och beröm. Jag satsar på att han inte ska behöva möta något han inte klarar av (vilket också är viktigt för de mötande, jag vill inte skrämma andra hundar heller!) och väljer hellre bort ett möte än chansar. Vi har kört en hel del BAT och kommit längst med det, men jag har problem med att jag blir för drivande och vill för mycket vilket verkligen sabbar den träningen...

Jämfört med hur han var när han var som värst (när jag lyssnade på fel tränare) är han en ren ängel idag, men han har absolut rätt stora problem fortfarande.
Ett stort steg i rätt rikting är säkert att man är medveten om vad man har för fel och brister själv när det gäller ens hund. Nu när jag har köpt en ny valp, känner jag att jag får jobba med att inte vara överbeskyddande, jag fick även en tillsägelse av min vet ( hen ser allt :) att jag måste tänka på det.
Denna lilla valpen är lite blygare och mer försiktig än min förra hund och hon behöver mer uppmuntran för att våga

Visst är det så viktigt att hitta rätt tränare, man lägger hela sin tillit i deras händer
Fel tränare kan förstöra för en hel familj

Skönt att det går åt rätt håll med din hund

Oh, alla de där varianterna, plus en stor mängd till, fick jag höra från alla möjliga håll under tiden jag tränade som mest med min tant Zala. Hon var ju sådan när hon kom till mig som betedde sig som att hon tänkte äta upp alla hundar hon såg, även om det var en liten chihuahua på 100m avstånd. (När hon en gång kröp ur halsbandet och faktiskt rusade fram däremot, då skällde hon två gånger och sprang sedan för att gömma sig bakom min rygg...)

Hur som helst krävdes det mycket av mig där, framförallt att jag lärde mig läsa av henne ordentligt. Många skrev kloka saker här på buke då, som att jag skulle hålla koll på vad hon gjorde mellan det att hon fick syn på hunden tills att hon gjorde själva utfallet. Jag var övertygad om att hon inte gjorde något alls, några påstod att jag bara var okunnig som inte såg något och jag tänkte att folk var korkade innan jag insåg hur korkad (eller ja, okunnig) jag själv var ;).

När jag väl lärt mig läsa av henne kunde vi börja jobba ordentligt, och oj vilka framsteg det blev när jag väl hittat rätt metod! Trots det så fick jag kommentarer från folk i omgivningen. Det bästa var väl när folk slängde ur sig ord om hur jag skulle träna när de bara passerade oss lite snabbt vid något möte där jag kämpade för fullt med att behålla kontakten med Zala och hålla henne lugn... (Det klassiska "Du ska inte göra någon stor grej av hundmöten, då kommer hon inte heller göra det!")

Men ja, även hon gick att få till en hund som fint kunde passera de allra flesta hundarna. Likadant med min älskade Aysu som var livrädd för andra hundar när hon kom till mig, hon sköter sig exemplariskt i 99% av fallen. Men oj vad jag fått anstränga mig för att lära mig tillräckligt mycket...

Det jag tycker är kul, när jag tränar andra vid hundmöten är att fråga hundägaren "Vad gjorde din hund nu vid mötet?" Svaret blir ganska ofta: "Hon ville fram." Då frågar jag igen; "Men, vad exakt gjorde hon?" "Inga tolkningar om vad du tror att hunden vill, utan vad på metern sysslade din hund med under själva mötet?" "Reste hon ragg, hur var öronen, vad exakt sysslade hon med?"

Åtta av tio har ingen aning, även om mötet ägde rum för under två minuter sedan.

Jag vet inte om jag gjorde rätt el fel med min tjaffsfia men jag hoppas min tränare gav mig snälla och vettiga verktyg att jobba med. Det känns så iaf. Jag är helt emot all CM-idioti med ryck och sidosparkar.

Nummer ett blev att ta reda på varför hon var som hon var- Osäkerhet pga de bett hon fått.
Nummer två blev- Jag fick lära mig läsa av henne och förstå varför och när hon skulle reagera.
Nummer tre blev- Göra mig intressantare än mötande hund. Här fick vi öva på massvis med kontaktövningar. Bäst funkade för oss var en leversnitt mellan mina tänder tillsammans med glada rösten. Då tittade hon uppmärksamt mig i ansiktet istället för på mötande och vi kunde bara gå på rakt förbi. När vi passerat mötande spottade jag ut snitten till henne och berömde. Kunde följa upp med en godis till och ett "sitt" eller "Ligg" för att behålla fokus på mig. Det gällde att läsa av henne hela tiden och vara snabb med ett Nej om fokuset började glida över till mötande och direkt möta upp henne igen med glada rösten.
Jag såg antagligen ut som en helidiot för mötande med det funkade jättebra.

Levergodis är inte gott men bättre än mycket annat :yuck::wtf:

Alla hundar går att få lugna vid hundmöten även om det är olika svårt för olika individer. :up: (förutsatt att hunden är "frisk" såklart)

Våran hund reagerar nästan inte alls nu längre men skällde i stort sett vid varje möte då vi tog över honom. Han hade tidigare pendlat mellan upf. & olika ägare innan han kom till oss och var en mycket osäker hund. Minns att han försökte gömma sig vid ett paraply första gången jag träffade honom (Han var rädd för barn), men idag är en mycket mer säker i sig själv och tål möten mycket bättre. :D

Sedan har väl vägen dit varit knagglig, dels för att Mamma är ett CM fan vilket jag då per automatik också var när vi fick Tico, vad kan jag ha varit, runt 10? (idag är jag 17) Så såklart gjorde jag ju som mamma sa även om jag idag inte längre är något vidare fan av honom även om jag inte "hatar" honom heller. Tycker fortfarande han har idéer värda att lyssna på även om jag inte tycker om hans metoder alla gånger.

Jag brukar inte försöka döma när jag är ute o går med hunden och träffar mindre trevliga voffar men det jag tycker är jobbigast är när man möter hundar som slänger sig i kopplet och som ofta hinner några meter innan husse/matte slänger sig i handbromsen och med nöd och näppe lyckas stoppa hunden och sen bara står och håller emot så gott hen kan tills man har passerat/valt en annan väg. För oavsett träningsmetod/vad som hänt innan kan man ju inte anse sig ha kontroll på sin hund? :meh: Speciellt otrevligt känns det när Tico är en (mindre än en normal stor) papillon som lätt kan bli skadad av hårdhänt lek, för att inte tänka på vad som skulle hända om en hund attackerade. Dock verkar de flesta hundar som skäller reagera mer som "Tiiiiiittta, en huund! :D" visserligen men det känns ändå inte särskilt kul när man tydligt ser att husse/matte inte har särskilt stor koll.
Värst är väl egentligen dom som är tysta och bara stirrar, men träffar tack och lov inte sådana särskilt ofta.

Eller folk som envisas med att släppa fram sina hundar för att *hen är ju så snäll/hen vill bara hälsa*...:banghead:

Jag tycker det är lite intressant att så många som inte har någon kontroll alls över hunden i andra situationer blir förvånade när hundmöten inte heller funkar...? Jag tror det är en av de största bovarna, att relationen människa-hund inte är tillräckligt bra, och då brister också kontrollen. Hade folk bara ansträngt sig för att skapa en god relation med sin hund (inga oklarheter i vem som bestämmer, tillräcklig stimulans och pränta in att samarbete lönar sig) så tror jag inte att det hade varit så problematiskt. Sedan finns det såklart en del hundar som det är vajsing i skallen på, men många av dem fungerar ju ändå om människan har tillräcklig kontroll.

Om man tänker på hurmycket tid, pengar och engagemang människor lägger på sina hundar, så borde man tycka det vara värt att lägga lite till på en bra tränare så att man kan få trevliga promenader ihop
Jag kan tycka att det är synd om hundarna om matte och husse har gett upp hoppet om kontakt och förtroende när man är ute tillsammans
Det finns människor som aldrig har gått på någon kurs alls med sin hund

Jag tycker det är lite intressant att så många som inte har någon kontroll alls över hunden i andra situationer blir förvånade när hundmöten inte heller funkar...? Jag tror det är en av de största bovarna, att relationen människa-hund inte är tillräckligt bra, och då brister också kontrollen. Hade folk bara ansträngt sig för att skapa en god relation med sin hund (inga oklarheter i vem som bestämmer, tillräcklig stimulans och pränta in att samarbete lönar sig) så tror jag inte att det hade varit så problematiskt. Sedan finns det såklart en del hundar som det är vajsing i skallen på, men många av dem fungerar ju ändå om människan har tillräcklig kontroll.

Jag håller med.

Och att det handlar om rannsakning. Min lilla är en kombo av ouppfostrad (skvallerträning gick helfel) och skarp gällande hundmöten. Men vi har inga större problem med det, jag håller i, hon håller sig på mattan och vi bara går. Däremot de som släpper fram lilla Fido märker ganska fort att om de vill ha dammråttan med hem hel får de hala in den illa kvickt.

Men de där som inte håller in, som låter monstret gå 3 meter framför och vråla... Suck.

Jag möter ganska ofta ett par som har två stora blandraser (50 kilosklassen), en rottis och en mindre tempelhund av nån sort. Så fort de ser en annan hund vänder de, direkt. Så jag har också börjat vända om jag får syn på paret först, för jag antar att de antagligen inte har koll och de där stora hundarna finns det inte en chans att de kan hålla om det slår slint.

Håller helt med dom som säger att det brister i förtroendet förare-hund i allmänhet. Har märkt det mycket på min lilla hane. Han har av någon anledning blivit mer vaktig (läs osäker) den senaste tiden, vilket påverkade både vaktandet vid dörren, hundmöten och när man möter folk som han inte träffat innan SKA han (enligt honom) fram och hälsa och "kontrollera". Lydnaden funkade finfint i somras/höstas men någonstans har hans förtroende för mig brustit. Så just nu jobbar vi väldigt mycket på att han inte får kontrollera något alls. Inte hälsa på folk, inte hälsa på hundar (tyvärr alldeles för många puckon i huvudstaden som släpper fram huxflux när man går förbi:meh: ). Tror att just dessa puckon är en stor anledning till att hans osäkerhet blommat upp igen. Viktigt för honom är också att han vet om att han kan vända och gå därifrån utan att det händer något. Jag tränar belöningsbaserat. Att lägga in straff förvärrar bara hans beteende.

Jag märker väldigt väl på hur hans grundtrygghet är. Funkar det att platsa honom bland en massa "konstigt folk" och han tryggt ligger med fokus på mig funkar även hundmöten.

Sen är det väldigt olika det där. Min lilla 7 månaderstik är nyfiken och hade gärna gått fram när man har närgångna hundmöten (busig och glad). Henne har jag vid något tillfälle tagit lite bestämt i selen och sagt ett lugnt men bestämt "nej" så har hon satt sig och kollat på mig och då får hon något gott/lekstund. Men hon är inte heller rädd. De få gånger hon skällt ut någon har jag ignorerat och bara traskat vidare och uppmuntrat henne till kontakt med mig. Verkar funka fint då hon inte tagit efter hanen.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 494
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 274
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 390
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 862
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden