Hunddata/utställning

Kamomilla

Trådstartare
En fråga, var inne på hunddata och kikade runt och på en hund stod det:
UKL: 0
Rapporteringskod: A

Vad betyder detta?
 
Sv: Hunddata/utställning

Usch!!

Visserligen är det bra om de gillar domaren, men inte så mycket att de vill äta upp h*n.......
 
Sv: Hunddata/utställning

Kan, kan man, men det vanligaste är att bara åka ut med en nolla då. Oftast när det står rapporteringskod A, så har hunden varit otrevlig i ringen/mot domaren och inte bara vek/feg..
 
Sv: Hunddata/utställning

Men då kan man egentligen inte lita på att den bitit om det står Rapporteringskod A? För den kan ju "bara" ha flytt från domaren!?:confused:
 
Sv: Hunddata/utställning

För mig innebär rapporteringskod A att hunden agerat aggresivt

Ur bestämmelserna:
"0 pris skall tllldelas hund som .... d) i ri ngen visar aggressivitet eller tydligt flyktbeteende, dvs då hund kastar sig paniskt iväg från domaren och det inte finns någon möjlighet att närma sig hunden på naturlig väg. Andra avvikelser i mentaliteten skall bedömas enligt rasstandarden."

Ges nollan pga att hunden gör utfall mot domaren eller andra hundar skall den dessutom rapporteras för "oacceptabelt beteende" på särskild blankett.


Nolla kan ges av andra anledningar också, tex diskvalificerande fel som fel färg, fel storlek, defekter, kryptorchism. Dessa nollor ger ingen rapporteringskod.
 
Sv: Hunddata/utställning

Då vet jag en domare som gjort fel och satt rapporteringskod A på en hund utan minsta aggression utan den flydde enbart från domaren vilket ju heller inte är bra, men dom skall tydligen inte rapporteras för detta!
 
Sv: Hunddata/utställning

Dom kan nog rapporteras även för extrem feghet, då det betecknas som en mentalnolla, men det är inte så vanligt att det händer. Beror nog på hur hunden beter sig när den flyr, misstänker jag..
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 242
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Hej, Min hund har pormaskar (blackheads) på sin mage och främst på hunden runt/på penis. Är det någon som har tips om hur man bästa tar...
Svar
1
· Visningar
414
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
634
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp