Hundfoder, en gåta

Ferrari

Trådstartare
Har fått hem en 6 årig pinscher-tik. Hon har ätit Pedigree, och ja, jag vill byta foder av förståeliga orsaker. Hon är lite lätt rund, och kan behöva förlora 1-2 kg. Vad jag kan säga utan att ens ha vägt henne. Här kommer hon vara mellan till mycket aktiv, så förhoppningsvis hjälper den ökade motionen med att få ner henne till rätt vikt.

Jag funderar på de olika alternativen som finns.

Färskfoder, vilket är bäst? Vad rekommenderar ni? Jag bor i Göteborg så det ska finnas inom 10 mils radie iallafall. Hur mycket ska man ge en tik i hennes storlek (jag vet inte vikten, men hon är en pinscher så 12-15kg)?

Vilka torrfoder finns det som är bra? Hon har som sagt klarat sig bra på Pedigree, så hon är nog inte "jättekänslig". Men vill gärna ha något med högre standard.

Hundfoder är verkligen en djungel, så jag behöver verkligen lite hjälp :)

Sv: Hundfoder, en gåta

Dt finns flera bra färskfoder. Nordic har en spannmålsfri variant (innehåller dock morot), VoH är också bra i kombination med rött kött ett par dagar i veckan (de flesta produkterna är baserade på kyckling, de andra innehåller inget muskelkött), much räknas som barf och man blandar själv deras olika måltider för att få en balanserad kost. Much har just lanserat lite nya produkter som ska vara kompletta. Sedan finns sund hundmat, där man kompletterar deras köttblandningar med ben. Många färskfodermärken säljer även köttkross, om man vill variera lite. Emmzo har både färskfoder (vilket jag inte hört myckt gott om) och barf-korvar (mycket bra!) med flera olika djurslag - nöt, gris, häst, lamm, vilt, kyckling, kalkon, gås samt inälvor från kyckling.

I göteborg finns flera butiker som säljer färskfoder och barf. Det finns minst ett par som har utkörning om man inte kan hämta själv :)

När det gäller färskfoder/barf brukar man räkna på 2% av normalvikten och öka/minska utefter hur hunden blir i hullet. Min går på ca 3% av sin vikt och han får barf.

Senast ändrad:

Vill du ha torrfoder rekommenderar jag Naturea. Inget spannmål eller massa jox som i acana och orijen, samt har ej åkt världen runt.
Ziwipeak och K9 naturals finns också men är hemskt dyrt.
Jag varierar torrfoder med lite färskfoder då och då, min tjej har inga problem med tvära foderbyten och är rätt kinkig så vissa dagar är även färskfoder äckligt.

Har god erfarenhet av både svenska torrfodret Magnussons Meat & Biscuit och Acanas olika foder.

Magnussons finns som Adult, Work för arbetande hundar och Light för hundar som behöver gå ner i vikt. Det är det enda torrfodret med 100 % svenska råvaror. Våra hundar åt det i ca 3 år och funkade hur bra som helst på det. Det är i mellanprisklass och är enkelt att få tag i hos Ica Maxi, Coop och City-Gross, men alla butiker har det inte. Det finns också hos animail.se och hemfoder.se men är i regel något dyrare hos nätbutikerna.

Sen ca 2 år äter våra hundar Acana, lite olika sorter: Acana Ranchlands, Acana Lamb & Apple och Acana chicken & Burbank Potatoes. Dyrare än Magnussons och finns i nätbutiker och i en del djuraffärer.

När det gäller köttråvara så vill jag att det ska vara ekologiskt som i Acana (kanadensiskt kvalitetsfoder) eller av svenskt kött som i Magnussons.

Färskfodren som säljs i Sverige är av svensk eller norsk köttråvara.

Denna 6 min film om djur i kjöttindustrin delas just nu på facebook. Se den! Den är inte otäck eller blodig, men visar ändå hur fruktansvärt trångt djuren har det. Detta är livsmedelsindustrin. Hur det ser ut i köttindustrin för djurfoder vill jag inte tänka på. Se filmen och jag tror du väljer svenskt kött eller ekologiskt om importerat foder. Norsk köttindustri vet jag ej hur den är, men tror att den är ung. som i Sverige.

http://www.filmsforaction.org/watch...ll_make_you_speechless/#.Ug4Tz1rBPmQ.facebook

Min Schäfer/Jämthund/Kungspudel tik börjar med Wild Prairie idag! Ville nästan sluta vara vegetarian och dela foder med henne när jag öppnade säcken. Gud vad det luktar GOTT!!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 448
Senast: tanten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 632
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 095
Senast: Luktpion
·
Hundhälsa Jag vet att ämnet har tagits upp hur många gånger som helst och nu är det jag som inte vet vad jag skall hitta på. Den aktuella hunden...
Svar
7
· Visningar
885
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka