Hundar som rider på andra hundar är dominanta.

Oj oj, och hunden som just nu ligger på en huvudkudde bredvid mig i sängen... En som hon bestämt att är hennes egna dessutom :o Bäst att inte berätta för henne hur dominant hon tydligen är, vem vet, hon kanske börjar uppfostra människorna i hennes närhet ännu mer noggrant då :p

Det speglar väl HELA hundsverige snarare än en enda organisation? Jag tycker att tidningen är ganska bra på att publicera alla sidor faktiskt. Att det hela tiden är "å ena sidan, å andra sidan". Sen får man som läsare ta till sig det som man vill. Men jag håller med Blandrastik i att nu är det verkligen dags för en insändare som är lite modernare.

Nej det håller jag inte med om. Det finns ju organisationer som är specifikt skapade och grundade med en annan filosofi (t.ex. canis). Och SKK har kampanjer som "Slå inte hunden" för att visa var de står. Medan SBK åt sitt håll lägger ut artiklar om förlegade dominansteorier i sin stora medlemstidning. Hur är det då inte ett organisationsproblem?

I allmänhet en bra artikel tycker jag, sen höll jag kanske inte med i allt i stycket "Dominans", men just mentalitet är ju fruktansvärt viktigt för ALLA, inte bara oss som tävlar och har hundar för tjänst.

Jag tror att "problemet" uppstår i samband med användandet av ordet dominans, för det betyder en sak i "folkmun" och en annan för etologer/utbildade på andra plan. Jag använder aldrig ordet, jag ser bara till att hunden lyder. Sen om det beror på "dominans", sexualdrift, jaktlust, annat är skit samma för mig. Medans många hänger upp sig på att det är dominans som är orsaken till hundens olydnad och det är något som man som hundägare måste akta sig för.

Jag nämner det aldrig på kurser jag håller och måste säga att jag varit besparad att höra det från kursdeltagare också. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att jag ens har hört ordet det senaste året i hundsammanhang.

Alltså jag är så sjukt dålig på att formulera mig...

Efter som jag är lika dålig på att formulera mig så tänkte jag bara skriva att jag är nog inne på samma spår som du.

Men i övrig så inser jag att jag måste ha en annan syn på vad dominans innebär än vad kanske flera här har. ( följ mina tankegångar i detta förvirrade inlägg :p) För tillskillnad från andra så tror jag att dominans finns även i djurvärlden men diskussionen är hur det utrycker sig och om det är ett problem för oss människor.

Jag har nog aldrig hört en människa IRL utrycka sig om att en hund skulle vara dominant för att den ligger i soffan, hoppar eller är allmänt olydig (och absolut inte att någon hund skulle stanna på gården och vakta flocken pga det?!) men jag anser att det är en typ av dominans när den 12 åriga tiken säger att nu är det nog till den 3 åriga hannen. De kan absolut dela matskål och tugga på samma ben mm men bara så långe hon säger att det är okej (detta hindrar dock inte hannen från att prova rida på tiken i mellanåt och han skulle aldrig tro att han har något viktigt att säga till om i hennes närhet för det). Jag anser att det är en typ av dominans när vår treåriga hanne som aldrig kissat inne verken här eller någonannanstans börjar blandannat att markera inne hos mina föräldrar samma dag som pappa skaffade en 7 månaders hanne. Jag anser att det är en typ av dominans att min förra tik var den som kunde återställa balansen i mina föräldrars då ganska stora flock ( det kunde vara en jäkla massa lekbråk som gärna gick lite överstyr men var min gamla tik i närheten blev det lugnt). Och jag anser att jag har dominans över hundarna när jag ber dem om något och förväntar mig att de ska lyda. Men när älghunden får upp vittring efter älg så anser jag att det är jaktlusten som raderar viljan att göra mig till lags och inget som har med dominans att göra.

Men någonstans här brister min tankegång för jag kopplar det som beskrivs i artikeln till så mycket mer än makttagande och jag kan inte anse att dominans visas i enskilda handlingar. Och jag förstår inte hur komunikationssvårigheter (om jag får utrycka det så när förare och hund inte lyckas kommunicera utan såkallade problembeteenden uppstår) automatiskt ska handla om den dominans som omnämns i tråden heller.

Äh sådant här blir man snurrig av att fundera på, det är tur att jag är jag och mina hundar mina hundar för vi förstår iaf oftast varandra finfint oavsett vad det är för faktorer forskningen anser spelar in :)

Nej det håller jag inte med om. Det finns ju organisationer som är specifikt skapade och grundade med en annan filosofi (t.ex. canis). Och SKK har kampanjer som "Slå inte hunden" för att visa var de står. Medan SBK åt sitt håll lägger ut artiklar om förlegade dominansteorier i sin stora medlemstidning. Hur är det då inte ett organisationsproblem?

SBK har ju sin dressyrpolicy som förklarar hur hundar ska dresseras. I första stycket om träning står det att

"Träningen med hunden ska bygga på att utnyttja dess naturliga förutsättningar för inlärning. Brukshundklubben förordar att detta sker genom att belöna önskade beteenden. Användandet av obehag kan leda till oönskade reaktioner, som exempelvis rädsla, passivitet eller att hunden söker avstånd. "

Om bestraffningar skriver de att

"Ordet straff har olika betydelser i olika sammanhang. Det påpekades att straff som utdelas långt efter beteendet, inte hör hemma i hundträningen. Ett oönskat beteende måste brytas i det läge det startar upp. Att straffa hunden långt efter beteendet är alltså att betrakta som våld. "

Så jag tycker nog att organisationen centralt håller sig på den moderna sidan. Att det finns miffon som skiter i dressyrpolicyn är ganska svårt att komma åt med tanke på storleken på organisationen… Canis i all ära men de är inte riktigt såhär stora.

Nu har jag inte läst artikeln ord för ord, men jag kan inte minnas att det ens står något om att man skulle bestraffa bort det här som författaren kallar dominans? Jag tror också att det kommer komma ett svar på artikeln som bjuder på ett lite annat synsätt i nästa eller nästnästa nummer :). Men det är inte helt lätt det där ämnet. Curt Blixt t ex, han påstår ju att det faktiskt förekommer att hundar visar dominansbeteenden mot människor. Eller ordagrant sa han att de visar beteenden som han inte kunde förklara med andra ord än dominans. Samtidigt så har det ju inte kunnat bevisas vetenskapligt ATT det förekommer. Jag tror personligen visst att hundar kan visa dominanshandlingar mot människor men att syftet med handlingarna skiljer sig. Att hunden vill ta större plats och få ökat självbestämmande snarare än att bestämma över människan.

Jag får uppfattningen av att Peter Forsberg blandar in ganska många olika termer i dominans som inte är just dominans. Ovilja att lyda=omotiverad. Gillar inte att bli tallad på=stor integritet.

Jag läste faktiskt bara att hunden var dominant om den red på en annan hund och kommenterade till sambon att det kan finnas en mängd andra orsaker till detta också. Sen läste jag inget mer för jag blir bara trött på såna texter.. Bläddrade i boken Grunden med hunden av Jörgen Thynell hos veterinären. Det vra också riktigt sorgesam läsning... :(
Min granne verkar tyvärr leva efter dominansteorin så deras hundar har det inte så roligt. :(

#22 SBK är en underorganisation till SKK, precis som rasklubbarna.

De flesta Canisinstruktörer o medlemmar är förmodligen medlemmar i SKK o ev SBK.

#23 Självklart finns dominans i djurvärlden, frågan var om det finns över artgränserna?
Jag har hört massvis med folk IRL som påstår att hunden blir flockledare/dominant om den får sova i sängen, gå ut genom dörren först, bestämma vilket håll man skall gå på promenaden, äta/få mat innan matte/husse äter osv...

I de flesta grupper/flockar/familjer är olika individer bra/bäst på olika saker. Hunden är bättre på att spåra än oss tvåbeningar, vallhunden är bättre på att läsa djuren (får, nöt etc...) än oss tvåbeningar osv...

#23 Självklart finns dominans i djurvärlden, frågan var om det finns över artgränserna?
Jag har hört massvis med folk IRL som påstår att hunden blir flockledare/dominant om den får sova i sängen, gå ut genom dörren först, bestämma vilket håll man skall gå på promenaden, äta/få mat innan matte/husse äter osv...
...
Frågan är ju vad dom personerna menar med dominans.

Hunden jag passar vill gärna ligga och sova på oss i soffan på rygg med benen rätt upp i vädret, vill hon äga oss då?

Absolut! :up: Min ena ligger alltid raklång över mig när vi ska sova. Det är helt klart en dominanshandling. Min sambo brukar därför lyfta upp mig och hålla mig ovanför hundens huvud så att hon ska förstå att jag är högre i rang. Det senare har vi lärt oss av CM.

:D

Aha, så det är för att katten brukar sitta på en köksbänk (en speciell, där katten har sin mat) och alltså ofta är över huvudet på hunden som hundstackarn inte går fram och äter sin mat när katten parkerat vid skålen!

Hund (och katt) sover i våra sängar, men jag förstår inte riktigt logiken att de skulle förstå att det är något speciellt att sova där. Någonstans skulle det i så fall kännas mer logiskt att hunden blir dominant av att ha en egen korg, där ingen annan i flocken "vågar" lägga sej.

Däremot har jag råkat på två fall där hunden ockuperer sängen och inte flyttar sig eller tillåter någon att ligga i samma säng, och då vete tusan om jag inte tycker att det kan vara rätt OK att uttrycka det som att hunden är både dominant och flockledare i den situationen. En grannfru sov många kvällar i soffan tills mannen, som jobbade två-skift, kom hem och flyttade hunden och samma sak hände några gånger i en bekant familj när jag var barn.

Jag har några människor runt mig som påpekat att hundar hela tiden försöker gå upp i rang hemma genom att ligga i soffan, stjäla mat och dra i kopplet på promenaderna. Mamma har en som stjäl mat hemma till förbannelse. Hon kommer nog aldrig sluta så det är bara att finna sig vid att hon belönar sig själv några gånger per år när mamma glömmer att ställa bort maten.

Nu får min lånehund inte ligga i sängen men det är inte för att jag är rädd att hon ska ta över hela lägenheten utan för att min sambo är allergisk. Men hade han inte varit det och hunden hade varit några kg mindre hade hon absolut fått ligga i sängen. Men jag är självisk och vill gärna ha min sida för mig själv och hunden är för stor ;)

I de flesta grupper/flockar/familjer är olika individer bra/bäst på olika saker. Hunden är bättre på att spåra än oss tvåbeningar, vallhunden är bättre på att läsa djuren (får, nöt etc...) än oss tvåbeningar osv...

Jag kan se det rätt tydligt inom flocken här hemma, som består av 5 st individer - hane 8,5 år, tik 7 år, tik 5 år, tik 3,5 år samt tik 2,5 år - hur "uppgifter" faller ut till dom olika hundarna beroende på deras styrkor eller svagheter. Dominansen finns också representerad på ett antal olika vis dom sinsemellan, och dom har en väldigt tydlig rangordning.
Hanen är bossen, och har alltid varit. Det han säger är lag, och dom andra har en enorm respekt för honom. Han är självsäker och trygg, så han springer absolut inte runt och dominerar dom andra konstant, men han gör det om det behövs.
Exempelvis genom att markera fysiskt med grepp över nosen om någon behöver lugna ner sig, bestämma vem som får ligga hos honom och inte eller vilka som får vara med i lekar etc.
Säger jag att det ska vara på ett visst vis så accepterar han det fullt ut, men får dom själva interagera så är det han som på olika vis bestämmer över sådana saker i flocken.

Vid möten med främmande hundar visar alla mina stora dominans, och accepterar heller absolut inte om den främmande skulle göra likadant.

Jag skulle dock aldrig få för mig att kalla olydnad (Dvs en inkallning som inte kommer igenom, dragande i kopplet vid hundmöte, tuggande på en sko osv) som dominans gentemot mig. Där känns det mer som att dom beteendena hundar använder inom sin egen art, är dom enda som kan tolkas som dominans, om dom skulle göras mot mig.

Svamligt ämne detta, känner jag..

Som tillägg så går mina hundar ofta ut före mig, dom äter på tider som passar vardagen - oavsett när jag äter, dom sover på mig i soffan, under täcket i sängen, får vinna när vi kampar och själva ta initiativ till lek..

Men ingen av dom bestämmer över mig för det :p

Ja om dominans finns mellan arter är väl fortfarande en tolkningsfråga beroende på vad man faktiskt tolkar in i ordet dominans men i övrigt låter jag denna bild tala för sig själv.
Och näh det var inte tänkt att maten skulle vara till katten...... :P
388645_10150399829622544_979911914_n.jpg

Om man ser det från hundens sida, så är det (nästan) alltid den underlägsne tiken som rider på Alfa honan (både i vilda och tama flockar) om båda löper samtidigt för att visa att "jag ser upp till dig" och "det är dina gener som är best för flocken".

Det räcker ju att se vilken naturfilm som helst, som rör hundsläktet, för att fatta detta.

Om man ser det från hundens sida, så är det (nästan) alltid den underlägsne tiken som rider på Alfa honan (både i vilda och tama flockar) om båda löper samtidigt för att visa att "jag ser upp till dig" och "det är dina gener som är best för flocken".

Det räcker ju att se vilken naturfilm som helst, som rör hundsläktet, för att fatta detta.

Oh really?

Jag tror personligen visst att hundar kan visa dominanshandlingar mot människor men att syftet med handlingarna skiljer sig. Att hunden vill ta större plats och få ökat självbestämmande snarare än att bestämma över människan.

Jag håller med dig till fullo! Om fel personer bestämt över MT skulle kanske "imponerbeteende" hetat "dominansbeteende" i stället... Jag tror att det snarare rör sig om det du är inne på - hundar som tycker att de är stora och tuffa nog att bestämma över sig själva -men därmed inte sagt att de vill bestämma över människorna i sin omgivning.

Jag håller med dig till fullo! Om fel personer bestämt över MT skulle kanske "imponerbeteende" hetat "dominansbeteende" i stället... Jag tror att det snarare rör sig om det du är inne på - hundar som tycker att de är stora och tuffa nog att bestämma över sig själva -men därmed inte sagt att de vill bestämma över människorna i sin omgivning.

Nu spånar jag lite här…

Ibland ser man ju också någon form av dominansbeteenden mot människor som inte är kopplat till något hot. T ex i kelsituationer där en i grunden socialt säker hund inte är nöjd med att bli klappad lite på huvudet utan trycker sig på människan på ett inte helt vänligt sätt (pratar inte labradorhångel här ;) ). Frågan är vad man ska kalla det? Jag tror fortfarande inte att det ett sätt för hunden att bestämma över människan utan att det ger någon sorts vinst för hunden att hävda sig och ta mer plats. Jag känner några sådana här ekipage där hunden i vissa situationer visar ganska mycket dominanshandlingar (eller vad man nu ska kalla det) mot sin matte men där matte helt klart är den som bestämmer i alla andra situationer.

inte är nöjd med att bli klappad lite på huvudet utan trycker sig på människan
Min gammelvovve kör in huvudet i min famn o trycker sig mot mig, gnuggar nosryggen och pannan mot mig alltmedan han pratar. Han gör alltid så när han tackar för maten eller när han blir glad över att jag varit stolt över honom när han gjort nåt bra. Så kramig och kärleksfull.

Har en häst som är lika fysisk och helst skulle sitta i knät om han kunde. Han gnuggar huvudet mot min axel medan jag tar spjärn bredbent för att hålla emot, sen ställer han sig med bringan ända intill mig så jag kan lägga armarna om hans hals och klia manken. Sen backar han upp rumpan i famnen på mig så jag kan massera låren och klia svansroten. Samma procedur varje dag när vi ses.

Älskar det här fysiska sättet att kommunicera. Det överträffar alla ord. :love:

Min gammelvovve kör in huvudet i min famn o trycker sig mot mig, gnuggar nosryggen och pannan mot mig alltmedan han pratar. Han gör alltid så när han tackar för maten eller när han blir glad över att jag varit stolt över honom när han gjort nåt bra. Så kramig och kärleksfull.

Har en häst som är lika fysisk och helst skulle sitta i knät om han kunde. Han gnuggar huvudet mot min axel medan jag tar spjärn bredbent för att hålla emot, sen ställer han sig med bringan ända intill mig så jag kan lägga armarna om hans hals och klia manken. Sen backar han upp rumpan i famnen på mig så jag kan massera låren och klia svansroten. Samma procedur varje dag när vi ses.

Älskar det här fysiska sättet att kommunicera. Det överträffar alla ord. :love:

Antingen missförstod du helt vilket beteende jag syftar på eller så var det ett tillägg? Jag förstår inte vad du menar. För jag menar givetvis inte att hundar som kelar lite hårdhänt per automatik visar dominansbeteenden. Det gäller ju hundar emellan också... Därav parentesen att det INTE gällde labradorhångel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka