Sv: hundfoder

Nej det är inget bra foder.
Efter alla föreläsningar och annat så har man lärt sig hur ett bra foder ska vara.
Det exemplet dom hade i GP va ju helt fel, alltså att blå/vitts foder var lika bra som hills....:smirk:
Det dom inte tog upp med dom billigare fodervarianterna va hur hög upptagningsförmågan är....dom är så olika sammansatta och hunden måste ha så mycket mat av den billigare varianten för att dom ska få i sig vad dom behöver och det blir dyrare än att köpa ett kvalitetsfoder...och det är så mycket blandade rester nermalt i dom billigare fodrena.
Helt enkelt så hade jag aldrig köpt mig ett sånt foder till min hund, satsa på ett bättre foder med hög upptagningsförmåga och din hund komemr att bajsa mindre och behöver mindre mat....;)

Det är inte jag som skall ha.
Jämförelse med BEST in schow
Hur är det då ??
Doggy ?? Det har jag kört på 2 hundar helt kanon bra till dom.

Har ni någon länk som man kan läsa om friskis??
Jag vill ha ett bra foder till ett bra pris. skall inte kosta skjortan.

Magnussons foder tycker jag är kanon! Det är billigt också. 280 kr säcken betalar jag. 15 kg säckar.

Håller med Glimfeather.

Ibland blir man nästan trött på människor. På Lidl tex. finns det ett hundfoder som kostar 79:- för 10 kg. På skyllten står det "Hög kvalitet och prisvärt"! Då undrar man vad sjutton det kan vara i det där fodret? Ett kilo havregryn kostar väl run 8 - 10 kr. Alltså kan det inte ens vara havregryn i det där hundfodret. Vad är det då?

Förstår ni mitt tankesätt? Ibland måste man skita i vad det kostar och börja titta på vad hunden trivs med.

Jag vill ha ett bra foder till ett bra pris. skall inte kosta skjortan.

Fast köper du ett foder som kostar 250 kr/15 kg och så måste du ge 1 kg om dagen så lönar det ju sig att köpa ett "dyrt" foder för 450 kr/15 kg som man bara behöver ge 500 g om dagen av. Eller hur?

Dom billiga fodren innehåller mest spannmål och det vet ju de flesta att våra vänner hundarna är till största delen köttätare och mår alltså bäst på en kost som består av övervägande del köttbaserad kost.

Mår hunden bra av det och skiter fasta rätt mörka lortar, så är det bra för just den hunden.

Tycker inte att man rent generellt kan säga att vissa foder är skit och att andra är kanon, då alla torrfoder som finns på marknaden helt klart uppfyller vad som "krävs" av dem.

Vissa hundar funkar kanon på konsums blåvita och blir heldåliga i magen av ex eukanubas foder, är då eukanuba ett skitfoder??

Nej, generellt sett inte, men för just den hunden är det inte ett bra foder!

Tycker inte att man rent generellt kan säga att vissa foder är skit och att andra är kanon, då alla torrfoder som finns på marknaden helt klart uppfyller vad som "krävs" av dem.

Visst måste dom hålla vissa krav, men kollar man noga på innehållet så ser man också vad det är för skit det innehåller.
Som många har skrivit, billigt foder=mycket mat, dyrt foder=mindre mat. Hunden tar inte åt sig så mycket av näringen i dom billigare fodrena så enkelt är det bara, varför skulle dom vara så billiga annars...Sen kan man se tydlig skillnad på pälsen vilka som äter bra/dåligt foder. Sen kan jag inte säga att RC tex. passar på alla hundar bara för att det är ett bra foder, mina gör det inte men då får man testa ngt annat likvärdigt foder som fortfarande har ett bra innehåll....är bara så emot dom billigare fodrena...:crazy:
Min ena äter JamesWellbeloved och den andra äter Orijen. JW kostar 529Kr/15kg men jag håller mig på den i nästan 1½ månad vilket inte blir så dyrt, Orijen kostar ca 600kr/12,5kg och det är samma där håller länge.

Fast riktigt så enkelt att billigt = skit och dyrt = toppen är det inte, enligt min åsikt.

Mina hundar äter ett relativt billigt högenergifoder som funkar hur bra som helst. De äter inte mer av det än av andra dyrare foder, håller hull och päls bra, är i god form och har stabila bra magar allihopa.

Som aktiv uppfödare, utställare och provmänniska med hårt arbetande hundar kan jag ju inte ha hundar som inte är i tipptopp precis.

Är inte alla foder "skit"foder... Resultatet blir ju i alla fall skit... :angel:

(lite dålig morgonhumor bara...)

Knapprån

Vad kännetecknar ett bra hundfoder i detalj? Vad kännetecknar ett dåligt i detalj? Tänker på ingredienserna. Hur hög andel protein, fett, mineral (aska) ,spannmål etc etc..

Egentligen tycker jag att alla torrfoder är dåliga, om man ska hårddra det. BARF är ju det allra bästa att ge sin hund men det har nog inte folk varken råd eller möjlighet till.
Näst bäst är väl Orijen som inte innehåller något spannmål alls och hela 70% kötthalt (tror jag det var, rätta mig om jag har fel). Dock är det gräsligt dyrt (t o m för mig som inte bryr mig så mkt om kostnaden).
Det viktigaste tycker jag är nu när man ska ge torrfoder är att huvudingrediensen är kött eller liknande och inte vete, majs eller dyl.

Sen ska fodrena helst int einnehålla en massa konserveringsmedel, smaksättningsmedel och annat "skit".

Egentligen tycker jag att alla torrfoder är dåliga, om man ska hårddra det. BARF är ju det allra bästa att ge sin hund men det har nog inte folk varken råd eller möjlighet till.
Näst bäst är väl Orijen som inte innehåller något spannmål alls och hela 70% kötthalt (tror jag det var, rätta mig om jag har fel). Dock är det gräsligt dyrt (t o m för mig som inte bryr mig så mkt om kostnaden).
Det viktigaste tycker jag är nu när man ska ge torrfoder är att huvudingrediensen är kött eller liknande och inte vete, majs eller dyl.

Sen ska fodrena helst int einnehålla en massa konserveringsmedel, smaksättningsmedel och annat "skit".

Nu kan ju inte alla hundar äta så hög andel protein, jag fodrar med doggy för de har lite lagom med sådant. Min herre tål inte så mycket proteiner. Men generellt sagt ska proteinhalten (kött)vara ganska så hög? Hur ser man att det innehåller konserveringsmedel o dyl? Vad heter dom i sina betäckningar?

Jag har 2 valpar på 18 och 19 veckor och dom får torrfoder från ProPlan. Jag tycker det är ett bra torrfoder och både uppfödaren och dom på djuraffären rekomenderade det.

Nu är det inte min hund som skall äta friskis. Min får lam o ris.
Hennes syster.
Hon har varit så jobbig med mat. Hon åt lonestar som valp sedan lonestar för unghund. Men hon ÅT INTE gillade inte maten. Hon bytte till royalcanin åt inte. Så har hon dålig mage . Dom tror magkatarr. Nu behandlad andra gången på 1,5 mån.
Så har hon ätit HILL under denna tid. Men vet sa att hon kunde byta till vilket foder som helst.
Hon ville ha ett hyfsat billigt foder. Hon studerar .
Så provade hon med friskis. Hon äter detta fodret.
Just nu är hon pigg och äter.
Hon har kronglat med maten sedan hon va valp nu 17 mån snart.
Så vad gör man??
Någon som hittar en sida på friskis foder ??????

Liknande trådar

Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
713
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 906
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
569
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 639
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka