hundmöte med mindre ras

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare vickis-pajala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 399
V

vickis-pajala

ja här i mina trakter är det väll inte så vanligt med dessa mindre raser och när jag är ute och promenerar med min labbar möte jag som oftast jakthundar som sitter i bur.

idag var jag och min ynsta flicka på promenad med vovvarna och då möter vi ett par med barnvagn och även en mindre hund Chihuahua kan jag tänka mig att det är,

jag samlar i hop mina två hundar som är kopplade och tar dom åt sidan och tänker att detta går ju hur bra som helst, och stannar vid sidan av vägen så dom kan passera oss utan större bekymmer, då ser jag hur denna chihuahua som sitter fast i ett flexikoppel får en välldig fart med hjälp av ägare och ägaren lyfter upp sin hund i famnen, vilket gör mina hundar än mer intresserade av hunden som nu för ett väldigt liv upp i famnen på sin ägare.

nå tack och lov gick allt bra vi fortsatte och promenera åt varsitt håll.

men detta får mig att fundera hur hundmöten med större raser vs mindre raser typ Chihuahua, eller någon i samma storlek går till:confused:,

visst kan jag förstå att man är rädd om sin lilla hund i fall man möter större raser men är det försvarbart att plocka upp dem i famnen och vad hadde hänt i fall nu mina labbar hadde hoppat på ägaren i ren nyfikenhet :confused:

ja bukefolket berätta om era erfarenheter kring detta.

Sv: hundmöte med mindre ras

men detta får mig att fundera hur hundmöten med större raser vs mindre raser typ Chihuahua, eller någon i samma storlek går till:confused:,

visst kan jag förstå att man är rädd om sin lilla hund i fall man möter större raser men är det försvarbart att plocka upp dem i famnen och vad hadde hänt i fall nu mina labbar hadde hoppat på ägaren i ren nyfikenhet :confused:

Ärligt talat så förstår jag inte riktigt frågan?
Inget hundmöte är väl det andra likt? En stor hund kan vara lugn och lydig vid hundmöten, precis som en liten hund kan va, och de kan även vara jobbiga och skälliga... Men förhoppningsvis har alla koll på sina hundar..?
Jag har en liten chihuahua. Jag plockar sällan upp honom vid "storhunds-möten" då jag aldrig går fram till nån med stor hund på promenad så de får hälsa.. Och jag möter mycket sällan lösa hundar. De stora hundarna har ägarna koll på och det behöver aldrig bli något konstigt hundmöte mellan stor och liten hund, utan jag ber då min hund att gå på bara..
Skulle däremot en hund komma springandes emot mig och hunden skulle jag utan att tveka ta upp min hund i famnen då jag aldrig skulle vilja riskera att han blir biten och skulle skydda honom med min kropp bäst jag kan... jag vet ju att jag mycket bättre skulle tåla hundbett än min lilla skrutt....

Vet inte om du fick svar på frågan nu...men det var mitt svar som småhundsägare iaf =)

Möter ni jakthundar i bur? Hur i hela fridens namn går det till? :D

Men många småhundsägare verkar vilja lyfta upp sina hundar, varför vet jag inte riktigt, men tyvärr upplever jag det som om de småhundarna blir ännu ettrigare.

Vad som hade hänt om dina labbar hade hoppat på någon annan så vet väl bara du, men det är ju upp till dig att hålla koll på dina hundar så att de inte kommer åt någon annan.

Jag förstår inte riktigt problemet?:confused:

Att chihuahuans matte lyfte upp hunden är hennes eget val och kanske har någon bra anledning. Men det låter som att hon borde låta sin hund gå på marken för att då håller dina hundar sig på mattan?
Hennes chihuahuor ska kunna gå baklänges, på händer eller krypa fram om hunden och matten vill det. Hur dina hundar reagerar är din sak och din sak att träna.

Förstår inte varför man ska gå och fundera på hur andra tacklar olika situationer, det finns säkert någon bra anledning!

Möter ni jakthundar i bur? Hur i hela fridens namn går det till? :D

Men många småhundsägare verkar vilja lyfta upp sina hundar, varför vet jag inte riktigt, men tyvärr upplever jag det som om de småhundarna blir ännu ettrigare.

Vad som hade hänt om dina labbar hade hoppat på någon annan så vet väl bara du, men det är ju upp till dig att hålla koll på dina hundar så att de inte kommer åt någon annan.

Det var min undran också - hur möter ni jakthundar i bur? Ser framför mig jägarklädda människor som går och drar en hjulförsedd bur med sin hund i. :idea: :rofl:

Tyvärr är det vanligt att folk med små hundar lyfter upp sina hundar och/eller låter dem göra utfall och gapa hur mycket som helst. "De är ju så små och söta." Att lyfta upp hunden gör oftast mer skada än nytta, det triggar hunden mer eftersom den känner sig tryggare och får stöd av matte/husse, det signalerar också till hunden att den större hunden är livsfarlig eftersom man måste räddas upp i famnen. :cool: Inte så bra kanske...

Delvis KL.
Jag har lärt mig att inte ifrågasätta andras sätt att hantera situationer rakt av, utan att veta vilka bakomliggande orsaker som kan finnas. Ofta finns det en mer eller mindre rationell anledning till att vi handlar på det sätt vi gör.

Exempelvis blev en av mina hundar brutalt attackerad av en lösspringande hund för ett halvår sedan. Han är liten, väger 4 kg - men ändå bra mkt större än en chihuahua. Min hund fick svåra skador fysiskt, men också psykiskt. Detta påverkade, och påverkar än idag såklart även mig. Jag kan känna mig orolig, och rädd när jag ser lösa hundar närma sig - speciellt större.
Vi vet ju faktiskt inte, denna vavvans matte kanske också har sett sin lilla hund skakas runt i käftarna på en annan. För en så pass liten hund räcker att enda bett för att det ska gå riktigt illa. Och väljer därför att ta det säkra före det osäkra och lyfter upp för att skydda.

Nu säger inte jag att detta är ett bra sätt att hantera situationen på, inte heller har jag lyft min bitna hund vid hundmöten. Men man ska inte vara för snabb att döma andra. Speciellt inte utan att veta varför de gör som de gör. det bästa är ju att faktiskt fråga ägaren i sådana situationer (lämpligtvis utan hund ;) )

Sen är det ju helt korrekt att hundar skäller och lever om mer i famnen än på marken...

Det var min undran också - hur möter ni jakthundar i bur? Ser framför mig jägarklädda människor som går och drar en hjulförsedd bur med sin hund i. :idea: :rofl:...

så ser det mer ut då innan älgjakten startar fast då är det jakthuden som suttit i buren 11 månader som drar runt husse på cykel :D

hadde jag nu fått välja i denna situation så hadde chihuahuan och dess ägare fortsatt promenera, och inte tagit någon större notis om oss, och vi likadant :D, precis som vi gör då vi möter andra hundar

Om jag bara ORKADE så finns det tillfällen då jag även skulle vilja klämma fast min golden under armen och bara kunna fortsätta gå oavsett vad hon gör, säger eller tycker.... Jag tror det är ren bekvämlighet. Enklare att lyfta upp än att jobba med kontakt, koppelgående och hundmöten.

Jag förstår inte heller tror jag?
Du har ju förhoppningsvis tillräcklig kontroll (=de går inte fram) på dina hundar vare sig hunden är på marken eller i famnen?
I övrigt så kanske det var onödigt att ta upp hunden, men det finns tillfällen då det inte är läge att träna hundmöten och om hunden då brukar krångla kan det vara lättare att ta upp den än att bråka med barnvagn och allt.

Hon kanske helt enkelt tyckte att du inte hade full koll på dina hundar och valde att ta det säkra före det osäkra?

Jag tar inte upp mina småhundar när vi möter andra hundar (om inte Ivan är lös, vill säga. Då tar jag upp honom, men Billy får gå själv.)

Däremot skulle jag aldrig tveka på att ta upp dem om jag uppfattade den mötande hunden som en risk eller fara. Om jag och mina hundar skulle möta exempelvis liten tant med stor arg hund i flexikoppel skulle jag antagligen ta upp dem om det inte fanns tillräckligt med utrymme.

Mina hundar har en uppsyn som många andra hundar reagerar på, de ser ganska "utmanande" ut helt enkelt. Med spetsade öron och svansen rakt upp och luftiga steg utstrålar de en kaxighet, som de definitivt inte alltid har.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 109
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 461
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka