Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon idé att träna med en sån hund?Ja, det är relativt vanligt. Det hör ihop med att hörseln förändras och uppfattar vissa frekvenser sämre och sämre. De med fullgod hörsel påverkas inte. Kompisens halvdöva gamla tik har på gamla dar blivit fyrverkerirädd. Döv för allt annat. Hon hör inte låga frekvenser längre utan bara tjuten.
Jag har sett diskussioner om uppfödarnas ansvar när det gäller skotträdsla, och det är en mycket viktig poäng. Uppfödarna har ett viktigt jobb att göra när det gäller att aktivt arbeta förebyggande mot ljudrädslor i sin avel. Jag är så tacksam för att min hunds uppfödare har gjort ett sånt bra jobb med detta.
Tyvärr är det ju inte så enkelt att en hund som inte reagerar på skott på tex ett MH inte reagerar på fyrverkerier. Men absolut, ju mer noga uppfödarna är med mentaliteten desto mindre risk att hundarna blir rädda. Sedan vill jag gärna tro att det är lättare att jobba bort fyrverkerirädsla på en hund som i övrigt är riktigt bra än vad det är med en hund som har en sämre grund.Jag har sett diskussioner om uppfödarnas ansvar när det gäller skotträdsla, och det är en mycket viktig poäng. Uppfödarna har ett viktigt jobb att göra när det gäller att aktivt arbeta förebyggande mot ljudrädslor i sin avel. Jag är så tacksam för att min hunds uppfödare har gjort ett sånt bra jobb med detta.
Påminner mig om en f.d bekants hund. En gång när vi var ute så blev hunden plötsligt stirrig. Jag själv förstod inte varför och frågade matte vad som hände. "De skjuter där borta" sa hon. Först när jag stannade och verkligen lyssnade så kunde jag ana att någon sköt något låångt borta (det var några jägare som var i farten då tror jag). Det var en så jäkla absurd situation att jag inte kunde göra annat än skaka på huvuudet åt det hela.Håller med. Tycker det är helt förkastligt att det i min ras avlas på hundar som har en 5:a på skott. Tack och lov förstår de flesta uppfödarna bättre, men tyvärr inte alla. Vet en uppfödare som avlade på en tik med 5:a på skott. Föga förvånande blev flera av valparna också nervvrak. Gjorde så ont i mig att möta en av hennes avkommor som var i panik och okontaktbar bara för att man med nöd och näppe kunde urskilja att någon sköt någonstans långt borta.