Hunden som alltid sket två gånger...

Kassiopeja

Trådstartare
Låter som en filmtitel, men för mig börjar det kännas som ett problem? Varje gång min Boxer gör ifrån sig så gör hon det två gånger. Första gången är precis sådär som man vill att det ska vara. Lagom mängd och fasthet och så.. andra högen brukar inträffa ca 5 minuter senare och den är ofelbart för lös i konsistensen, ibland nätt och jämnt uppplockningsbar!? Varför?? :confused:
Ska jag oroa mig över att hon har de här lös i magen-tendenserna på andra bajsomgången? (eller ska jag kanske oroa mig över att hon ens bajsar två gånger varje gång hon gör det? :crazy: ) Den totala mängden är för övrigt inte särskilt stor, så jag tror att hon tillgodogör sig fodret hyfsat trots allt??

I en (nu väldans gammal tråd) så skrev jag att min hund (som varit kräsen tidigare) nu äntligen har börjat äta ordentligt sen jag gick över till LoneStar Lamm och Ris. Då hade hon inte börjat öka i vikt, men nu tycker jag att det börjar se betydligt bättre ut. :)
Eftersom det har varit svårt att få henne att äta tillräckligt med två mål mat om dagen (särskilt eftersom jag tog bort skålen så fort hon ratade maten ifall det handlade om maktkamp) så har jag övergått till fri tillgång. Detta leder till att jag numera ofta fyller på skålen med ca 4dl x 3 ggr/dag.
Hur är det med hundar? Ska de ha många mål/dag eller mår magen bäst av att hon äter 2ggr/dag? Ett tag gav jag henne 6dl x2/dag. Hon åt då sällan upp allt på en gång, men ibland hände det ju. Kan det leda till att hon blir lösare i magen?
Vissa dagar äter hon sämre, när vi är bortresta tillsammans händer det ibland att hon matstrejkar igen, och ibland (inte ofta, men ändå) så kräks hon. Då enbart galla helt utan matrester i. Jag har inte relaterat detta till fodret, mer till att hon kanske inte ätit tillräckligt den dagen eller att hon tror sig vara en ko så fort hon ser en smaskig grästuva... :smirk:

Kommentaren jag fick (i den gamla tråden) till att min Boxertik åt 10-14 dl/dag var att det var mycket mat för en Boxer... Undrar därför hur mycket foder/dag som är normalt för rasen? Min tik är 2 år gammal.

/JES
fortfarande vilse i utfodringsdjungeln :confused:
 
Sv: Hunden som alltid sket två gånger...

Jag skulle inte oroa mig över bajsandet. Jag tycker att magen går trögare och trögare ju äldre de blir, i mina ögon är hon ju fortfarande rätt så ung!

Min yngre Labradirtik har alltid bajsat två gånger (varav andra gången lite lösare) tills hon var drygt 1½ år. Hon har f.ö. låg förbränning och äter totalt 6-8 dl per dag. Hon har fram tills dess också bajjat tre gånger per dag, nu är det nere i två. (Lone star Magnum)

Vi har alltid haft fri tillgång på mat till våra småhundar och det har aldrig varit problem med deras magar, så generellt kan det inte vara "fel", men individuellt om det passar. Vi har haft kanske 30 hundar totalt och ingen har reagerat negativt. De vuxna hundarna har f.ö. bara ätit lite på morgonen och sen vräkt i sig på kvällen. Detta trots att maten då alltid stått framme. Men jag vet att många förespråkar mat bara 6 ggr per vecka. Men det skulle jag aldrig göra.

Det är typiskt att spy galla och äta gräs när magen varit tom för länge. Mina hundar gör det alltid om frukosten dröjer för länge... De är lite extra hungriga ;)

Tja 10-14 dl per dag är väl lite i överkant, men mycket tycker jagändå inte att det är. Hon är ju ännu inte så gammal. Men var hon en 4 åring som bara gick som sällskap så skulle jag tycka att det var mycket! Meni slutändan är det ju hullet som avgör! Inte decilitermåttet!!!
 
Sv: Hunden som alltid sket två gånger...

Jag vill minnas att det var jag som undrade hur du baserat uträkningen.
Det undrade jag eftersom min GD tik på 56kg äter 12dl RC.
Vill bara klargöra att jag inte därmed avgjorde att din boxer fick för stor giva, jag tyckte bara att det var relevant i den tråden hur du beräknat det.

Liten parantens bara!
 
Sv: Hunden som alltid sket två gånger...

Givetvis tog jag det bara som ett gott råd. Jag har inte räknat så mycket på det alls faktiskt. Vet inte hur man gör det på hund, bara på häst... Har hittills bara gått på ögat och, som sagt, varit mycket tacksam för att hon äter, nästan oavsett mängd. Funderar nu på om jag borde begränsa matintaget igen?
Hon HAR ökat i hull så att jag nu tycker att hon börjar bli helt lagom. Tycker inte om att hon gör ifrån sig så många ggr/dag som hon gör, (brukar bli 5-7 ggr om dan!) men det kunde ju då evt. bero på mängden mat hon får??

Många frågor blir det från en förstagångshundägare som
/JES
 
Sv: Hunden som alltid sket två gånger...

Tippan skrev:
Det är typiskt att spy galla och äta gräs när magen varit tom för länge.
Hur länge är för länge då? Eftersom hon har fri tillgång tycker man ju att hon borde reglera det där själv?? :crazy:
Ngt annat jag har funderat mycket över är hur mycket som är en för stor portion? För om jag skulle vilja återgå till att utfodra två ggr/dag så skulle jag nog iaf vilja ge 5-6 dl/gång och det kanske är lite mycket för magen att hantera?? :confused:

/JES
 
Sv: Hunden som alltid sket två gånger...

Hur länge som är för länge beror på vad det är för hund! Vissa fastar sina hundar en dag per vecka utan problem. Medans vissa kräks om maten är 1h försenad...

Som jag förstod det så kräktes din hund på resa när hon åt sämre??

Min hund klarade inte av att äta så mycket som 6-7dl per mål. Men det är också individuellt. Känner du att äter för mycket eller bajsar 5-7 ggr per dag, menar du verkligen det? Så testa att byta till Lone Star Premium Performance och minska givan.
 
Sv: Hunden som alltid sket två gånger...

herrejesus vad mina hundar är lättfödda! labben får 6-7 dl om dagen och schäfern bara 4-5! Lone Star Hearty Chioce, med bara 13 % fett! och då får de änå ett par timmars fysisk motion om dagen.

min tik kräks ibland under morgonpromenaden, efter att först har ätit lite gräs. det händer någon gång i månaden men verkar inte alls farligt. spyr hon efter maten får man vara snabb och ställa matskålen under henne och så njuter hon av måltiden en gång till. myspys.
 
Sv: Hunden som alltid sket två gånger...

Då ja :D Nu lever de på luft för att hålla sig smala!!

*mums* Klart att man återanvänder. ;)
 
Sv: Hunden som alltid sket två gånger...

*puh* ett ögonblick tänkte jag att de kanske fick lite för lite motion i alla fall... tur att det finns så fettfattiga foder för oss med lättfödda djur. och har till min förtjusning sett att RC:s labbefoder också bara har 13% fett. hur schäfern kan vara halvfet på ingenting är dock fortfarande en gåta... visserligen får hon en del godis vid träning, men ändå... labben får inte ens godis när vi tränar, han vill bara ha sin boll...
 
Sv: Hunden som alltid sket två gånger...

:eek: Så gör min gamle oxå... Jag ryser när jag ser det.
I vintras åt den andre upp gamlen`s kräka i fruset skick! :crazy:
Fy f-n!
 
Sv: Hunden som alltid sket två gånger...

Det är ju så himla olika. Men jag upplever det helt klart som att hunden bränner mer "i skallen" (tempamentet) än av nån timma extra motion hit eller dit...

13% är ju MYCKET! Jag ger MAX 10-11 :-S
 
Sv: Hunden som alltid sket två gånger...

Oj, undra hur dina skulle se ut på mitt foder? :D

Jag har fått en ny bekantskap, kompis till X. En brun Labbe på 18 mån.. Han äter 4 dl/dag, plus bukfylla som äpplen (Älskar det tydligen) osv. Lite väl tjock för min smak, men ändå MYCKET smalare än den andra Labben i den hundgruppen.. Jisses, vilket fettberg.

Och i förrgår sig jag en Rottishane som det skvalpade om när han travade :crazy:
 
Sv: Hunden som alltid sket två gånger...

De hade nog varit smala och fina på Xs foder. Om de åt 1-2 dl per dag vill säga :D

Jasså! Hm... Vart kommer han ifrån då? Nu blev jag nyfiken...
 
Sv: Hunden som alltid sket två gånger...

Har en schäferhane på snart två är, en aktiv hund med mkt kondition. Var oxå svår att hålla i hull på sin känsliga mage, när han åt Lamm o Ris foder.

Nu äterhan ett performance foder för aktiva hundar, av samma märke som tidigare. Han äter ca 4 dl om dagen. Ett foder som vet rekomenderar och ligger strax över 500-lappen. Man får vad man betalar för.

Han tränar mycket, spår, skydd lydnad och är med mig när jag rider. Och så hans egna promenader förståss.....
 
Sv: Hunden som alltid sket två gånger...

4 dl?? :crazy: Hur hungrig är han?

Jag utgår från att mina ska ha 4+4 dl per dag och sen letar jag ett foder som de ligger bra i hullet på med den mängden.
 
Sv: Hunden som alltid sket två gånger...

Jag var ute med honom precis, och visste att det var något jag glömde! Jag tänkte ju på dig när jag var på väg dit, och försökte komma ihåg att fråga vart han kommer ifrån..

Han är iaf brun, med två svarta föräldrar och dom var 8 valpar :D :D

Tror du inte att 14 dl av ett foder med 30/32 skulle passa dina? :angel:
 
Sv: Hunden som alltid sket två gånger...

Om du kommer online på MSN kan jag skicka lite bilder på honom och berätta det lilla jag vet..
 
Sv: Hunden som alltid sket två gånger...

Vår boxer äter 2-2,5 cups (1 cup=2,4 dl) Hill's z/d två gånger om dagen. Hon har svårt att lägga på sig så vi har under senare tid hällt på lite olivolja och en klick smör vid varje måltid, vilket även förbättrat aptiten.

Normalt bajsar hon 3-4 gånger om dagen, men när vi är ute på riktigt långa promender så blir det en och annan "lös" extra hög.
 
Sv: Hunden som alltid sket två gånger...

Min hund kräks nån gång ibland, helt utan någon röd tråd, men förmodligen är det då när hon inte ätit normalt. Som igår kväll tex då hon varit på sitt "privata hunddagis" och lekt i flera timmar med sina bästa hundkompisar. Då "hinner" hon inte äta och då blev det väl lite långt emellan. Det jag tycker är konstigt är när hon gör det när vi är hemma som vanligt och hon har fri tillgång på mat. Då borde hon ju inte behöva gå med tom mage tills hon spyr?? :crazy:

Min hund bajsar på i storts sätt alla promenader vi går, dvs 3-4 ggr/dag och då oftast 2ggr/promenad som hon bajsar. Även på kortare promenader som till affären och tillbaka (ca 20 min totalt). Det är ju inga stora mängder/gång men ändå!!

/JES
 
Senast ändrad:
Sv: Hunden som alltid sket två gånger...

Hera skrev:
Har en schäferhane på snart två är, en aktiv hund med mkt kondition. Var oxå svår att hålla i hull på sin känsliga mage, när han åt Lamm o Ris foder. Nu äter han ett performance foder... för aktiva hundar. Ett foder som ... ligger strax över 500-lappen. Man får vad man betalar för.

Min hund hade som sagt svårt att hålla hullet på sitt lamm och ris-foder. Då gick jag över på ett performance-foder som hade 36/24, men det ville hon inte äta = ingen viktökning. Sen bytte jag till ett annat performance-foder som innehöll vete som hon gladeligen åt, men då blev hon lös i magen igen... då bytte jag till LoneStars Lamm och Ris-foder för att det är ett mittemellan-foder. Det äter hon men fortfarande kommer de här lösa extrahögarna. :crazy:

Jag skulle gladeligen betala för vilket foder som helst som min hund åt, höll bra hull på och fick ordning på magen med. Samtidigt kan man ju inte hålla på och byta foder hela tiden för då pajjar ju magen av det också!! :eek:

Det här fodret äter hon och därför undrar jag nu egentligen om de där extra högarna kan bero på att hon äter för mycket? Vill inte experimentera fööör mycket med givor hit och dit, men vill ju inte att maten ska rinna rakt igenom heller... Vad göra? :confused:

/JES
 

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 683
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp