Hundfrågor....

KungTulle

Trådstartare
En bekanting till mig funderar på att skaffa hund och ställde en massa frågor till mig, en del kunde jag svara på tex om hur man tränar hundar, och litet om olika raser, men eftersom jag inte har haft hund självsedan jag var i tonåren så är jag helt ute och reser när det gäller vissa saker.

För att kunna informera min vän skulle jag vilja ha svar på följande frågor:

a/ vad kostar det att chipmärka alternativt örontatuera en hund? (ungefärliga priser är helt ok).

b/ vad kostar det att registrera en hund i jordbruksverkets hundregister?

c/var hittar man regler om hur en hundgård ska vara byggd?

d/vad kostar det att vaccinera mot valpsjuka? Är det ngn annan vaccination som ska göras? Parvo???

Bekantingen ifråga är mycket hemma men skulle vilja ha möjlighet att när hunden blir äldre tillfälligtvis ha den i hundgård tex när en lätt allergisk släkting kommer på besök. (Släktingen kommer iregel en vecka eller två om sommaren). Hunden skulle naturligtvis ändå vara mest lös och springa med dessa dagar när min bekant jobbar på gården men sova i hundgården.

Min bekant har funderat på en halvliten- mellanstor hund av någon "lätt" ras eller raskombination. En blandrashund av lämpliga raser skulle också kunna fungera. Han har tänkt länge, är litet äldre och hade hund som barn. Jag tror personligen att denna bekant till mig skulle kunna bli en bra hundägare, han tar väl hand om sina andra djur.

Förslag på raser? Jag har föreslagit västgötaspets, eftersom det finns andra djur på gården och att vissa av denna ras är duktiga vallare utan att för dens skull vara lika upp i varv som en bordercollie.

Sv: Hundfrågor....

En bekanting till mig funderar på att skaffa hund och ställde en massa frågor till mig, en del kunde jag svara på tex om hur man tränar hundar, och litet om olika raser, men eftersom jag inte har haft hund självsedan jag var i tonåren så är jag helt ute och reser när det gäller vissa saker.

För att kunna informera min vän skulle jag vilja ha svar på följande frågor:

a/ vad kostar det att chipmärka alternativt örontatuera en hund? (ungefärliga priser är helt ok).
Vid leveransen så är oftast hunden redan id-märkt, men det brukar kosta runt 400:- Iaf här nere.

b/ vad kostar det att registrera en hund i jordbruksverkets hundregister? 150:-

c/var hittar man regler om hur en hundgård ska vara byggd? Det hittar du här. http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=111

d/vad kostar det att vaccinera mot valpsjuka? Är det ngn annan vaccination som ska göras? Parvo???
mellan 3-400:- har jag för mej att det kostar.

Prisuppgifter har du redan fått, så jag tar bara mina funderingar om ras och hundgård.

Det är inte helt lätt att kombinera en hund som för det mesta ska kunna gå lös, med en som ska klara av att bo ensam ute i hundgård periodvis. Får man en hund som håller sig nära husse/matte utan passning, så får man i regel också en hund som vill ha sälskap jämt. Det är svårt att sova med en ylande hund även om det bara rör sig om någon vecka på sommaren...

Mitt förslag skulle då hellre vara att låta hunden fortsätta att sova som vanligt även när allergiker är på besök, men att man låter människan få en egen hundfri sovplats typ friggebod/husvagn.

Vad det gäller ras för övrigt beror det ju på vad hunden ska användas till. Det är svårt att rekommendera ras bara utifrån stl och hur lätt den är att dressera.

Mvh,
Duvan

En vän till mig ställde mig liknande frågor...
Det är en familj som aldrig är hemma och som aldrig skulle ha tid med en hund, trots att jag avrådde dem, skaffade de hund i alla fall.
Sen gick det ju osm det gick också, det resluterade i en liten "cotton de teluearhane" som de varken har tid eller kunskap till att ha. Hunden bara sticker och de har inte en aning om hur de ska göra.
Jag har givit dem tips på hur de ska göra, men det skulle ju vara en fördel om de lyssnade.
Hoppas det går bättre när din vän skaffar hund!

Duvan skrev:
Mitt förslag skulle då hellre vara att låta hunden fortsätta att sova som vanligt även när allergiker är på besök, men att man låter människan få en egen hundfri sovplats typ friggebod/husvagn.

Hehe - eller varför inte bygga en hundgård, så kan släktingarna/vännerna bo där. ;)

När hunden sover inne hos husse i mjuka sängar. :angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Har letat hundras under en lång tid nu och börjar bli väldigt less på att ständigt bli besviken. När vi tror att vi läst på ordentligt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 864
Senast: Riru
·
Övr. Hund Hej Hund, här har jag aldrig postat en tråd förut. Jag är sugen på att skaffa hund och har varit under längre tid. Men då jag inte haft...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 176
Senast: Modest
·
Hundavel & Ras Här kommer ännu en tråd om att hitta rätt ras! Till nästa sommar ska jag och sambo köpa hund och planerar nu att börja besöka lite...
2
Svar
36
· Visningar
4 795
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Xerox är ju inte så gammal än (6) men någon gång kommer han ju gå bort och jag vill ha en hund som är som honom (helst en exakt kopia...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar