Hunden behövs i samhället

T

Tippan

...är ju en gammal dänga som kennelklubben kört med. Och helt osant är det väl inte heller?

Det är kanske bara det i tidningarna som "syns". Men visst gör vi hundägare så mycket mer som vi kanske inte tänker på!?

Vilka är det som är ute och går på dygnets mest konstiga tider. Går på de mest konstiga platser, ju mer öde desto bättre. Går inte allt för sällan två och två och går därmed på ÄNNU konstigare platser :) Jo det är så klart alla vi vanliga hundägare!! Tänk allt gratis patrulerande och övervakande som vi utför varenda dag, i det närmaste dygnet runt. Jag tror inte att det finns en annan kategori människor som utför så mycket sammhällsnytta ;)

Själv har vi på kvällspromenad med hund avbrutit en stöld av ett stort militärtält som användes som barnens "värmestuga". När vi kom så hade de packat ihop tältet och släpat det ca 50 meter. De stannade till när vi kom och vi fortsatte mot de. Hade de kommit mot oss så hade hysterisk hund visat upp sin sämsta sida och jag tror att de skulle dragit åtminstone då :P Så vi ringde polisen och dagen efter så stod det i tidningen. Men det stod faktiskt inte att det var min fina och bästa hund som faktiskt var orsaken till att vi gick där precis då och avbröt det hela *hmpf*

Sen har vi hittat: Klocka, mobiltelefon (då fick faktiskt min hund ett tack i tidningen) och nycklar (hon tar ju upp allt hon snusar upp) (Känner ni vilket polisämne hon är ;))

Men för att även ge det ett mer globalt och rikstäckande skimmer så hittade jag även detta:
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,66351021_852__,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,757518,00.html

Så kom ihåg det nästa gång nån klagar på att din hund pissar eller skiter någonstans. Hunden behövs i samhället! Nästa gång är det kanske någon som de känner som behöver oväntad hjälp av en fyrfota vän... Kanske någon som försvunnit, någon med lungcancer! Någon som behöver hjälp av en DNA-hund, mögelhund, ledarhund... Ja listan kan ju göras lång...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hunden behövs i samhället

Visst är det fantastiskt... Och jag som funderar på att lära min grå att sortera tvätt, bara en sån skitsyssla.

Nä, folk borde sluta gnälla och ge seriösa hundägare mer support.

//E

Jag skulle vara glad om jag orkade lära dem att plocka upp sina egna saker. Men jag är för lat. Men däremot så hämtar de posten (direkt det smäller i brevlådan så far den yngre hunden iväg som en il och hämtar posten innan jag ens hinner öppna munnen :D *sööt*) Sen har vi ju så klart intern-mail här hemma. Allt som kan skickas med hundarna :rofl: Idag fick jag en stor chokladkartong från soffan till datorn *ha ha*

Lyx... Min hund är inte ens apportör.. Lyckas eventuellt få föräldrarna till att köpa jaktgolden till sommaren, den ska jag lära allt sånt skit ;)

//E

Likhundar, spermahundar, bombhundar och sånt.....fnys.....tacka vet jag mina! De har räddat många stunder för mig...

Mina hundar kan hämta ny dassrulle när man sitter strandad på toa och sambon är borta. Det är bra det! :D

Nä...allvarligt. Jag är mäkta impad över vilka duktiga hundar det finns. Helt otroligt egentligen vad de kan göra och än har vi inte utnyttjat all deras förmåga. En stor eloge till våra yrkeshundar som räddar liv och hjälper människan! :bow:

GaurdianAngel skrev:
Mina hundar kan hämta ny dassrulle när man sitter strandad på toa och sambon är borta. Det är bra det! :D

DET ska jag lära min gråa.... Tror du man kan lära dem att gå ut i lägan och hämta det nya paketet med toarullar också *funderar* :crazy:

//E

Mina hundar kan hämta ny dassrulle när man sitter strandad på toa och sambon är borta. Det är bra det!

Funkar också suveränt, när sambon inte vill gå in för att lämna en ny rulle. :o :o Där har man hunden som en trogen kompis. :D

Det finns ju allt simpelt som alla eftersökshundar som städar upp efter folk som kör halvt ihjäl massa djur. Mina hundar hade ju ihjäl en skabbräv i somras, tänk vilken insats för räven ;) (jätteglad veterinär som tjänade ännu mer pengar på mig när jag hade 2 skabbhundar)...

Men allvar, bara alla vallhundar, vakthundar, jakthundar osv osv... Såna som vi ser varje dag men som ingen uppmärksammar speciellt. Jag har provat att jaga utan hund, det händer inte mycket...

//E

Det ska nog gå! Bekväääämt!

När jag flyttade så tog min *galna* hund och bar en hel golvlampa till mig *ha ha* Hon är faktiskt helt otrolig. Jag skulle aldrig få den andra hunden att göra sådana saker. Men det spelar ingen roll hur stor, tungt eller otympligt det är. Bara hon orkar lyfta det så...

Idag lekte hon för sig själv med nått skräp hon hittat på gården. Hon sprang omkring på parkeringen runt runt. Kastade saken upp i luften. Gjorde piruetter, dödade bytet och sprang runt runt och försökte att slå med tassarna på det samtidigt som hon hade den i munnen. Jag tänkte att nu får hon då hålla på tills hon lessnar. Efter 10 min gav jag upp och sa att nu går vi då in (då hade vi tränat 30 min innan så jag var lite frusen) Så det är väl inte alltid man "uppskattar" denna enorma lust att hela tiden jobba och pyssla med något. Ibland är det hiiimla skönt med den yngre hunden *znaark* Ska väl tillägga att den som busar är 8 år alltså... Å leker så än.. Ja ja.. Ångrar gång på gång att jag inte kunde/fattade att utbilda henne till nått vettigt när hon var ung. Mögelhund eller nått...

Det var ett par med ledarhundar och "föreläste" för oss på klubben en gång. Man kan ju inte låta bli att fälla en tår... Hon berättade om sin gamla tik. Att hon sa till henne vem de skulle gå hem till. Sen kunde hunden gå lite olika vägar beroende på vilket hunör hon var på. Men hon hittade alltid rätt :) Kan någon förklara det för mig? Kan hundar verkligen besitta en sådan "intelligens"? Helt otroligt... Hennes matte visste inte riktigt heller hur hon lärt sig sina alternativa vägar...

Pffs, vår labbe är ju också skogstokig... (ja, 14,5 år ju och fortfarande mycket speciell)

Folk sa alltid, hon mognar vid 2-3 år... Mmm, visst, när hon var 12 år lugnade hon ner sig väsentligt, annars har det varit fullt blås HELA tiden...

Aldrig mer en labbe för mig... Fast vår är iofs en FT-labbe, totalgalen... Vet inte hur många katter hon har haft ihjäl, hon har lärt sig att klättra en bra bit i träd, så jag förstår ditt liv;)

//E

Fast det kan de. Konstigt nog. Mina hundar vet också vart vi ska. Jag har nämligen 1 släkting, 1 hundkompis och sambons jobbarkompis i ett och samma radhusområde. Vi parkerar bilen på exakt samma parkering oavsett vem av våra bekanta vi ska till. Sen när hundarna är ute ur bilen säger vi namnet på den vi ska till och de springer direkt till rätt hus. :D Skumt!

Ett tag tänkte jag att de visste pga våra kläder. Hundkläder = promenad med vår hundkompis, Fin kläder = sambons arbetskollega, vanliga kläder = släktingen.

Fast även om vi bara ska fika hos hundkompisen eller klär upp och ska till släktingen så vet de ändå när vi säger namnet. Så det kan inte vara kläderna vi avslöjar oss på. :confused: Skumt är det.

Glömde hela meningen med inlägget ovan. :o

I början sa vi inte namnet på den vi skulle till utan de sprang direkt till rätt ändå. Det är nu som vi säger det, av någon anledning. :confused: Inte tänkt på det förrän nu. :crazy:

Hm. Det är det som är konstigt!

Men alltså att hon själv kunde bestämma väg... Ibland tog hon den gatan och nästa gång en annan gata. Hon hittade själv på vägen och kom fram till samma ställe. Att hon lärde sig namnet det köper jag, men inte hur hon efter humör kunde välja olika vägar... Genom Sthlm dessutom...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 696
Senast: DizAngel
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 890
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Jag vet inte ens hur jag ska beskriva senaste tidens helvete. Våran 10 månaders valp blev i natt dålig och kom liksom inte till ro, hade...
Svar
4
· Visningar
1 535
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama