Hundbiten pudel, vad gäller?

I

impsf

Min toypudel smet i lördags o sprang in i grannens trädgård. Där bor 2 Riesenschnauzrar modell större. Hanhunden attackerade blixtsnabbt min pudel med ett flertal bett och det var rena turen att han överlevde. Kostnaden på djursjukhuset är nu uppe i 12-13 000 kronor...totalt. Min pudel är nu piggare o verkar att klara sig bra, förutom att han är stel i ena bakbentet, hoppas att detta läker liksom alla sår så småningom.

Jag vet att strikt hundansvar gäller men hur går man tillväga...? Kostnaden har direktreglerats via vårt försäkringsbolag, Sveland men egentligen borde väl hundägaren betala detta via sin hemförsäkring? På blå stjärnan sa de att oavsett vem som slarvat så är det den vars hund biter som ska stå kostnaden men på Sveland (mitt försäkringsbolag) sa de att det är jag som ska stå kostnaden p g a att vi slarvat o låtit vår hund smita...

Är det någon som vet hur jag ska göra?

Tacksam för råd!

Det känns också väldigt jobbigt att ha en sån aggressiv hund i området, han bet även min pudel förra året när denne gick fram när hon var på promenad i koppel med hunden fast då blev det bara ett litet sår på svansen som läkte av sig själv. Risken är att detta händer igen för ibland kommer ju faktiskt hundar lösa...hon har endast ett fårstängsel runt tomten som håller hennes hundar inne men inte mindre hundar ute...

Sv: Hundbiten pudel, vad gäller?

Strikt ägaransvar gäller och de andras hundars ägare ska ersätta dig för skadorna och de kostnader som uppkommit.

Dvs: det skulle ha gått på deras försäkring eller betalats ur deras ficka om de inte har en försäkring som täcker vad deras hundar skadar.

ett råd är att du faktiskt själv stängslar så din hund inte kan gå över till grannens, om det vore jag skule jag vara lite mer rädd om min egen lilla hund särskilt när man som du redan innan visste om att den andre, grannens, var aggresiv.

Ja Gnist har ju redan skrivit vad som gäller. Jag skulle personligen inte ha mage att kräva betalt för nåt min hund råkat ut för på rymmen på någon annans tomt:crazy: Oavsett vad lagen säger så tycker jag att det är du som klantat dig i det här läget.

så om man har aggresiva hundar så har man inte bara ansvar att stängsla in dem utan oxå ansvar att stängsla ute andra hundar?

som här då istället stängsla med mer och då dyrare finmaskigare nät som inte släpper igenommindre hundar??

Precis som Gnist säger så är lagen tydlig vad gäller vems ansvar det är - det är alltid ägaren till den skadevållande hundens ägares ansvar.
Finns en ganska lång tråd om just detta som avhandlades för bara några dagar sedan, bör hittas några sidor bak.

Det är just i sådana här fall man ev. kan jämka kostnaderna till hälften var eftersom du varit medvållande till skadorna (du lät din hund gå in där på eget bevåg) men det är ju sådant som behandlas i domstol och inget att rekommendera att man börjar bråka om för det brukar kosta mer än det smakar i slutändan.

Däremot kan ju jag tycka att rent moraliskt skulle inte jag palla kräva ersättning om jag hade klantat mig och låtit min hund smita in till dem. De har ju stängsel runt sin tomt just för att hålla sina hundar där inne, det ska inte behöva vara deras ansvar att se till att andra människor håller reda på sina hundar utanför.

Vad gäller din rädsla för aggressiva hundar i området så är det enda du kan göra att anmäla varje gång en incident händer. Ser polisen att det inte är engångsföreteelser så kan de beordra att hunden ska ha munkorg på sig när den vistas utomhus eller t o m avlivning om det är något som händer frekvent.

Om man inte vill behöva betala för de skador som ens hundar åstadkommer på hundar som kan komma in på tomten; Ja.

så om man har aggresiva hundar så har man inte bara ansvar att stängsla in dem utan oxå ansvar att stängsla ute andra hundar?

som här då istället stängsla med mer och då dyrare finmaskigare nät som inte släpper igenommindre hundar??

Ja, enligt lagen ansvarar man för vad ens hund gör, oavsett hur eller var den gör det.
Om du har din hund i koppel och en lös hund rusar fram och din hund biter den så får du betala och likheterna kan ju dras till att du stängslar in din hund men en annan hundägare låter sin hund gå in där ändå.

Det är som sagt det juridiska men den moraliska biten är ju en helt annan (som jag skrev om i mitt inlägg ovanför).

Strikt ägaransvar gäller och de andras hundars ägare ska ersätta dig för skadorna och de kostnader som uppkommit.

Dvs: det skulle ha gått på deras försäkring eller betalats ur deras ficka om de inte har en försäkring som täcker vad deras hundar skadar.

Fast man kan i vissa fall kräva åter det från den som orsakat skadan, vilket jag hade gjort i det här fallet om en hund smiter in på MIN inhägnade tomt.

om du anmäler så lär du åka på en motanmälan och vips är hela cirkusen igång. det kan bli mycket dyrare för dig än om du låter det vara. inte ens moraliskt sett är det någon höjdare att kräva grannen på pengar.

Visst är det strikt ägaransvar som gäller men, jag känner inte till ett enda fall där någon vars hund varit på rymmen och gått in i en annan persons inhägnade trädgård vunnit en tvist!

Om du har så dålig kontroll att din hund rymmt in till dessa hundar så brister du dessutom i ditt strikta ägaransvar! Din hund får inte vara lös denna tid på året - eller någon tid för den delen - utom kontroll.

Så... Mitt råd - som fler andras - blir att du lägger ner detta! Betalar veterinärkostnaderna och sätter upp ett egent pudleanpassar staket på DIN tomt!
På så vis kan du se till att du har kontroll på din hund i framtiden och slipper liknande incidenter!

/Ulga

*knapplån*
Finns det någon "gräns" för var "strikt ägaransvar" gäller?
Detta är bara en påhittad händelse. Ponera att jag har ytterdörren öppen. Min tik har valpar och en främmande hund som smitit från sin ägare kommer in i huset och min tik ser inkräktaren som ett hot mot sina valpar och attackerar. Den främmande hunden blir skadad och min tik går utan skador. Kan jag då verkligen stå till ansvar för min tiks attack?

Ja, tyvärr är det ju så... Det är samma sak om en inbrottstjuv blir biten, fast jag tror inte att det är så vanligt att de gör en anmälan :angel:

Nja, det där är en amerikansk myt, mig veterligen finns det ingen svensk dom på ngt sådant öht.

Dom finns det inte på nått sådant vad jag vet, men vem har sett att en hundägare fått betala om hunden bitit en rånare/försvarat matte mot husse etc. trots det strikta hundägaransvaret. Det verkar falla in under någon form av nödvärn?!

Däremot vill jag minnas att han som bussade sin/flickvännens pitbull/pitbull-blandning på henne så att den tuggade hennes ansikte för något år sedan fick en del påföljder..

Jag vet ett fall där ett rottis bet en inbrottstjuv när han skulle försvara matte och bebis och polisen berömde hunden för sin insats.

Inbrottstjuvsscenariot borde ju vara ett klockrent ex på där ersättningen jämkas pga medvållande? Mest troligt inser Berra Bus det och anmäler aldrig.

För teoretiskt så blir man ju ersättningsskyldig.

Från 'Juridikskolan' btw
http://www.juridikskolan.com/2009/04/15/ansvarig-om-hund-biter-inbrottstjuv/

Ansvarig om hund biter inbrottstjuv?
15 april 2009, 15:55:38 · 34 visningar · Skriv ut

Vad skulle hända om någon bröt sig in i mitt hus och blev attackerad av min hund? Skulle jag bli skadeståndsskyldig gentemot skurken? /Lucas

Hej!

Ja, det är möjligt men ändå ganska orimligt eftersom tjuven bryter sig in i din bostad. Enligt 19 § Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter så har du dock ett strikt ansvar för din hund. Detta innebär att du i princip alltid är ansvarig för vad hunden gör. Lagen gör bara uttryckliga undantag för skador som orsakas av en tjänstehund, t.ex. en polishund, “om den skadelidande har betett sig på ett sådant sätt att det har varit motiverat att ingripa mot honom eller henne”.

Besvarad av Richard Langéen · Arkiverad under Övrig rätt
Relevanta lagrum och rättsfall finns på: www.lagen.nu

Dom finns det inte på nått sådant vad jag vet, men vem har sett att en hundägare fått betala om hunden bitit en rånare/försvarat matte mot husse etc. trots det strikta hundägaransvaret. Det verkar falla in under någon form av nödvärn?!

Däremot vill jag minnas att han som bussade sin/flickvännens pitbull/pitbull-blandning på henne så att den tuggade hennes ansikte för något år sedan fick en del påföljder..

Det är rätt, men det är väl lite luddigt även kring nödvärn, du får använda lika mycket våld för att värja dig, som förövaren utövar i stort sett. Så kommer det en inbrotttjuv med tillhygge, så tror jag man skulle komma undan med att "släppa hunden på denne"

Var ju en artikel häromdagen, en man hade anfallit sitt ex o hennes Rottis hade gått emellan o bitit honom i hans ädla delar, mannen fick lägre straff pga detta.

mvh

Så vitt jag vet bör ägaren till hunden som bet bli skyldig att betala skadorna på din hund. Du kan då först låta din hunds försäkringsbolag täcka kostnaderna och sedan betalar bitande hundens ägaren hemförsäkring för din självrisk. Dvs. Du betalar inget ur egen ficka och den andre hundägaren betalar endast sin egen självrisk på hemförsäkringen.

Dock hade jag själv inte drömt om att be någon betala om min hund sprang in på annans tomt. Det är min mardröm att en lösspringande liten hund skall komma inkutandes på min gård (långt från grannar på landet) och bli tuggad på av mina två stora hundar. Jag vet vad lagen säger men amser att det är fullständigt idiotiskt att jag i det fallet skall betala för att någon annan inte har koll på sin hund.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka