Hunden springer roch hämtar saker

M

millansnillan

Något tips på hur man kan få honom att sluta med det?

Min cockerspanielhane på 11 månader har fått på huvudet att han ska springa och leta upp saker som han sedan gömmer sig med och biter på. Helst ska han också visa upp att han tagit något förbjudet också så man ska jaga honom (vilket jag ALDRIG gör).

Jag vet inte vart han hittar allt, han kommer med vantar, papper, kartonger ALLT. Om man plockar undan allt och tänker "Nu kan han inte hitta något." jo, han hittar det ändå. Jag förstår inte hur, det kan vara soprent på golvet ändå finner han något att gömma sig med :confused:

Han får vara ute minst en timme om dagen, oftast mer. Varje dag försöker jag hitta på någon hjärngympaövning till honom, t.ex. få ut godisbitar ur en petflaska eller öva lite på ett nytt trick med honom. Det är minst en (oftast människa, ibland hund)som leker med honom någon gång under dagen (förrutom då man leker ute eller hjärngympan). Han har massor med ben att tugga på och jag uppmuntrar lek med de tillåtna leksakerna. Det kvittar om han så har vart ute i tre timmar och sprungit, han hittar ändå saker att tugga på.

I övrigt så är han väldigt lugn och lydig för sin ålder. Han lägger sig runt nio-tio på kvällen. Sedan så sover han tills den som går upp sist går upp (han älskar att ligga i sängen och mysa, det kvittar om man går upp klockan sex eller klockan elva, han ligger där och sover.). Sedan så sover han medans man äter frukost och gör sig iordning. Det är först när promenaden är (Promenad är det bara en gång om dagen, minst en timme. Han får självklart gå ut mellan det och är med när någon skottar m.m. Men oftast vill han in igen efter en kvart om inte jag är med.) som han piggnar till.
Efter promenaden så leker han med sina leksaker och sover sedan en stund till.

Det är på eftermiddagen-kvällen som han börjar hämta saker.
Jag tvivlar på att dte är för att han är övertrött eftersom han ibland hämtar saker när han tycker promenaden dröjer för länge också.

Varför tror ni han hämtar saker, visar dem för någon och sedan gömmer sig för att tugga på dem?

Hur ska man få honom att sluta?

Sv: Hunden springer roch hämtar saker

Jag gissar på att han vill ha uppmärksamhet. Sådär gör lagotton också när hon vill det, tar förbjudna saker och visar och vill bli jagad (och eftersom det oftast är nåt ömtåligt eller i alla fall nåt man är rädd om så blir det ju en jakt).
Har tagit tag i henne och sagt åt henne att det är fel och det har faktiskt varit bättre på sistone. (Å andra sidan har hon börjat bita sönder saker när hon är själv, men det är en annan historia).

Se om du kan vara på honom precis innan han tar nåt eller precis när han tagit nåt. Kanske som med en liten valp, byta mot nåt godare och bättre.

Börja träna apport.. Han har det ju i sig, så det är väl lika bra att han får lära sig(utveckla det) på allvar.

Så han kan skilja på leksamma drifter och "allvar"

Lycka till... *ler*

Hmmm svårt...
Det är ju en apportör du har så den gör ju inte fel...
Jag skulle bli överlycklig om min hund spontanapporterade saker!
Vad händer när han apporterar rätt saker?? Himmelrike måste det ju bli...
Släpper han alttid på loss?? Annars får du ju börja där.
Släll undan allt ömtåligt från cockerhöjd! *Le*
När han apporterar något fel säg bara loss, se inte på hunden, ställ undan saken, ignorera.
När han apporetrar något rätt massa beröm godis och lekstund! Snart lär han sluta apportera de "tråkiga" sakerna...

Jo, nu är det ju inte så han apporterar, han hämtar saker för att få uppmärksamhet. han skulle aldrig ens fundera på att lägga saken i ens hand.

Jag har tränat lite apport med han. Han väntar snällt tills han får gå och hämta saken, men när han väll har saken i sin mun så *vroooom* är han borta med den.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 223
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30