Hundmat..igen!?

det finns hundar som blivit ännu äldre... mormors systers hund blev 16 tror jag, han hade bara fått skitmat hela livet (irländsk röd setter). har träffat en boxer som var så gammal att den var helt grå (hade varit brun från början :smirk:) och ägaren påstod att den levde tack vare att den fick hill's

naturligvis ska man anpassa maten efter hundens näringsbehov, men jag anser att man kan använda fabriksfoder som bas, och kanske tillägga extra näring vid behov.

Eh, ja men det är ju precis det jag skrivit! Kolla lite längre upp så ser du... Jag har själv en hund som lätt drabbas av foderleda. Hon behöver omväxling i maten för att gita äta. Ingen sk labrador med andra ord *skratt* Nu är hon iofs bara 12 månader och flera har sagt att "aptiten" kommer med åldern. Så vi får se! Om något år får jag kanske gömma maten för henne!

Trevlig att höra! Tycker det är så sorgligt att vissa raser inte blir äldre än ca 6-7 och att det är allmänt accepterat.

Det har ju naturligtvis inte bara med utfodringen att göra, avelsarbetet spelar ju också in. Men maten är ju en del av det hela.

Jaha, och vad är skitmat? Och vissa hundar blir gråa väldigt snabbt! Jag har själv träffat en Tervuense som var märkbart grå om/runt nosen vid 6 månaders ålder! Färgen på hunden säger ju inte mycket om åldern.

Undantag finns det ju dessutom alltid, inom allting.

med skitmat menar jag sånt som man kan köpa i lågprisbutiker typ ÖB. och jag har läst dina inlägg och vad jag förstår av dom rekommenderar du att man enbart ska ge rå, hemkomponerad mat. men jag kanske förstår fel? när det gäller aptiten finns det mer än ett sätt att angripa problemet på. min tik mådde psykiskt dåligt (omplac. hund), men under tiden hon skulle "läka" behövde hon även äta. så jag bytte foder och hällde dessutom på lite matolja och vatten och nu är hon lika glupsk som labben :d

Aha, men då menar vi samma när vi säger skitmat!!

Jo, naturligtvis i en perfekt värld...då borde alla hundar få hemlagat varje dag...och jag rekommenderar det verkligen. Men, det blir dyrt och det tar tid, speciellt om man har en stor ras (som jag, schäfer). Jag födde upp henne helt på hemlagat, sen gick jag delvis över till Klass färskfoder när jag upptäckte det efter några månader. Fruset färskfoder är himla praktiskt! Och det blir även ekonomiskt (går åt mindre foder totalt då hunden kan tillgodogöra sig det mesta, till skillnad mot torrfoder och burkmat) och jag räknar in det i "hemlagat".

Och fruset färskfoder (som faktiskt inte är tillagat, utan rått och dirket infruset) kan ju faktiskt alla ge sina hundar! Man slipper kladda själv och får samtidigt alla fördelarna med "hemlagat". Utöver det ger man (som vanligt) äggulor, extra fett (vid behov), inälvsmat en gång i veckan, råa märgben etc. Inget komplicerat.

Alla hundar har inte superaptit eller tycker att mat är nummer ett här i livet! Och det utan att ha psykiska problem. Tro mig, min hund har INTE psykiska problem :D Hon är bara inte någon "labrador-typ". Hon äter det hon behöver, inte mer. Det är allt. Vilket innebär att hon har vuxit lagom fort och utvecklats i bra, lagom takt. Om du vill kan jag länka till foto på henne? Min ögonsten!

Tycker det är värre med sk labbe-typer som lever för maten och (om) man måste hålla in, vilket gör hunden ledsen. Inga (stora) hundar ska växa fort! Och de gör det med för mycket mat. Lagom är bäst! Stora hundraser ska snarare vara lite i underhull (dock ej magra) under uppväxten för ledernas skull. Och inga vuxna hundar ska tillåtas bli överviktiga. Då lever de inte lika länge.

Tyvärr ser man allt för många tjocka hundar, men ägaren ser det inte! Nej då, hunden är så lagom i hullet! Men man ser att den är jämntjock och knappt kan röra sig... :crazy:

Jag har själv en hund som lätt drabbas av foderleda. Hon behöver omväxling i maten för att gita äta.

Självklart kräver hon omväxling eftersom du skämmer bort henne med det. Mina får svälta om de inte äter det som bjuds och blir de tillräckligt hungriga äter de. Ytterst få hundar svälter ihjäl sig själva.

jaa... har jag sagt att man ska övergöda sin hund då?? det var inte alls det jag menar. håller fullständigt med jadzia om det där med variation. jämför med katter som vant sig vid whiskas burkmat. de vägrar ofta äta ngt annat. och så undrar jag om inte den här frusna maten tar massor med plats?

Nej, jag skämmer inte bort henne med saker bara hon vill äta, om du förstår vad jag menar. Det är inte så att hon bara äter en sak och inget annat. Och ja, känner hon inte för att äta så kan det gå några dagar av fasta. Äter hon inte det jag ställer fram så tar jag bort det och antingen slänger eller sparar till nästa gång om det är möjligt.

Jag skulle snarare vilja säga att det är mer naturligt för en hund (varg) att INTE äta vareviga dag året runt och att dessutom vilja ha lite variation. I det fria blir det inte mat varje dag. Och när man äter äter man det som finns: bär, vommen först på fällt djur=grönsaker, ben och annat.

Det är knappast att skämma bort att erbjuda hunden en mer naturlig kost än det tradiga torrfodret, som dessutom inte alltid är tillverkat under optimala former. Alla är olika. Min hund tycker inte att kakor och vetebröd är gott och varför skulle hon äta det? Det är ju bara skit! Men många ger sina hundar både kakor och pommes frittes mellan varven. Skulle det vara bättre än att ge rått kött och ben??? Sen när då i så fall...

Skämma bort är i mina ögon tanten jag träffade en gång för ett antal år sedan på promenad med sin tax. Minns inte vilket nummer i ordningen den taxen var, men det var rätt ansenligt. Enligt tanten åt taxar (eller hennes i alla fall) enbart leverpastej! Inget annat. Över huvud taget. Du kan ju tänka dig själv hur länge hennes hundar levde. Men inte bekymrade det tanten! Hon bara köpte en ny tax och gav den leverpastej.

Det är faktiskt så att det finns hundar som inte lever för att äta, de äter för att leva så att säga och min hund är sådan. Sen finns det hundar som bara har mat i huvudet, typ labradorer. Intet ont om dem, det är superhärliga hundar, men de förnekar sig inget i matväg! Men, alla hundar ÄR inte såna.

Varför inte bara acceptera att det finns en hel del som inte höjer torrfoderfabrikanterna till skyarna? Och som har möjlighet att utfodra sina hundar på ett annat, mer naturligt sätt? Och som dessutom slipper allergier, klåda, matsmältningsbesvär mm mm

Jaha, du har verkligen bestämt dig för att allt jag säger är fel! T.o.m. när du skriver precis samma saker som jag och har samma åsikt...jaja.

Värst vad du tog åt dig ang överviktiga hundar dessutom. Skrev jag att det var dig jag menade? Nej, inte precis... Det var en allmän betraktelse och du håller ju med mig om det med.

Vad gäller hur mycket plats den frusna maten tar så går ju inte det att svara på så där rakt av. Det beror ju på hur stor frys man har och hur mycket man köper på sig. En "korv" av Klass väger 0,5kg och är inte större än en motsvarande "korv" med ärtsoppa/risgrynsgröt/bruna bönor. Man kan köpa det i 10kgs lådor (dvs 20 "korvar") men man kan också köpa lösa "korvar", så många man vill ha. De går hyfsat lätt att dela om man har en mindre hund och inte ska ge 0,5kg åt gången. Har man väl tinat en "korv" så håller den sig fräsch 24h i kylen. Väldigt smidigt faktiskt.

Jag har betalat 139kr för 10kgs låda (Hundaffären på Eurostop i Halmstad). Man behöver dessutom inte ge lika stor mängd som med tex torrfoder eftersom hunden (efter tillvänjning) tillgodogör sig i stort sett rubbet. Mindre högar att plocka upp och luktfriare fisar. Kass andedräkt precis efter hunden ätit, men det går ju över.

Sök på färskfoder, Klass, Nordic eller BARF på tex google.se och läs mer. Ganska många djur/hundaffärer har Klass el dyl i frysen. Själv mejlade jag tillverkarna av Klass för att få reda på återförsäljare i närheten och fick svar samma dag!

Eh, har du några dolda aggressioner som du måste ge utlopp för?

Jag har inte ifrågasatt riktigheten i att ge färskfoder, inälvsmat och ben. Att det kan vara nyttigt med variation i maten sätter jag mig inte heller emot.
Att det skulle vara normalt för en hund att äta var dag har jag inte ens nämnt. Jag vet att så inte är fallet.

Jag anser inte heller att torrfoder är guds gåva till hundarna och tycker att det är bra att vissa har möjlighet att utfodra sina hundar med färskfoder.

Dock anser jag att din hund är bortskämd om hon måste ha variation i maten för att vilja äta. Det var också detta du skrev.

Nej, har Du? Bara den kommentaren är ju ganska överflödig. Däremot blir jag lite irriterad på att hela tiden bli ifrågasatt av cillamuffins, trots att vi har samma åsikt och ditt inlägg lät åt det hållet. Om så inte är fallet ber jag naturligtvis om ursäkt!

Möjligen har jag uttryckt mig klantigt om du fick uppfattningen att min hund bara äter när jag byter mat, eller nåt? Eller så har du inte ansträngt dig för att förstå, precis som cillamuffins verkar göra. Inga dolda aggressioner, däremot ligger ämnet mig varmt om hjärtat!

Cillamuffins har nog missförstått dig ang variationen i maten i så fall...

För att förtydliga: min hund har drabbats av foderleda(?) ett par gånger hitintills (som jag märkt). Ena gången var att hon helt enkelt tröttnade på Klass efter några månader. Eller så kanske föråt hon sig på det?? Eller så kanske det var en dålig låda? Återförsäljarna måste ju förvara det rätt för att inte bli dåligt. Jag vet faktiskt inte.

Jag löste i alla fall det genom att istället börja ge Nutra Super Premium Gold valpfoder (lila påse i alla fall) som bas och det har alla inblandade varit nöjda med. Och är fortfarande. Fast nu är hon inte att räkna som valp längre, så nästa påse får bli någon av vuxenvarianterna.

Funderar dock på att testa Klass (eller annat märke) igen då jag var mycket nöjd med resultatet.

Den andra gången var för några veckor sedan då hon blev skendräktig (efter första löpet)... Hon slutade äta överhuvudtaget, så foderleda är väl fel uttryck. Ringde uppfödaren efter ett par, tre dagar och enligt honom var det vanligt att tikarna slutar äta helt och att man helt enkelt får hitta nåt de vill ha för att inte tappa helt i kondition. Och tro mig, hon ratade allt. Var helt inne i horomonsvallet och magrade hemskt. Eftersom hon är slank och var endast 11 månader så gjorde jag vad jag kunde för att få i henne nåt i alla fall, enligt uppf rekommendationer. Det enda hon åt/äter just nu är torrisarna uppblandat i Friskies kattmat på burk.

Nu verkar tack och lov skendräktigheten vara över! Inga fjantigheter längre och juverna har tillbakabildats. Sista burken är uppäten och från och med nu blir det tillbaka till det gamla upplägget. Och då blir det som vanligt: gilla läget eller gå hungrig.

Sen har väl jag lite tur som har möjlighet att fodra min hund som jag gör. Vi har tre frysboxar i ena längan, maken jagar och vi har getter vi slaktar ibland. Vi har möjlighet att köpa nötkött från bonde + färska ben i massvis till rimligt pris. För tillfället löneslavar jag inte alls och har gott om tid för (alla) djuren på gården. Jag själv tycker jag bor i ett paradis med min man! Sen att det är slitigt att renovera en gammal gård är bara lyxgnäll...

Tyvärr känner nog inte särskilt många till att det finns alternativ till torrfoder/burkmat. Det sk färskfodret kan man ju ge till katter med antar jag? Jag önskar i alla fall att fler fick veta vad som finns att tillgå på marknaden! Förutom torrfoderjättarna som ständigt pumpar in reklam i alla hundtidningar och får gemene man att tro att man inte kan utfodra med annat utan att hunden blir sjuk eller dör. Suck.

"Jag har själv en hund som lätt drabbas av foderleda. Hon behöver omväxling i maten för att gita äta. ... Nu är hon iofs bara 12 månader och flera har sagt att "aptiten" kommer med åldern."

Nu har jag kollat igenom det jag skrivit och ser att jag uttryckt mig lite väl generellt. Lite friskostig med orden kanske. Förstår om det var lätt att missförstå.

Vad jag menade med "drabbas lätt av foderleda" är bara att hon inte är typen som lever för att äta (bättre uttryckt). Ibland verkar hon tycka det är skittradigt att behöva äta, dåligt utvecklade smaklökar kanske? :D Då får hon inget annat såklart, det hon inte äter tar jag bort.

Däremot brukar jag variera maten av sig själv, inte efter hennes vilja alltså. Ibland några äggulor, ibland nån klick smör eller ister, ibland micrade äggvitor...försöker ge inälvsmat (rå lever) åtminstone varannan vecka. Råa ben och oxsvansar hellre än rökta grisöron och andra sk hundtuggisar (som kan vara gjorda av katt och hundskinn). Råa tinade kycklingvingar.

Inte för att hon kräver det och inte äter annars, utan för att jag är övertygad om att det är bättre för henne än att bara få torrfoder. Och jag har fått höra att ointresse av mat kan ha att göra med att hon är valp, att de får större aptit som vuxna. Men det är väl olika från individ till individ antar jag, så vi får se vad som händer. Jag tänker i alla fall fortsätta utfodra som jag anser bäst. Och förhoppninsgvis omvända någon annan med till färskfoder!

Då förstår jag bättre.
Ja, aptit kan komma med åldern. Jag har en hund som varit rätt ointresserad av mat i alla år, men i vintras upptäckte jag plötsligt att han var fet. Någon gång under hans tredje år ökade matlusten långsamt, men markant. En dag var han bara tjock och nu får jag begränsa tillgången på mat istället.

Oj! Ungefär som för en själv då, en dag upptäckte jag i spegeln att jag blivit överviktig. :D :o

Men som du sa i ett tidigare inlägg, ingen (frisk) hund svälter ihjäl frivilligt, så jag tar det som det kommer. Svärmor kommer på middag imorgon, så då lär inte hunden svälta ihjäl den dan :crazy:

Tack Francess, genom dina inlägg har jag fått både bekräftelse och ideér!! Nu blir det blandmat.

Jo det är ju en faktor som spelar in. Och det är sorgligt att en del raser inte blir äldre.

Har nu en Finsk Lapphund och hoppas få många år med henne.

Men en sak som skrämmer mig är att allergier blir mer och mer vanligt. Vår Lapphund har även den fått glutenallergi.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka