Hundmat..igen!?

N

Nossan

Fick för mej att börja läsa litet och..från USA på 50 -60 talet kom torrfodret hit. Hunden är lika mycket "urdjur" som vi är. En vild hund äter inälvor mage med innehåll, lever njure, tarmar..rått. Att koka maten tar bort vitaminer. Torrfoderinnehåll vad gäller sammansättning får man vad man betalar för. Ett dåligt hundfoder kan ge bristsymtom. Hunden skall äta rått kött, inälvsmat, gnaga på riktiga ben, ha viss mängd grönskasinnehåll. Man skall tänka över och ta reda på vitaminer och spårämnen. Det är bara att göra en sökning på hundmat så har man diskussionen i full gång. Jag har torrfoder till min golden som jag nu blir fundersam på om jag skall komplettera med de spårämnen och vitaminer som saknas om de saknas och lägga till att han får äta inälvsmat mer mer inblandning av vår egen mat som blir över (utan att han skall dra på sej "våra" folksjukdomar direkt då). Hur mycket skall man krångla till detta tro?? Han är inte riktigt fräsch i huden och vi skall på återbesök till vet idag.

När jag fick hem min 10v valp (Schäfer) så födde jag upp henne på hemmalagat: dvs rått kött, vitt bröd, grönsaker, Dogevit, äggulor, tillagade äggvitor, tinade råa kycklingvingar, råa märgben, ister mm. Hon fick även inälvsmat då och då. Plus att jag gav färskfoder (fruset i korvar). Hon är nu 1 år och de senaste månaderna har hon fått ett bra torrfoder som bas (har lagt av med färskfodret, hon gillade inte riktigt det) och rått kött till + extra fett, äggulor ibland, märgben etc. Hon är välvuxen, har otroligt glansig päls och mår helt enkelt superbra!

Jag är själv lite motståndare till att enbart fodra med torrisar, tror inte att det kan vara bra i längden. Varken för tänderna, pälsen, huden, musklerna eller allmäntillståndet. Cancrar och tumörer har ökat lavinartat hos hundar och jag tror det beror på torrfoder!

Jag skulle aldrig ge min hund enbart torrisar. Hon får ca hälften-hälften och ibland även tex pannkaka och gröt som omväxling. När vi slaktar (getter) får hon även slaktavfall. Hon har ALDRIG varit dålig i magen! Hon har liten, regelbunden avföring. Hon fiser inte äckligt (luktar inget, om hon nu fiser), har frisk andedräkt och skinande vita tänder.

Jag önskar att fler tänkte om och inte var så himla bekväma med hundens utfodring.

Min hund är tänkt som framtida avelstik och när hon får valpar ska jag föda upp dem på mycket råa ben och rått kött mm. Ingen välling här inte!

Det handlar inte om att vara bekväm att ge sin
hund ett allfoder. Det handlar om att man inte
kan analysera råvarorna så att man vet att hunden
får rätt Ca:P ,vitamin, protein, mineral, energi m.m.
En av anledningarna till att cancer ökar är att hundarna
blir äldre och kan behandlas mer än tidigare.

jag tror också på att det är för att hundarna blir äldre som dom får cancer. kanske är det också så att den inte upptäcktes förr?

Hundar blev snarare äldre förr! Hur många har hundar som verkligen blir 14-16 år gamla nuförtiden? Och då inte bara små hundar, utan stora som schäfer och däröver? Utan att vara halvt förlamade i bakbenen etc.

I ett annat inlägg här på hundsidan var det en som skrev i stil med "min hund är 7 år och har börjat bli stel/gammal". Det är nog det vanligaste nuförtiden, tyvärr. Felaktig utfodring och felaktig motion/aktivering är troligtvis en stark faktor.

Och det är ju inte bara gamla hundar som får cancer och tumörer! Det är ju väldigt vanligt i yngre åldrar, tex 5-7års åldern och då är inte en hund gammal i mina ögon. Har dessutom blivit vanligare med *unga* tikar som får livmodersinflammaioner och måste opereras. Min granne hade en tik som fick det efter första löpet, hon var alltså inte ett år gammal!

Uppfödare som börjat fodra sina tikar och valpar med rått kött och ben har upptäckt att valpdiarréerna i stort sett försvunnit, de har vuxit jämnare och blivit starkare. Välling är bara skit att ge valpar!

Det är inte så himla krångligt att göra mat till hunden själv, jag hoppas verkligen att "analyshysterin" inte når hundvärlden... Det är skrämseltaktik från fodertillverkarna att man inte skulle kunna ge hunden "hemlagad" hundmat! De skulle ju förlora en massa pengar om folk började laga själv. :crazy:

Det är verkligen inte hysteri med foderanalyser.
Fodra en hund med fel Ca/P-balans så får du se
vad som händer.
Är man jätteduktig och insatt i foderlära så kan
man göra sitt eget foder annars tycker jag att
man ska låta bli.

precis. och det vete tusan om jyckarna verkligen fick så himla bra mat förr. vad jag har hört av gamla släktingar som alltid har haft hundar fick de stackars gårdsjyckarna överleva på potatisskal, matrester och i undantagsfall slaktavfall (man var mkt bättre på att äta upp allt på djuret förr). så om de nu verkligen blev äldre så beror det säkert på andra faktorer än maten...

Det är ju därför man tillsätter tex Dogevit, om man inte har koll på sakerna.

Det hörde nog snarare till undantaget att man utfodrade hundarna med potatisskal...dina släktingar låter ju ganska okunniga, om de nu inte bara har retats med dig :devil: Att "man alltid haft hundar" är ju ingen garanti för kunskap, tyvärr. Gäller alla slags djur för den delen.

Och okunniga hundägare har det väl alltid funnits? Både då och nu. Men även kunniga! Och det är inte så himla svårt att utfodra själv.

Gör hunden en tjänst och börja ge den lite rått kött alt. inälvor (tex lever) och någon oxsvansbit (köttben) lite då och då! En klick smör (de kommerisiella foderna innehåller över lag för lite fett) och rårivna morötter! Märgben, bra sysselsättning dessutom och bra tandvård. Ta tillvara på slaktavfall om du/ni kan...känner kanske någon jägare? Färskt slaktavfall är inte nödvändigtvis dålig mat (för hundar). Inte när man fodrar själv i alla fall.

I köpefoder innebär slaktavfall oftast nermalda kycklingnäbbar och annat "oätligt". Bara för att innehållsförteckningen säger att det innehåller så och så många procent protein är det inte säkert att det är tillgängligt för hundens matsmältning.

Det finns bra böcker i det här ämnet. Läs och lär!

Jag är emot att hålla på och laborera med egenmat, det är lite mer komplicerat än att sätta dit lite vitaminer....

Om man håller sig till ett torrfoder som inte innehåller BHT, BHA och Ethoxyquin så slipper man proppa i sin hund cancerframkallande ämnen.

/Ida som inte ger sina hundar ett foder med cancerframkallande ämnen :bump:

Tjenixen.

Jag tror inte man ska ge hundar mat hur som helst, vad man tror är bra för dem.
De behöver alla vitaminer, mineraler, proteiner mm mm mm.
Så ska man göra sin egen hundmat måste man se till att rätt mängd av detta finns i maten.

Personligen skulle jag aldrig i livet ge mina hundar torrfoder, litar inte alls på dess innehåll.
Enda sen jag började med KLASS hundfoder (ser ut som köttfärs) så har både glansen i pälsen och vikten hållit sig i toppform.
Många erfarna hundmänniskor ger sina hundar detta foder vare sig de arbetar hårt eller bara fungerar som familjehund. Ville bara rekomendera ett superbra hundfoder.

:banana:

Ha det bra alla glada trevliga hundägare. Från en matte till två schäfrar.

;)

AHA, jag har hört talas om KLASS,kul att det är någon som använder det till sina hundar.
Flera av mina bekata använder detta foder o det är mkt välrekomenderat.
däribland två hundförare.

Det är väl framtaget som foder till minkar för deras päls skull från början?

Finns det inte både i fisk o köttsmak?

Om jag inte minns fel så är det väl ett företag i Sundsvall som tar fram fodret.......om jag INTE minns fel alltså. :angel:

Jovisst är det från Sundsvall.
O du som har katter lixom jag, skulle kunna testa det om du vill.
Mina katter är som tokiga i detta, det är bara fin fina köttstycken som malts ned.
Innehåller proteiner bl.a, så det är att rekomendera till hundar som har hög ämnesomsättning, svårt att hålla vikten.
Jag hade det problemet med min ena hund förr innan jag började med detta foder.
Idag har han alldeles lagom hull.
Och det bästa är ju såklart att det kostar mindre än en säck torrfoder.
Använde mig av Hills förut men min lilla plutt ökade ej i vikt utan såg ut som ett benrangel då.

Tacka vet jag detta foder, o visst finns det i fisksmak oxå.

:banana:

nå´t visste jag om hundar iaf..... :D
trots att jag är kattmänniska... :love:

o jag håller mig nog till RC för om jag skulle ge mina mjukmat i någon form så har de "bajskalas" i en vecka.,men tack iaf... :p

mina hundar kan inte äta rått kött. då blir de dåliga i magen. märgben får de gnaga på lite då och då, fast frysta. och nej, jag tror inte att de flesta känner ngn jägare. föressten, ni som tycker att det är så himla smart att laga egen mat till era hundar; hur kan ni propagera för det såhär? risken är ju helt enormt stor att någon icke-expert börjar laborera hemma. det kan väl knappast vara så bra? sen undrar jag hur ni får så mkt tid över för hundmatlagning? för de flesta medel-svenssons, med ett normalt jobb och en normal familj, passar nog ett bättre fabriksfoder bäst

Haha! Nej, jag står inte och lagar hundmat hela dagarna! Istf torrfoder så finns det ju tex sk färskfoder, tex Klass eller Nordic (finns fler märken). Nackdelen med dem är att de luktar död skunk när man tinar dem, spec om man tinar i micron *kräkvarning*. Det finns som sagt bra böcker om hundmat att läsa och studera om man är intresserad.

Naturligvis ska man inte experimentera hejvilt själv, men man får ju utgå ifrån att folk har så mycket vett att de sätter sig in i saker innan de börjar själv.

Att din hund "inte tål" rått kött beror på att hon(?) inte är van vid det. Då får man ta det lugnt och ge lite grand under längre period. Det bästa är ju om hunden är van vid naturlig mat sen valpstadiet. Då slipper man dåliga magar. Jag behöver inte frysa märgbenen, för magens skull. Men det finns kanske andra orsaker till att frysa? Ja, så klart, har man fått tag på en hög så får man ju frysa in för hållbaraheten...

Och man kan ju faktiskt gå halva vägen och ge hunden en bas av BRA torrfoder och lägga på rått kött, ister eller annat fett, rårivna morötter etc. Har man en svårfödd hund är det mer fett och protein som gäller. Hundar har inte samma förmåga som vi att (snabbt) tillgodogöra sig kolhydrater. Därför är det helt värdelöst och förkastligt att ge hunden sockervatten, choklad (som kan döda) eller liknande under aktivitet eller när den behöver mer energi. De tillgodogör sig fett bättre och snabbare! Bara en liten passus...

men om hunden är blank och fin och lagom fet, behövs det verkligen mer fett då? jag håller med dig att man inte ska ge sockervatten och sånt skräp till hundar.

Nej, det ger man i huvudsak om det finns behov! Och anpassar mängden därefter naturligtvis. Äggulor innehåller också lite fett och är bra rent allmänt att ge. Några äggulor varje vecka kanske? Men ökar man träning/motion etc så behövs ju mer näring. Likaså vid skada eller sjukdom, då det kan vara svårt att få i hunden tillräckligt, då om nånsin behövs näringstät föda (så att man kan ge mindre mängd med mer innehåll). Eller vid dräktighet och digivning.

glömde skriva att jag fryser märgbenen för luktens skull. och att de varar längre. naturligvis ska man anpassa maten efter hundens näringsbehov, men jag anser att man kan använda fabriksfoder som bas, och kanske tillägga extra näring vid behov. numera finns det dock fabriksfoder för de flesta typer av hundar när det gäller storlek, ålder, aktivitetsnivå och dräktighet/digivning. det är klart att det finns hundar som inte tål eller trivs med den maten, och då kan det kanske vara lämpligt att fixa mat själv. men jag tycker inte att det finns anledning att krångla med maten mer än nödvändigt

De hundar vi har haft i familjen har blivit 13 år, 12 år,14 år. Det är gammalt! Och detta har varit av rasen Norsk Älghund/Gråhund.

Den sista hunden som blev äldst hade dock glutenallergi men hon blev gammal trots det!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka