Hundarnas vardag (jakttråd med bilder)

Gnist

Trådstartare
Inget för känsliga eller anti-jakt och anti-jägarmänniskor alltså!!!!

Ja, som ett steg i denna riktning för oss jagande bukefalister, så mjukstartar jag i ämnet jakt och hundar med finsk spets och fågeljakt..

På premiärdagen tidigare i höstas var vi båda ute med honom och då passade jag på att filma lite..

http://video.google.com/videoplay?docid=3452072708566686103

Nu tar ju givetvis en jakttur mycket längre tid än så, men en viss uppfattning om hur det kan vara ger den kanske?

Mycket väntan, mycket gående och sällan man får något med sig hem i ryggan, även om vi nu fick det denna gång..

Nu är ju denna herre snart 4 år och mycket rutinerad, så det är ju stor skillnad mot nästa år, när det är minifrysen som ska jagas in..

Just denna höst har det dock varit glest mellan fågeljakterna, då vi har en hel del unghundar av både skällande och drivande modell, som krävt daglig tid i skogen, men idag var det dags igen.

Resultatet blev en normalstor och fin tjädertupp

081022-mick4.jpg

Som givetvis den lilla här hemma fick stifta bekantskap med.

RD-tjader1-1.jpg

RD-tjader-3.jpg

Som synes, så är inte finsk spetsvalpar på 5½ vecka så hemskt stora i formatet. Inte ens RD, fast hon är lite större än genomsnittet som ensamvalp.

Så..

En ny buke-era har inletts :)

Sv: Hundarnas vardag (jakttråd med bilder)

Modigt Gnist, modigt!;)

Har kollat på filmen, och blir verkligen faschinerad över hur jägare + hund jobbar ihop!:bow:

Härliga bilder på valpis med 'tuppen'.:p

Jag kikade också ( :eek: ) ..men måste erkänna att det var lite tråkigt att se er traska genom skog och mark i ex antal minuter ..;)
Härligt skall vovven hade!

Trevlig film.
Men nu ska jag vara anti ;)
För jag anser att jag också har det lika trevlig i skogen med mina hundar, men utan vapen. Nu menar jag inte att det är fel att skjuta. Utan jag menar att vi som inte jagar kan också ha och känna tjusningen av att vara i skogen.
Jag anser inte att just jakt har en mer tjusning
Tycker inte alls det var modigt gjort som Nikkis skriver.
För sånt här har väl de flesta sett på tv ;)

Tro mig, man går mycket längre tid än så :rofl:

Med unghundar under injagning blir det mest bara gående och väntande under söken och inget mer.

Är ju inte så enkelt att man släpper hunden, den skäller och sedan skjuter man och allt är klart direkt ;)

Tycker inte alls det var modigt gjort som Nikkis skriver.

Jag tycker att det är modigt av Gnist att starta en sådan här tråd här på buke. För vänta bara så kommer det snart bli ett jäkla liv i denna tråd, ffa då folk inte heller kommer förstå trådens riktiga innebörd.:cool:

Mycket intressant!

För mig som kan ytterst lite om jakt och injagning av unghundar så är sånt här väldigt spännande att titta på. Det som är kul att se är kontakten mellan hund och förare, det är teamwork, inte att man släpper hunden i skogen och så skäller den lite och har man tur kommer den hem innan det blir mörkt. ;)

För min del får du gärna starta fler såna här trådar! Jag har inget principiellt emot jakt, och tycker att all hundsport är intressant, även sådan som jag kan nada om.

Ett jäkla liv pga av denna flmen? Nä det tror jag inte...
Inget djur blev stressat, eller jagat. Så finns inget att göra ett jäkla liv över.
Däremot kanske om det varit en film med drev. Där man får se ett djur som är helt slut och som jagas av en hund. Då kanske folk reagerar.
Har själv mött ett rådjur i skogen en gång som drevs av en drever.
Faktum är att det var ingen trevlig syn.
Rådjuret var totalt slut. Stannade så ofta det kunde för hämta andan. Stod med öppen mun och tungan hängde ut. Den orkade knappt springa. Brydde sig inte ens att den stannade och vilade bara ett par meter i från mig och hundarna.
Sån jakt gillar inte jag. Där anser jag att rådjuret stressas i onödan och länge.

Tack :)

Det är ju just hundarnas prestationer som jag vill framföra och även kanske få de som inte jagar att förstå att det är inte så enkelt att man bara släpper hunden och sedan skjuter hejvilt på allt som rörs..

Just finsk spetsarna ska skälla skogsfågel och mård. Inget annat och lättskällda som de är, så skäller de på allt möjligt under uppväxten och under injagningen. Det tar många långa timmar av gående och väntande i skogen under i princip hela första hösten.

Man kan ju inte lära ställande hundar hur eller ens vad de ska jaga, utan det måste de lära sig själva genom att följa sina instinkter. Sedan blir det ju bättre med tid, erfarenhet och när man kan skjuta för dem. Bytet är ju deras belöning och det är så de vet att de skällt rätt djur.

Vad söt den lilla finska spetsen är. En liten fråga bara som kanske är hur lätt som hellst men jag är inte insatt i jakt, Men vad jagar man med gråhunden som du har och vad jagar man med den finska ? Är det gråhund som du har? Jagar man samma med jämthund som med gråhund?

Där ser du så ny jaktvärlden är för mig haha;) Inte så insatt som jag skrev men nyfiken.

Vad söt den lilla finska spetsen är. En liten fråga bara som kanske är hur lätt som hellst men jag är inte insatt i jakt, Men vad jagar man med gråhunden som du har och vad jagar man med den finska ? Är det gråhund som du har? Jagar man samma med jämthund som med gråhund?

Gnist skrev:
Just finsk spetsarna ska skälla skogsfågel och mård. Inget annat

Gnist har Jämtar :)

Kunde tyvärr inte se filmen, ska se om det går bättre från en annan dator. Tycker det verkar oerhört intressant med jakt, även om jag nu inte har nån jaktras (rottweiler).
Hur mycket tid ägnar ni åt att "lära" hunden jaga, alltså kan man räkna den som en fungerande jakthund efter en vecka i skogen, en månad, ett år? Jag förstår ju att det tar flera år innan de är proffs, men när börjar hunden vara till nytta om man säger så?

Slänger in några jaktbilder, dock utan döda djur bortsett från ripan han apporterar. :laugh:

2849907_cc884844d5_s.jpg

2906965_a7fa412d98_s.jpg

2906963_a7b87922d9_s.jpg

2913438_d7ed18bf08_m.jpg

Så jag kanske törs sitta kvar när Stormen kommer. ;)

Fast din hund har ju apporterat en undulat eller nåt i avataren rätt länge utan påföljande storm..;)

Haha, ja jag kom på det :eek: men fick likaså inte till skärpan på bilden så jag tänkte i värsta fall dra till med att det är en... bunt syntetiska påskfjädrar eller nåt. :angel:

Förlåt Trådskaparen, jag läste första inlägget för snabbt och trodde det var en "lägg in dina jaktbilder"-tråd. Ser nu att det inte alls stod så, sorry om jag snott tråden eller så.

:bump: en jakttråd- en super bra ide tycker jag, de som inte vill kan ju bara låta bli att läsa helt enkelt o de som är intresserade o lära sig mer har ju världens chans o det vore så kul att verkligen få visa hur duktiga våra hundar är ;)

jag mjukstartar med en lite rolig bild på Gro från förra helgen när första älgen fälldes för henne.
jakt036.jpg

Hon har redan sen förra hösten haft flera bra långa ståndskall (dvs stoppat älgen o håller den kvar o skäller oavbrutet tills skytt fäller djuret) men den här gången var det mest gångstånd (dvs älgen gick o hunden följde efter o skällde.

Men då det aldrig förut varit lämpligt att skjuta så slog skytten till när hon stoppade upp kalven. Gro stack direkt iväg o jag blev först rädd att hon blivit rädd, men 2 min efter skottet höll jag på att bli översprungen av kon som hon hade följt efter, hon jobbade sen ca 30 min med den kon o sprang sen tillbaka till "sin" kalv. åhh vad glad jag var:banana:
prillan

Ja´g blir ju lite nyfiken på varför fågeln fortfarande lever när ni låter Micken hoppa efter den?

FÖ är det här en intressant tråd!

Ja´g blir ju lite nyfiken på varför fågeln fortfarande lever när ni låter Micken hoppa efter den?

FÖ är det här en intressant tråd!

Det ser bara ut så när man skakar i den, att vingarna flaxar.
Trodde precis som du först men tittade extra noga och såg att dom var helt slappa när handen hölls stilla. Man lär ju inte skadeskjuta fåglar med flit och sedan låta hunden bita/kampa med den :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ystad
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka