Hunden äter kattmat

Har svårt att tro det. Vad är det för innehållsförteckning? Hundar och katter har väl hyfsat likvärdig diet, katter har väl tror jag dock något svårare att hantera vegetabiliska ingredienser än vad hundar har. Så länge hunden inte äter kattmat som huvudföda (dvs så länge man inte fodrar hunden med kattmat) borde det inte vara någon fara. Vår gamla BC var och mumsade av katternas torrfoder då och då och hon blev inte dålig av det.

Det är ju mest kyckling och kött.
Frågan är om några av de kattspecifika tillsatserna kan vara fel?
Katterna äter f.ö. av hundmaten så det jämnar väl ut sig.
De lever dock främst på möss.

Kattmat är inte farligt för hund, men ofta väl fett. Hundmat däremot bör inte ingå i större mängd för katt då det oftast är alldeles för lite taurin och taurin är livsviktigt för katter :)

Så länge katter och hundar verkar må bra och har bra värden så behöver du inte oroa dig. Lite hundmat hit och kattmat dit lär inte vara skadligt om hundar och katter i övrigt är friska.

Kattmat är inte farligt för hund, men ofta väl fett.
Bra, vår hund har litet svårt med aptiten så allt som går ner är bra.
Det förklarar också varför hullet har ordnat upp sig och hunden fått bättre med energi.
Hundmat däremot bör inte ingå i större mängd för katt då det oftast är alldeles för lite taurin och taurin är livsviktigt för katter
Det löser sig med möss och sork.
Katterna äter mest hemma när jakten har gått dåligt eller vädret passar bäst för en hemmakväll.

Nja, mest kyckling är det inte, Friskies är mest spannmål. Här är innehållet i adult kyckling:
Spannmål/korn, kött och animaliska biprodukter (10 %*), vegetabiliskt proteinextrakt, oljor och fetter, vegetabiliska biprodukter, jäst, mineraler och grönsaker (gröna, orange och vita bitar: 0,13% torkade grönsaker motsvarande 1 % grönsaker)
*motsvarande 20 % rehydrerat kött och animaliska biprodukter, mörkbruna och ljusbruna bitar: minst 4 % kyckling.

Inget höjdarkäk för katter i alla fall.

katter ska absolut inte äta hundmat av vilket slag det än må vara. Katter behöver taurin vilket hundmat inte innehåller. Katter kan bli blinda av brist på taurin.
Just Friskies innehåller dubbla mängden Taurin per kilo mot vad en katt behöver.
Så man kan ge hälften av något annat.
Däremot så innehåller Friskies inte tillräckligt med nödvändiga fettsyror.
Så bara Friskies till en katt fungerar inte.
Den superdyra hundmaten (Eukanuba Adult) innehåller däremot dessa fettsyror.

Jag kan ha jättefel men jag har hört att det ofta är för mycket salt i kattmat för att det ska vara bra för hundar men har inte koll på om det verkligen stämmer.

Sedan håller jag med @mandalaki, Friskies är INTE ett vettigt kattfoder :crazy:

Ja iallafall i friskies. Det är så mycket salt i det att katterna far illa av det. Har man en vettig kattmat är det däremot inte farligt att hunden äter kattmat.

@mandalaki , @TinyWiny, @athena_arabians,

Jag har letat torrfoder till katterna och läste då denna undersökning.
http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hushåll/bra-kattmat-måste-inte-kosta-skjortan
Då alla våra katter även jagar sork, möss och råttor så tror jag att de får i sig vad de behöver med Friskies.
Whiskas verkade visserligen litet bättre men det var så oerhört mycket salt i den.

Hunden däremot är helt hänvisad till vad den får av oss så där är det mycket viktigare att det blir rätt.
Dessutom så har den litet problem med aptiten och att hålla vikten. (Uppe)
Den får därför dyrare mat.

Tack, jag har verkligen inte koll. Mina katter har inte ens sett en påse Friskies.

Det var en test i råd&rön tror jag det var, det är några år sedan så jag minns inte helt säkert vilken sajt det var, där de testade kattmat och det framkom att bland annat friskies innehåller alldeles för mycket salt.

Nej friskies är inget jag skulle köpa heller egentligen och absolut inte torrmaten (det är torrmaten som innehåller så mycket salt). Jag fick göra ett undantag på min gamla katt när hon vägrade äta (torrfoderjunkie som inte klarar torrfoder alls pga att hon så lätt får förstoppning på äldre dagar) och vi testade igenom hela sortimentet. Då handlade det om blötmat visserligen men friskies portionspåsar var då det enda hon kunde tänka sig att äta och det är inget toppfoder heller precis :crazy: Nu har hon tack och lov kommit på bättre tankar och kan tänka sig att äta bättre mat.

Det var en test i råd&rön tror jag det var, det är några år sedan så jag minns inte helt säkert vilken sajt det var, där de testade kattmat och det framkom att bland annat friskies innehåller alldeles för mycket salt.
Det var i råd och rön.
Men Friskies har rättat till det nu.
Dessutom så var det bara i pappkartongerna och inte i plastpåsarna.

Nej friskies är inget jag skulle köpa heller egentligen
Vad skulle du köpa då?
Det är torrmat som gäller då några av katterna vägrar att bo inne och blötmat fryser ute.
Maten skall kunna stå framme så att en hungrig katt kan gå och äta när den vill.

Vad skulle du köpa då?
Det är torrmat som gäller då några av katterna vägrar att bo inne och blötmat fryser ute.
Maten skall kunna stå framme så att en hungrig katt kan gå och äta när den vill.
Jag skulle försöka hitta bättre kvalitetsmat. Har dålig erfarenhet av dessa billiga matbutiks-kattfoder vad gäller urinstenar hos kastrerade katter. Kolla i en djurbutik istället vad som erbjuds. Eukanuba som du nämnde finns även som kattfoder och är ett av de bättre på marknaden. Dock då givetvis mycket dyrare än Friskies.

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
586
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
427
Senast: Sel
·
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
470
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 012
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar