Hunden är livrädd för klickern?! :S

skuggan_

Trådstartare
Hejsan alla kloka bukefalister!

Köpte en klicker idag, jag har en elva månaders amstaff hund. MEN han är livrädd för den, även om jag ger godis direkt efter jag har klickat. Inte nog med det är han världens kräsnaste hund så hitta godis till honom som duger är sjukt svårt. Kommer han vänja sig eller är det bara att lägga ner det och använda den till hästen istället?

Tips och ideér mottages tacksamt:D

Skuggan_

Sv: Hunden är livrädd för klickern?! :S

Låter den högt?
En del är ställbara och sen finns det de som låter högt eller lågt. Om det är en högljudd variant så kan du ju prova med någon som har ett mildare ljud.

Man kan linda in den också för att den ska få ett mildare ljud.

Svar till er båda!

Den är ej ställbar, köpte den enklare varianten. Och tack jenka för svar:D

Förresten varför reagerar hunden/ar så på ljudet? Alltså att dem blir rädda?

Skuggan_

Har inte varit med om det men det är ju ett rätt högt ljud (på vissa i alla fall) så gissningsvis därför.

Min förra hund (en omplacering) var mkt ljudrädd och reagerade kraftigt på klicker, efter idog träning klarade han av att vara i ena änden av en plan om ngn klickade sin hund i andra änden men lyckades aldrig vänja honom så att det gick att använda klicker i vår träning.

Jag satt dels och klickade lite random med en vanlig penna medans han hade fått ett extra smaskigt ben att äta. När det funkade så stoppade jag klickern i en grytvante och så spred jag massa korvslantar på köksgolvet och klickade varje gång han åt en. Sen kom vi aldrig längre...

Men de allra flesta hundar går nog fort att vänja vid ljudet och sedan klicka in på vanligt vis :)

Förresten varför reagerar hunden/ar så på ljudet? Alltså att dem blir rädda?

Skuggan_

Det har inte så mycket att göra med klickern som med mentaliteten på hunden. En stabil hund med bra mentalitet blir inte rädd för ljud på det viset.

För att mildra ljudet kan man stoppa in klickern i en strumpa och ha den i fickan när man klickar. När ljudet är befäst brukar det inte vara några problem att ha den framme.

/Migo

KL

Min är också en omplacering och han är super men det är just klickerljudet han inte "tål". Vi får jobba på det! Iom att han är så kräsen så vägrar han i pricinp allt godis vi har testat. Är människomat smaskigare tro?:d:p

Tack för alla bra svar!

Skuggan_

Har du provat leverpastej, denniskorv, blodpudding eller köttbullar? :D

Man skulle ju kunna prova att ha ett eget ljud som betyder samma sak som "klick". Jag har t.ex ett mycket skarpt och ljust bra = alltid belöning istället för klicker utomhus. Till skillnad från mitt vanliga brraa och duktig som inte är lika värdeladdade för hunden. När det är befäst ordentligt så kan man prova att klicka samtidigt som man säger ordet och se om förväntan på belöning gör att rädslan övervinns.

Eller också struntar man i klickern och använder bara sin egen röst. :p

Vilken typ av klicker har du? Liten fyrkantig "låda" med hål för tummen med metallplatta i? De brukar ha ganska skarpt klickljud, I-klicker låter inte lika skarpt, jag har en I-klick med jättemjukt klick, perfekt när jag arbetar med hunden inomhus eller nära mig, sämre när jag ska klicka och belöna på avstånd.

Jag klickar med tungan. Använder bara klickern om jag ska frishejpa "på allvar", annars tycker jag det är omständigt att hålla på med en extra grej i handen. Det räcker så gott med allt annat man kånkar runt på när man är ute med tre hyperaktiva hundar;)

/Migo

Vilken typ av klicker har du? Liten fyrkantig "låda" med hål för tummen med metallplatta i? De brukar ha ganska skarpt klickljud, I-klicker låter inte lika skarpt, jag har en I-klick med jättemjukt klick, perfekt när jag arbetar med hunden inomhus eller nära mig, sämre när jag ska klicka och belöna på avstånd.

Ja precis den billiga klickern har jag, tack för tipset:love:

Skuggan_

Man skulle ju kunna prova att ha ett eget ljud som betyder samma sak som "klick". Jag har t.ex ett mycket skarpt och ljust bra = alltid belöning istället för klicker utomhus. Till skillnad från mitt vanliga brraa och duktig som inte är lika värdeladdade för hunden. När det är befäst ordentligt så kan man prova att klicka samtidigt som man säger ordet och se om förväntan på belöning gör att rädslan övervinns.

Precis jag kan säga braaaaaaaaaaaa duuuuuuuuuktig killeeeee, men det känns liksom som att jag ibland är lite otydlig. Han är superduktig men jag vill vara så tydlig som möjligt.:D

Skuggan_

Jag har en Clik-R som även den har ett väldigt mjukt ljud!

ClickR.jpg

Jag klickar med tungan. Använder bara klickern om jag ska frishejpa "på allvar", annars tycker jag det är omständigt att hålla på med en extra grej i handen. Det räcker så gott med allt annat man kånkar runt på när man är ute med tre hyperaktiva hundar;)

/Migo

Smart!:idea:

Skuggan_

Åh nu minns jag inte riktigt.. Men en snabb koll på google visar att den finns för dryga 40 kr :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 983
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har precis köpt en klicker till mig och vovven, och känner att jag behöver lite hjälp på traven såhär i början. :) Igår höll jag på i...
Svar
9
· Visningar
2 870
Senast: ljusslinga
·
Hästmänniskan Efter tre år av bråk & krångel vänder jag mig till er kära & kloka bukefalister! Jag har nu stått i ca: tre år i ett stall med en...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
20 571
Senast: Jossantt
·
Övr. Hund Jag skulle vilja ha lite tips. Har två nya unga katter i hemmet och försöker vänja min äldre rottishane vid dem. Han är van vid katt...
Svar
11
· Visningar
2 358
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka