Hunden som har ätit sand...

rahl

Trådstartare
Har ni haft en hund som har ätit mycket sand från stranden att det kommer sand i bajs och vovve kräks (mer igår kväll men en del idag i morse)? Hon mår lite bättre idag än igår var trött efter långpromenad plus klart man mår inte prima om man har ont i magen och kräks. vet är kontaktad och vi ska avvakta

Japp, hände min hund för en månad sen ungefär. Kräkte upp sanden och var trött. Jag kokade vätskeersättning för hund och gav honom någon matsked en gång i timmen de två första dagarna och utökade sen efter hand. Blev sig själv igen på några dagar!

Tack! Vatten drack hon sist vid 7:30 och behöll det, vi var precis ute kissade men bajsade inte mer (bara stora högar med sand i morse vid 8:30)

Ha begränsat med vatten framme (en liten skål) och häll i så fall i henne en matsked då och då - istället för att hon ska dricka för mycket som hon sen får upp igen! Men låter ju bra att hon fick behålla vattnet imorse :) Att hunden blir uttorkad vill man verkligen inte råka ut för!

Ha begränsat med vatten framme (en liten skål) och häll i så fall i henne en matsked då och då - istället för att hon ska dricka för mycket som hon sen får upp igen! <snip>

De flesta hundar gillar att tugga i sig en isbit da och da ... Vilket ger samma effect men ar lite lattare an att mata dem med en matsked vatten i taget. :)

Hoppas hon fortsatter att ma battre.
Sand ar nog det enda min tokfia inte atit ... men jag kommer helt klart att halla ogonen oppna nasta gang vi ar pa en sandig strand.

Jag skulle inte begränsa vattenintaget - det är bättre att hunden dricker för mycket och kräks upp det igen och lite sand följer med, än att strypa vattentillförseln och det lättare blir stopp i tarmen. Vätska är det viktigaste av allt för att få väck ev förstoppning.

En av hundarna fick i sig väldigt mycket sand en gång, hon kräktes ingenting men bajsade sandkorvar några gånger efteråt. I övrigt var hon som vanligt. Trodde inte att hon hade fått i sig så mycket, isf hade jag försökt fått i henne vatten.

Min har haft sand i bajset men inte kräkts eller varit allmänpåverkad. Just eftersom hunden mått bra har jag inte gjort något åt det men klart att man håller lite koll.

@russinbulle Det gäller ju bara att hunden får behålla vatten OCKSÅ för att inte bli uttorkad :) Men begränsar man vattnet får man ju hålla koll att där finns vatten hela tiden + att jag brukar spruta in någon matsked vatten i hundens mun regelbundet. Men det gäller väl ffa efter att hunden fått ur sig största delen av sanden.

Hon verkar må bättre bajsade inte mer men det inte konstigt om hon inte fick mat. ska ge henne lite parafinolja nu tänkte jag

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 255
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 765
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: cassina
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 255
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar