Hundköp irländsk setter

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare mettla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 12 211
Status
Stängd för vidare inlägg.
M

mettla

Hej alla glada:banana:!
Jag tänkte skriva här för att kanske få lite tips inför mitt blivande hundköp..

Jag och mina sambo är inne på att skaffa en irländsk setter, är de någon som har en sån som kan berätta lite om den? Jag har pratat med olika kennlar, men de tycker ju alltid att deras hundar är bäst så klart:)
Men de skulle vara intressant att höra lite av någon som har en som sagt!

Andra allmänna tips inför hundköp är jätte välkommna även tips på kennlar (irländsk sette) vore bra då jag inte bestämt mig.

Tack på förhand!! :bow:

Mickis

Sv: Hundköp irländsk setter

Jaktsetter eller utställning?

//Mimmi (vars familjk ägt 4st irländska jaktsettrar)

Jag är nog mest inne på utställningsvarianten.
Den har vad jag har hört inte lika mycket jaktinstinkt.

Jag är sugen på att träna agillity och spår och självklart vill ja kunna ha med den när ja rider.

Jag är nog mest inne på utställningsvarianten.
Den har vad jag har hört inte lika mycket jaktinstinkt.

Jag är sugen på att träna agillity och spår och självklart vill ja kunna ha med den när ja rider. Så jag tror de blir "lättare" med utställningsvarianten, vad tror du?

Okej, jo ska du inte jaga med den ska du inte ha en jakthund.
Har inget för utställningstypen... :cool:

//Mimmi

Hej där!
Jag har en irländsk röd setter en utställningsvariant..
Jag tycker den rasen är en super trevlig & är mycket ståtliga hundar. Jag ångrar mig inte att jag köpte min Zimba.. Gillar man klippa och borta hund så är det en bra hund för päls vård behövs ofta..
Men visst finns det nackdelar med den rasen oxå som tex, de kan ha / få höftfel, promlem med öronen som svamp eftersom de har häng öron. Men de är helt underbara för det.. :banana: Jag tränar lydnad & människor sök med min.
kolla gärna på min sida.

www.dreampearl.se

Hej alla glada:banana:!
Jag tänkte skriva här för att kanske få lite tips inför mitt blivande hundköp..

Jag och mina sambo är inne på att skaffa en irländsk setter, är de någon som har en sån som kan berätta lite om den? Jag har pratat med olika kennlar, men de tycker ju alltid att deras hundar är bäst så klart:)
Men de skulle vara intressant att höra lite av någon som har en som sagt!

Andra allmänna tips inför hundköp är jätte välkommna även tips på kennlar (irländsk sette) vore bra då jag inte bestämt mig.

Tack på förhand!! :bow:

Mickis

Hej!

Vi hade en settertik i manga ar. Hon finns tyvarr inte langre men skankte oss mycket gladje. Det var en san dar speciell hund man bara far en gang i livet.

Hon var valdigt feminin och lite snobbig (petig med maten, ville inte ga ut om det regnade, ville sallan leka med andra hundar, bara nosa lite etc..), hon var mer som en manniska ;)

Kenneln hon kom ifran heter Cherokees, de har (hade?) uppfodning i familjemiljo och alla deras hundar (vi fick traffa bade mamma, pappa, aldre syskon och slaktingar innan vi kopte var valp) var valdigt trevliga, och lugna (for att vara settrar..).

Okey!

Hur upplever ni dem? Är de lättlärda eller lite krångliga? Nått speciellt man ska tänka på?

Hur upplever ni dem tillsammans med andra hundar?
Många frågor=) men jag är jätte tacksam för era svar!
De verkar vara en så underbar ras energisk och pigg men har även fått höra att den är rätt lugn inne...stämmer de för er?

Mickis

Zafir:
Va fina dina hundar var!! Blir ju ännu mer kär i rasen när ja ser dig....avis blir ja:crazy:

Zafir:
Va fina dina hundar var!! Blir ju ännu mer kär i rasen när ja ser dig....avis blir ja:crazy:

Halloj! Tackar så mycket!
Bra att du har frågor tycker jag det måste man ha om man är osäker på rasen man ej vet så mycket om.. :D
Jag tycker setter är lite svåra att träna med när de är yngre då har de sin lilla vilja mycket jakt i dom dra gärna iväg i skogen.. Nu är min 6 år och mycket rolig att lära det tog tid innan han fattade att dte var kul.. *ler* De brukar säga tt de mognar runt 3 -4 år beror förståss på själva hunden.. Med andra hundar leker de jättebra gillar att springa jaga varandra.. Min setter gillar tvärr inte alla hanhundar pga han har blvit påflugen när för två årsen tre gånger av samma hund som var galen han blev biten lite lätt där bak sen dess skönk hans självförtroende men har jobbat upp det på honom så nu lyssna han om jag säger att han inte ska morra. Han kan gå förbi hundar utan att bry sig.

Har du hittat nån uppfödare än ?? Jag har svårt att tro att setter är en agility hund då de kan vara lite klumpiga.. Min gillar att hoppa men ej bommen el tunnlar..
Vill du se flera kort så får du gärna skriva för jag har massor på min Zimba..

Zafir:

Köp inte en irl. setter om du inte ska använda den i jakt, tveksamt även om du ska jaga med den. Det är en jakthund, stående fågelhund, som fullkomligt raserats av utställnings och gulli-gullfolket.
Det är en hund "med mycket motor" alltså den kräver väldigt mycket om den ska må bra. Jag vill påstå att de irl. settrar som inte jagar mår INTE bra.
Man försöker visserligen återställa rasen men resultaten är mycket blandade, frå riktiga topphundar till absolut botten. Och de dåliga är tyvärr i majoritet.

Tänk på vad en sådan hund kräver så kommer du nog på andra tankar.

En st. fågelhund går slag på ömse sidor av föraren som en "vindrutetorkare". Under tiden du går hundra meter så hinner den 250 m åt varje sida och tillbaka alltså en kilometer. (På fasaner och rapphöns kräver man tätare slag). Under en jaktdag går jag enligt gps. mellan 15-20 km. Det betyder att hunden springer 15-20 mil i galopp. Då mår hunden bra, kan du ge hunden den motionen-träningen?

Tänk på det när ni funderar på att köpa jakthundar. Har ni en chans att klara av dem. Läs pågående tråd i ämnet om "följetongen".

Dessutom de verkliga topphundarna i jaktraserna är noga utvalda oc tingade av jägarna, det är resten "avskrapet som ni får välja av", alltså de hundar som föds enbart för att föda en uppfödare.

Jag tycker ofta att settrarna far "kritik" for att vara fladdriga, nervosa och krava mycket motion. I vart fall var inget av det sant. En hund blir i mangt och mycket vad man gor den till. Jag har ingen erfarenhet av hanar men upplever dem som "mer hund" an tikar.

Var tik, samt de tikar jag traffat har varit lugna, lite koketta ladies.
Var hund tyckte om att springa los och sniffa i graset, eventuellt smyga pa nagon fagel ibland, men var totalt ointresserad av att trana apportlekar, sparning odyl. Mental traning verkade hon uppskatta mest och vi larde henne en rad konster och trix genom hela livet.

Hon uppskattade inte direkt umgange med andra hundar, verkade mest tycka att de var jobbiga. Hon hade ett fatal favoriter som hon lekte lite med, men hon var alltid mer intresserad av manniskor.

Hennes favoritsyssla var att sola(!) Lag alltid ute i solen och halvsov.

En hund gor ju forstas inte rasen och jag tror att den har hunden var lite ovanlig for att vara setter.

Håller helt och fullt med dig. Måste bara fråga vad det är för tråd du skrev om? *intresserad*

//Mimmi

Jag är sugen på att träna agillity och spår och självklart vill ja kunna ha med den när ja rider.

Är du spår-intresserad kanske inte settern är den optimala rasen eftersom de jagar med nosen i vädret :smirk: Vår setter spårade när jag gick en lydnadskurs med honom, men det är inte direkt vanligt att de gör det och om så är fallet är de inga hejjare på det.

När det gäller temperamentet vet jag att de har haft mycket problem med detta här i Danmark pga utställningsaveln. Och eftersom antalet settrar här inte är så stort fick det väldiga konsekvenser när settrarnas popularitet ökade bland utställningsfolk. Hundarna blev helt urflippade och tom aggressiva! Så setterklubben gick in och styrde upp aveln igen så nu är det väl bättre iaf. Men det jag vill säga är att när man avlar för mkt på utseende istf funktion blir ofta egenskaper som temperament lidande. Det finns settrar som blir stressiga och nervösa, men en bra setter ska ha en av- och på-knapp. Dvs. energiknippen under jakt eller annan aktivitet och filbunkar inomhus.

Nu har jag ingen större erfarenhet av utställningssettrarna eftersom jag nästan bara umgåtts med jaktsettrar. Så jag vågar inte uttala mig alltför mycket om hur de är.

Jag har en irländsk setter com heter Cindy hon har väldigt fin kroppsform och därför är jätte duktig på agillity hon är som född för att hoppa. :bump:
Men hon är jätte trevlig och när det kommer gäster hälsar hon såklart men sen blir hon lungn.
Vissa hundar blir helt vilda när det ringer på dörren.
Men Cindy är otroligt snäll , barn vänlig , Busig :p Och mysig.
Och hon gillar lika mycket att gå i skogen som att ligga och mysa i soffan.
Tänk bara på att: En irländsk setter är en hund med mycket energi och vill ha ganska mycket motion.
Men jag ångrar inte att jag har köpt en irländsk setter.
Det finns andra setter raser också att välja mellan Tex. Eng setter och gordon setter.
:banana: :D :laugh:

I och med att tråden är rätt gamal och TS inte längre är medlem låser jag tråden.
Snurrfian-moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 636
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 743
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 958
Senast: Happimess
·
R
Hundavel & Ras Min pappa vill skaffa en hund nästa år då han blir pensionär. Vi har tidigare haft en finsk lapphund. Pappa har alltid sagt att han...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 649
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka