Hundens namn vid korrigering

BuenoBull

Trådstartare
Alltså, det var jättelängesen jag såg ett program om hundar, tror det var från USA. Det handlade om nån familj som hade en ouppfostrad hund eller något sånt. Killen som skulle hjälpa familjen att få pli på hunden sa att man aldrig ska använda hundens namn i negativ bemärkelse.

Om man tex ska fya får man inte säga: "Fido, nej!" eller något liknande. Det skulle göra att hunden uppfattade sitt namn som negativt och inte skulle lystra till det. Kommer inte ihåg riktigt allt vad han sa och så.

Kan det vara rätt? Vet ju många som använder hundens namn när de korrigerar men inte verkar det som hunden har "tagit skada" av det. :confused:

Sv: Hundens namn vid korrigering

Jag undviker det i största möjliga mån, eftersom det låter så :devil: illa. Ett "nej" räcker lika bra, hon vet mycket väl att jag pratar med henne ändå.

Jag använder inte hundarnas namn när jag korrigerar, jag höjjer heller oftast inte rösten. Det brukar räcka med att säga typ "duuuuu" eller "inte" så lyssnar dom!
Dom hör på mitt tonläge att jag vill att dom ska sluta upp med det dom pysslar med :devil:

iochmed att jag kan vara ute och gå med fem hundar åt gången så måste jag använda namn vid korrigering...
jag kan inte bara skrika nej eller fy åt dem alla, det blir väldigt förvirrande, så jag säger namnet+ korrigerings ordet. ingen av dem än har tagit skada av det, de märker vilket tonfall jag använder.

Ja det där med tillsägelse till en av hundarna när man är ute med 2 (som i mitt fall) är lite knepigt, då det "oftast" är den stora som trälar och hittar på bus, då ryter jag i och självklart tar då även den lilla åt sig och han blir sååå förnärmad när man höjer rösten åt honom!

Det är svårt när man har en hund som det räcker att spänna ögonen i och viska, medans den andra får man ryta i så att man bli hes.

Kapar tråden lite: har någon nåt tips ?

Jag får hålla med dig. När jag hade två hundar var det oftast bara den ene som gjorde hyss eller försökte tänja på gränserna. Då använder jag namn iom att den andratar så illa vid sig om jag skäller utan att rikta det mot ngn. Men jag försöker undvika det.

Jag har två hundar. Men försöker oftast undvika att korrigera med namn. Om jag säger något brukar de söka ögonkontakt med mig. Och då vet de vem jag menar iom att jag tittar den hunden i ögonen. Ibland pekar jag på den jag menar.

Man behöver inte höja rösten åt mina. Det räcker med att med ett speciellt tonläge säga "nej".

KL

Tack så mycket för era svar. Håller med om att det kan bli svårt att korrigera när man är ute med flera hundar, som det nu är för mig när jag har APU på ett hunddagis. Ändå gör jag, och även de som jobbar där, på det sättet att man korrigerar med först namn och sedan "nej" eller "fy".

KL

Tack så mycket för era svar. Håller med om att det kan bli svårt att korrigera när man är ute med flera hundar, som det nu är för mig när jag har APU på ett hunddagis. Ändå gör jag, och även de som jobbar där, på det sättet att man korrigerar med först namn och sedan "nej" eller "fy".

Jag korrigerar med hur jag säger namnen - inte något efteråt. Namnen används också som uppmärksamhetssignal före kommando, men då i ett helt annat tonläge än vid korrigering.

Eftersom jag ofta har 4-5 hundar med mig ut är det klart enklast att bara använda namn och tonfall, och min hundar kommer glatt på inkallning ändå.

Jo precis, det är så jag också tycker, har inte märkt någon hund som direkt har blivit negativt inställd att komma på inkallning osv. pga. att man använt deras namn vid korrigering. Rätta mig om jag har fel men det kanske är beroende på hur stark individen är i huvet också.

Jag korrigerar med hur jag säger namnen - inte något efteråt. Namnen används också som uppmärksamhetssignal före kommando, men då i ett helt annat tonläge än vid korrigering.
Så gör jag också.

läste just en bok där det stog att hunden är inte medveten om att den heter så utan att den bara tängker "aha, nu ropar hon Karro igen, det betyder att om jag kommer får jag godes" men om man skäller med namnet tängker den "oj, det här namnet ska jag undervika!"

visste ni att hundar med mkt S och R i namnet har lättare att lärra sig deras namn? typ för att man säger karrrr-rrro-hit!

läste just en bok där det stog att hunden är inte medveten om att den heter så utan att den bara tängker "aha, nu ropar hon Karro igen, det betyder att om jag kommer får jag godes" men om man skäller med namnet tängker den "oj, det här namnet ska jag undervika!"

!

Det där tror jag inte på, hundar är mycket känsliga för tonlägen och röstnyanser och kan mycket väl avgöra om det är ett glatt "Brutus hit" eller ett lågt varnande brruutuuss.

Jag använder namnet när jag vill påkalla uppmärksamheten, positiv eller negativ om jag inte redan har ögonkonakt och även vid korrigring i vissa fall.

Sådär gör jag också..
Dock om det är riktigt illa så brukar jag lägga till ett fy, när det är något han absolut inte får göra.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 897
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix