Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det speglar väl HELA hundsverige snarare än en enda organisation? Jag tycker att tidningen är ganska bra på att publicera alla sidor faktiskt. Att det hela tiden är "å ena sidan, å andra sidan". Sen får man som läsare ta till sig det som man vill. Men jag håller med Blandrastik i att nu är det verkligen dags för en insändare som är lite modernare.
I allmänhet en bra artikel tycker jag, sen höll jag kanske inte med i allt i stycket "Dominans", men just mentalitet är ju fruktansvärt viktigt för ALLA, inte bara oss som tävlar och har hundar för tjänst.
Jag tror att "problemet" uppstår i samband med användandet av ordet dominans, för det betyder en sak i "folkmun" och en annan för etologer/utbildade på andra plan. Jag använder aldrig ordet, jag ser bara till att hunden lyder. Sen om det beror på "dominans", sexualdrift, jaktlust, annat är skit samma för mig. Medans många hänger upp sig på att det är dominans som är orsaken till hundens olydnad och det är något som man som hundägare måste akta sig för.
Jag nämner det aldrig på kurser jag håller och måste säga att jag varit besparad att höra det från kursdeltagare också. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att jag ens har hört ordet det senaste året i hundsammanhang.
Alltså jag är så sjukt dålig på att formulera mig...
Nej det håller jag inte med om. Det finns ju organisationer som är specifikt skapade och grundade med en annan filosofi (t.ex. canis). Och SKK har kampanjer som "Slå inte hunden" för att visa var de står. Medan SBK åt sitt håll lägger ut artiklar om förlegade dominansteorier i sin stora medlemstidning. Hur är det då inte ett organisationsproblem?
Frågan är ju vad dom personerna menar med dominans.#23 Självklart finns dominans i djurvärlden, frågan var om det finns över artgränserna?
Jag har hört massvis med folk IRL som påstår att hunden blir flockledare/dominant om den får sova i sängen, gå ut genom dörren först, bestämma vilket håll man skall gå på promenaden, äta/få mat innan matte/husse äter osv...
...
Hunden jag passar vill gärna ligga och sova på oss i soffan på rygg med benen rätt upp i vädret, vill hon äga oss då?
#23 Självklart finns dominans i djurvärlden, frågan var om det finns över artgränserna?
Jag har hört massvis med folk IRL som påstår att hunden blir flockledare/dominant om den får sova i sängen, gå ut genom dörren först, bestämma vilket håll man skall gå på promenaden, äta/få mat innan matte/husse äter osv...
I de flesta grupper/flockar/familjer är olika individer bra/bäst på olika saker. Hunden är bättre på att spåra än oss tvåbeningar, vallhunden är bättre på att läsa djuren (får, nöt etc...) än oss tvåbeningar osv...
Om man ser det från hundens sida, så är det (nästan) alltid den underlägsne tiken som rider på Alfa honan (både i vilda och tama flockar) om båda löper samtidigt för att visa att "jag ser upp till dig" och "det är dina gener som är best för flocken".
Det räcker ju att se vilken naturfilm som helst, som rör hundsläktet, för att fatta detta.
Jag tror personligen visst att hundar kan visa dominanshandlingar mot människor men att syftet med handlingarna skiljer sig. Att hunden vill ta större plats och få ökat självbestämmande snarare än att bestämma över människan.
Jag håller med dig till fullo! Om fel personer bestämt över MT skulle kanske "imponerbeteende" hetat "dominansbeteende" i stället... Jag tror att det snarare rör sig om det du är inne på - hundar som tycker att de är stora och tuffa nog att bestämma över sig själva -men därmed inte sagt att de vill bestämma över människorna i sin omgivning.
Min gammelvovve kör in huvudet i min famn o trycker sig mot mig, gnuggar nosryggen och pannan mot mig alltmedan han pratar. Han gör alltid så när han tackar för maten eller när han blir glad över att jag varit stolt över honom när han gjort nåt bra. Så kramig och kärleksfull.inte är nöjd med att bli klappad lite på huvudet utan trycker sig på människan
Min gammelvovve kör in huvudet i min famn o trycker sig mot mig, gnuggar nosryggen och pannan mot mig alltmedan han pratar. Han gör alltid så när han tackar för maten eller när han blir glad över att jag varit stolt över honom när han gjort nåt bra. Så kramig och kärleksfull.
Har en häst som är lika fysisk och helst skulle sitta i knät om han kunde. Han gnuggar huvudet mot min axel medan jag tar spjärn bredbent för att hålla emot, sen ställer han sig med bringan ända intill mig så jag kan lägga armarna om hans hals och klia manken. Sen backar han upp rumpan i famnen på mig så jag kan massera låren och klia svansroten. Samma procedur varje dag när vi ses.
Älskar det här fysiska sättet att kommunicera. Det överträffar alla ord.