Hundköp och allergi

Singoalla

Trådstartare
För många år sedan började jag längta efter en egen vovve och fastnade för dvärgpinschern. Jag hade inte möjlighet just då att skaffa en egen utan hittade en liten DP som jag vad hundvakt till då och då under några år. Idag ser förutsättningarna mycket bättre ut. Min sambo har eget företag och arbetar hemifrån, så vår hund skulle få sällskap dygnet runt. Vi har mycket tid att lägga och god ekonomi. När jag helt plötsligt en dag fick insikt om att jag nu har möjligheterna så blev jag helt varm i hjärtat :love:

Dock är min sambo allergisk, vilket givetvis kan sätta käppar i hjulet för vår dröm. Vi skulle vilja testa oss fram och se om dvärgpinschern skulle funka. Min styvpappa samt mitt ex som vanligtvis är mycket allergiska hade inga problem med den dvärgpinscher jag tog hand om tidigare. Så jag är hoppfull, men vill givetvis inte förvänta mig någonting.

Jag undrar hur man brukar gå till väga när man testar sin allergi? Jag har hört att det är bra att besöka en kennel. Men många kennlar har många hundar, samt ibland även andra raser eller hundar/katter som varit på besök. Det kanske är svårt att få en realistisk bild av en sådant besök? Det bästa kanske är att försöka hitta en DP att låna hem en vecka eller över en helg?

När brukar man anse att det är "säkert" att gå vidare mot ett köp?

Är tacksam för alla erfarenheter ni vill dela med er av :bow:

Sv: Hundköp och allergi

Jag har också flera "hundallergiska" vänner och bekanta som inte reagerar på mina dvärgpinschrar, men det beror ju såklart på vad personen faktiskt är allergisk mot och hur man är allergisk.

Jag tycker att ni ska leta upp en uppfödare som föder upp i liten skala, i hemmiljö. Förklara planerna, spendera några timmar där och känn efter hur det känns. Sen finns det faktiskt allergimedicin också, om han kommer lindrigt undan med till exempel lätt irriterade ögon så kanske det är värt att använda ögondroppar om (läs: eftersom :D) livet med hund väger upp det besväret.

Vi chansade. Jag är allergisk, hade hört att Akita var allergivänlig. Bokade en valp 70mil bort och åkte och hämtade.
Bästa beslutet ever :love: Har inte ångrat oss en dag och det funkar väldigt bra med allergin. Ailu kan t.o.m ligga i sängen eller gosas med mig utan att jag reagerar.

Kolla med uppf. om denne ev. har någon vuxen individ ni kan få låna ett tag.
Valppäls är ofta mer allergen än den vuxna pälsen.

Låter lovande! Åh, jag hoppas verkligen.. Jag har lagt ut en annons nu och efterfrågat någon som kan tänka sig låna ut sin hund till oss. Kanske någon ska iväg över en helg eller så och ändå behöver hundvakt. Har även mailat en uppfödare här i Stockholm och ställt lite frågor.

Min sambo känner av allergi av sin pappas Beagle så jag försöker ändå hålla fötterna på jorden tills vi vet mer :nailbiting: Han ska träffa sin läkare i veckan och då även be om att få göra ett allergitest. Mitt ex kunde sova i samma säng som "vår" DP utan problem. Men min nuvarande sambo är dock lite mer allergisk..

Låter lovande! Åh, jag hoppas verkligen.. Jag har lagt ut en annons nu och efterfrågat någon som kan tänka sig låna ut sin hund till oss. Kanske någon ska iväg över en helg eller så och ändå behöver hundvakt. Har även mailat en uppfödare här i Stockholm och ställt lite frågor.

Min sambo känner av allergi av sin pappas Beagle så jag försöker ändå hålla fötterna på jorden tills vi vet mer :nailbiting: Han ska träffa sin läkare i veckan och då även be om att få göra ett allergitest. Mitt ex kunde sova i samma säng som "vår" DP utan problem. Men min nuvarande sambo är dock lite mer allergisk..

Synd att du inte bor här nere, då hade du kunnat låna en av mina när jag ska bort någon helg.

Det var vågat! Min mardröm är att jag skulle fästa mig vid en hund som sedan var tvungen att flytta :( När jag träffade min sambo hade jag två katter, sphynx. Jag hoppades verkligen att han skulle tåla dom men det gick verkligen inte. Han kunde inte ens sova hemma hos mig. Efter ett år med honom beslutade jag att omplacera katterna för att kunna bo med min sambo. Det var det jobbigaste beslutet jag någonsin behövt ta. Verkligen hjärteskärande. Det slutade dessutom i katastrof när en utav katterna blev biten av en hund hos sin nya ägare och dog. Det är det värsta jag varit med om i hela mitt liv, tror aldrig jag gråtit så mycket. Så nu när vi kikar lite försiktigt på hundköp så är det många känslor som rivs upp..

Jo Jag var dock förberedd på att ha det värre.
Jag var beredd på att inte kunna ha hunden i sängen, tvätta händer varje gång jag klappat, dammsuga och våttorka varje dag, hundgård utomhus.

Men icket. Denna ligger brevid mig i sängen, dammråttorna frodas, vi pussas en hel del, tvättar inte händerna oftare än förut, inga röda kliögon :)

Min sambo var jätteallergisk i en vecka efter att jag flyttat in, men sedan gick det över :). Han är ganska allergisk och jag hade då en ovanligt allergiframkallande hund. Så tur för honom ;). Nej men annonsera i bekantskapskretsen att ni gärna vill passa en korthårig (enkelpälsad) hund och se hur han reagerar.

Värt att komma ihåg är att din sambo kan reagera på en dvärgpincher, men kanske inte på en annan osv. Att han tål en eller tre dvärgpinchrar gör inte automatiskt att han klarar alla. Bäst om man är allergisk kan alltså vara att leta efter en vuxen omplacering som man kan ha på prov ett tag först.

Tex så hade jag hundarna hos hundvakt förut vars sambo inte hade några direkta problem med min då äldsta tik. Hennes dotter däremot kunde de inte alls vara hundvakt åt eftersom han fick såna problem med allergin.

Haha åh, vilken osis! Saknar verkligen lite DP-mys! :love: Minns dock hur vovvisen som jag tog hand om ibland skällde så det drev mig till vansinne. Hur är det på den fronten? Är era DP skälliga eller går det att få fason med rätt uppfostran?

Update:

Sambon var hos sin läkare igår och kollade sina gamla tester. Enligt dom gamla testerna ska han tydligen inte vara allergisk mot hund alls! Dock katt, häst mm. Läkaren sa att vi inte skulle fira ännu för testerna är 10 år gamla. Så han fick ta nytt blodprov och i början av nästa vecka ska vi få svaret.

Håll tummarna för oss! :D

Jag hade DP i början på 90-talet och nu har jag en ny lite tjej,ingen av dom har varit/är skälliga,tror det beror på uppfostran.

Min uppfödare har förresten nyss fått en ny kull.
Jag tror att det blir helt fantastiska hundar. :)

Jag hade DP i början på 90-talet och nu har jag en ny lite tjej,ingen av dom har varit/är skälliga,tror det beror på uppfostran.

Jag tycker det hänt mycket med DP på kort tid. På din tid var de nog bättre än de är nu.

Uppfödarna är väl medvetna om att mentaliteten inte är den bästa och jag tycker de är riktigt skälliga.
Är man på utställning undviker jag faktiskt att gå förbi tält där dessa raser är, tycker de gör utfall, gapar och skäller.

Uppfostran ja, men tror inte det är allt. Ska man köpa en DP i dag ska man vara noga med föräldrarna och mentaliteten.

Jag tycker det hänt mycket med DP på kort tid. På din tid var de nog bättre än de är nu.

Uppfödarna är väl medvetna om att mentaliteten inte är den bästa och jag tycker de är riktigt skälliga.
Är man på utställning undviker jag faktiskt att gå förbi tält där dessa raser är, tycker de gör utfall, gapar och skäller.

Uppfostran ja, men tror inte det är allt. Ska man köpa en DP i dag ska man vara noga med föräldrarna och mentaliteten.

Jag tycker snarare det var en boom med massor med avel på mindre bra exemplar under ca 2006-2009 men nu har antalet nyregistreringar sjunkit och de mer oseriösa uppfödarna som poppade upp då har försvunnit igen. Men att kolla mentaliteten är såklart viktigt ändå :)

Mina skäller då det ringer på dörren men lugnar ner sig rätt snabbt. Sen kan lilleman se lite spöken och skälla något vid hundmöten med vissa individer men det jobbar vi på. Men generellt skälliga är inte mina iaf.

Så kan det nog vara,på min tid var dom myclet stadiga. Och lillan är som alla mina hundar import.Och vald efter alla konstens regler,och än så länge (hon blir 5 mån i nov) är jag mycket nöjd. :love:

Jag är själv pälsdjursallergisk. Min mammas blandras av stor ras blev jag dålig av, likaså lillebrorsans yorkie. Har fått tokiga ansikts- och kroppssvullnader när jag klappat tollare, bullterriers med mera.

Jag fick förmånen att passa en powder puff och reagerade inte alls på något. Nu har jag en liten egen pufftjejja på snart ett och ett halvt, och det går fantastiskt! Har haft henne sedan hon var tio veckor.

Kontentan av det hela är att hundar är individer och vissa kan ha mindre allergener som vi allergiker reagerar på. Bästa är ju att antingen låna hem en hund innan köp, alternativt sova över hos någon som har en hund. Jag vet av erfarenhet att allergier kan lugna ner sig för att blossa upp.

Hoppas att det går bra i era hundköparplaner :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 718
Senast: Sandora
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025