Hunden spyr på nätterna...

N

Nickan

Vår tik har de senaste nätterna (inte varje natt) spytt.
Förövrigt är hon pigg och glad äter och dricker som hon ska.

Ngn som vart med om detta fenomen att det då endast sker nattetid? :confused:
Oftast har hon sovit djupt innan och vid vissa tillfället gnytt (drömmande)

Undrar om hon kan drömma ngt som utlöser det? :crazy: Låter kanske fånigt men kanske?

Min hund spydde ofta då hans mage var tom, vi löste detta genom att börja ge honom mat tre gånger om dagen i stället för två (då gick han ju med tom mage kortare tid). Det är relativt vanligt att hundar spyr p.g.a. tom mage så mår hon bra annars skulle jag tippa på att det är därför.

(vad kul att just du svarade ;) med tanke på ditt namn och min hunds namn)

Ska prova att ge henne ett x-tra mål mat senare på kvällen. Så får vi se hur det går, tack!! :)

Min tik kräktes ofta förut. Vi har numera maten framme dygnet runt. (torrfoder) hon väljer då själv att oftast äta på kvällarna. Hon ar början till magsår dessutom. Vi var och kollade upp henne för något år sedan. Hon stressar väldigt lätt upp sig själv utan minsta orsak.
Jag nämde detta för min kiropraktor som även brukar fixa till hennes knäledsfel. Han hittade en kota som satt lite fel och som har med gallan att göra. Efter det så har hon faktiskt inte kräkts så mycket! :bow:

många <hundar spyr om vattnet är för kallt för dom nu8 på vinterstid och då är det bättre att ge ljummet vatten.
det karnsje är hårbollar hon spyr..det kan även vara att magen resagerar på kveldsmat????

Som du säger kan det ju vara början till ngt magproblem.

Hon har sedan i Augusti haft en svår tid då hon efter en valpning vart såpass sjuk att hon nästan strök med men tackvare djurklinikens otroliga personal ( :bow: bagarmossen) överlevde hon mot alla odds :)
Efter detta har det ju varit valpleveranser och hon har faktiskt inte riktigt än blivit samma gamla hund :crazy:

Ska nog kontakta veterinären för att få magen checkad...

Tack för ditt svar! :)

Våra hundar får aldrig iskallt vatten...så jag tror inte att det är det.

Hårbiollar är det inte utan mer åt hållet "magsyra" :crazy: som om hon är tom och spyr...
Har provat att ge mindre kvällsmat, då spyr hon men får hon mat flera gånger om dagen och gärna ett mål sent spyr hon inte :confused:

Kan tyvärtr inte ha torrfoder framme dygnet runt då den andra hunder tar det såfort han får tillfälle ;)

Är det gult skum? så hade min tik.
Veterinären gick ner och tittade i magen (kostade ca 3000kr) konstaterade att hon hade början till magsår, rekomenderade bara specialkost.
Jag satte henne aldrig på det. eftersom kiropraktorn kunde hjälpa henne.

jag har två hundar. min hane äter ALLT! men han insåg tillsist att det alltid finns torrfoder frame. så han går oxå och tar sig en tugga nu och en tugga då :)

Japp gult är det :crazy:

Man kanske ska ta och titta igenom henne (sambons kusin är kiropraktor..)
Hon spydde ju inatt igen så ett sent mål mat verkar inte direkt hjälpa :(

Vi hade så förut..bara det att vår hane vart så tjock ;)
får helt enkelt ge henne sent på kvällen utan att han märker det...

Det är ett billigare alternativ. om man börjar med kiropraktorn.
Eftersom veterinären konstaterar bara att så är det och rekomenderar annat foder. Men det kan samtidigt vara skönt att veta vad det beror på.

provat att ge henne lite fil på kvällen?

ok. min hane kan inte bli tjock, han har så mycket enregi som han gärna springer av sig!
men prova med lightfoder då? eller så är det kanske bättre att hon får egen kvällsskål...

min kompis hund en boxer spyr alltid på morgonen..
innan hon får frukost..då sade vet att hon skulle ge hunden senare och tidigare..såa tt de finns mat i magen under natten..

men de behöver ju inte var en lösning för alla..ville bar tipsa lite.. :)

Vår förra hund spydde också gul smet och gult skum ibland. Det gjorde han ofta när han hade ätit för fet mat o.dyl. Testa att ge henne t ex ris & kyckling och sån ofet mat.
/Anna

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Rie
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 351
Hundhälsa Har senaste veckorna funderat lite över vår hunds mat- och sömnklocka. Hon blev 10 månader häromdagen (vallhundsras) och har sedan...
Svar
7
· Visningar
3 850
Senast: Sleepan
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 783
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod