hundbok for sma barn

Bewildered

Trådstartare
Sitter har och funderar (bra nar man ar sjuk och hjarnan loper amok eh, man kommer pa sa mycket)

har ju ratt manga mindre barn i mitt umgange, typ 0 till 10 ar. Och borjade fundera pa det har med barnbocker.

Jag vet att det finns bocker som tar upp doden, skilsmassor, rokning, ja till och med veganism. Men finns det nagon barnbok som tar upp umgange med hund i typ.. god natt sagor form?

jag kan inte minnas att jag nagonsin sett nagot sadant, men det kanske nagon annan har?

Sv: hundbok for sma barn

Jag kan inte komma på något. Men jag har inga barn så är inte direkt expert på barnböcker.

Jag känner inte heller till någon hundbok av den typen, som riktar sig direkt till barn.

Det vore bra om någon som var både hund- och barnkunnig skrev en. Barn lyssnar ju bra om någon förklarar, men det gäller att den som gör det verkligen förstår sig på hundars beteenden.

Under tiden får väl vi som träffar på barn som vill klappa vår gulliga hund passa på tillfället och försöka vara lite pedagogiska.

under kvallen/natten har jag roat mig med att prata med allt fran larare till foraldrar till dagisfroknar och hundagare... och ingen kan namna en sadan bok.

saatteh...

:o jag fick motfragan "Varfor gor du inte en?"

Intresse for en san bok verkar finnas i alla fall!! Och behov.

Jag har också letat efter en sådan bok men inte hittat någon tyvärr. Var lite inne på att försöka skriva en själv men så pedagogiska är jag inte:p

Kan du teckna?

pedagoger har jag en hel hog som kan korrekturlasa o komma med input... *vissel*

Nej, men har en kompis som kan och som jag bestämde (utan att fråga:angel:) att om det någonsin skulle bli av så skulle hon få äran.

Jo, det är bara lite svårt att få ihop det. Skulle vilja skriva en barnbok om de olika grupperna och ungefärligt användningsområde men känns som om boken skulle bli extremt lång för en barnbok:p
T.ex. att en schäfär behöver träna mycket annars mår den inte bra, en jakthund kommer alltid vilja jaga, en vallhund vill valla för att må bra osv. men vet inte om det är så lätt att göra eftersom det finns stora variationer inom de olika grupperna, även fast en bc behöver valla så är det inte vad mallen är framavlad för. Kanske ska tänka utanför SKKs gruppering och ha mer Bruks,vall, jakt, vakt, sällskap, terrier typ.
Dessutom så vill jag i slutet ha en hel del bilder på olika hundar och namn, det är nämligen favoriten hos sonens äldsta kusin att kolla och lära sig hur de ser ut (men det kanske ska vara foton så min stackars kompis får vila).

Mitt tips är flera olika små böcker.
Typ en om raser.
En om Vallhunden Vallert och hans arbetsdag.
En annan om Jakthunden Jaktor och hans liv.

O.s.v.
Jag har 3 barn och har då läst många godnattsagor och tror att dessa böcker skulle bli succé.
Fina bilder är viktigt.

Det finns ju en fantastisk tecknare här på Bukefalos......

jag skissar faktiskt lite pa "Moff the Mutt" (snyggt arbetsnamn va?) och Moffs resa fran busig valp som inte kan skilja pa husses/mattes byxor och en leksak och hur husse/matte hanterar det. Och varfor Moff the Mutt hoppar ibland nar man leker och lite sana dar... standard grejer.. inklusive en del som forklarar varfor man ska vara forsiktig med hundar och inte sparka dom eller dra dom i svansen. (eftersom sistnamnda ar en problematik som jag stott pa, och hort mycket om fran hundagare utan barn nar deras hundar moter barnen i umgangeskretsen)

och hehe.. ja jag tankte pa denna fantastiska bukare ocksa....:love:

Jag korrekturläser gärna.
Och har en snart 11-årig son att testa på.
Han vill ha hund och vi skall ju ha det om ett litet tag också. (Labrador för jakt, larm och sällskap.)

Bra vore en bok om vad "Moff" behöver i livet för att må bra.

Det var en bra idé! Det borde också kunna gå och kombinera till en större bok så man har samma huvudperson men att man som förälder ändå slipper läsa hela boken på kvällen:p

Jag tycker det är väldigt tråkigt att dessa böckerna saknas, speciellt eftersom jag egentligen är ganska lat och hade velat slippa göra jobbet själv men man tröttnar på valpboken som skäller efter två läsningar.

far jag ihop det vettigt sa skickar jag absolut ivag till er bada for input och korrektur... ^^

grah jag borde verkligen ga o sova.

Brainstorma i traden! Om vi ar nagra stycken som vill och forsoker kan vi ju sakerligen hitta hjalp och inspiration och tankar...

Jag fick ihop en historia om jakthunden Skott nu:D Men problemet är vart man ska rikta sig, just det jag har skrivit är ungefär två meningar/sida men endå känns meningarna för långa för mindre barn.

jag skissar faktiskt lite pa "Moff the Mutt" (snyggt arbetsnamn va?) och Moffs resa fran busig valp som inte kan skilja pa husses/mattes byxor och en leksak och hur husse/matte hanterar det. Och varfor Moff the Mutt hoppar ibland nar man leker och lite sana dar... standard grejer.. inklusive en del som forklarar varfor man ska vara forsiktig med hundar och inte sparka dom eller dra dom i svansen. (eftersom sistnamnda ar en problematik som jag stott pa, och hort mycket om fran hundagare utan barn nar deras hundar moter barnen i umgangeskretsen)

Jag tycker att Bewildered har absolut rätt i sin approach.

Det absolut viktigaste när det gäller barn och hundar är att lära barnen hur de ska uppträda kring hundar, dels för att själva vara säkra, dels för att inte skada eller skrämma hunden.

Det talas så mycket om hundrädda barn, men hur många hundar är inte barnrädda?
Barn är barn, de skriker och springer, viftar med armarna, och bär sig i allmänhet åt på ett sätt som är främmande för hundar som inte är barnvana. En del hundar blir rädda, och kan t.o.m nafsa för att freda sig, andra blir uppskojade och leken kan lätt slå över och bli för tuff.

Min egen hund fullkomligt älskar ungar, och det finns ett stort antal barnbarn i hennes närhet, så hon får fullt utlopp för sin kärlek. Trots det är hon ingen lämplig kombination med barn, eftersom hon blir så lycklig att hon kan välta ungarna i ren glädje.

På sistone har jag och hunden blivit kompis med en liten grupp förskolebarn. Vi brukar träffa på dem i skogen på våra förmiddagsrundor, och naturligtvis vill ungarna klappa henne, eftersom hon är så söt. Det är en bra övning för både barnen och hunden så jag tillåter det, fast med ett rejält tag i halsbandet på hunden för att hon inte ska bli för glad.

Samtidigt passar jag på att tala om för ungarna hur man ska närma sig och klappa en hund, för att inte skrämma den, att man ska röra sig lugnt, och tala med låg röst, att man inte ska tränga sig på en hund som verkar rädd eller morrar, att man aldrig ska gå fram till en hund som sitter kopplad ensam, och andra elementära saker, som man tycker att föräldrarna själva borde ha lärt dem. Tyvärr gör många föräldrar inte det, antingen av ren okunskap, eller för att de själva är så hundrädda att de överför rädslan till barnen.

Nästa steg blir att lära ungarna vad de ska göra om en främmande hund springer fram till dem - eller kanske rättare sagt, vad de inte ska göra, d.v.s inte skrika, vifta med armarna eller springa, eftersom hunden då tror att de leker och springer efter.

Om så många barn som möjligt lär sig att bästa sättet att undvika att bli påhoppad av en hund är att stå alldeles stilla och låtsas att hunden inte existerar, så tror jag att många otrevliga episoder skulle kunna undvikas.

Kanske man skulle kunna införa hundkunskap som ett ämne på förskolan?

Har du frågat Moff om han vill bli kändis? :mad:

;)

:angel: Bara laaaaanar namnet... forsoker gora namnen jaaattesot for att gora Moff heder! (sa var det ett sa bra namn... liksom... barn pa bada kontinenterna kan saga det!)

Tack sa mycket Viveka,
skulle jag fa ordning pa den har ideen sa var min tanke att forsoka fa ut den till forskolor och dagis, och nagra lakarmottagningar o sadar... och ja, det var just sadana saker som kan bli sa fel som jag forsoker ta upp pa ett (vad jag hoppas) barnvanligt vis...

Ket: Hejja vad du ar duktig!!! :bow:

När jag var liten hade jag en bok som hette "saras valp". Den handlade om sara som skulle få en valp av sin granne som hade en jakthundstik. Den var inte tecknad, utan det var riktiga foton och man fick vara med hela vägen från parning till att sara fick sin valp.

Tyckte mycket om den boken :)

Liknande trådar

Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 368
Senast: Disen
·
Småbarn Var dotter har borjat hitta pa alla mojliga sma historier som hon delar med sig av till den som vill lyssna. Lararna i skolan berattar...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 613
Senast: em-pirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 929
Senast: cucoomber
·
Hästvård Fick hem en hast idag som har varit pa bete i ca 3 manader. Han hade dragit av sig ett par skor och hovarna sag daliga ut, sa...
2
Svar
25
· Visningar
8 409
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka