Hundar som lider av skendräktighet

Aningsfull

Trådstartare
Finns det något man kan göra själv för att underlätta för sin hund vid skendräktighet? Förutom det klassiska ökad motion och minskad mängd mat?

Har en liten tik hemma som tyvärr bli deprimerad efter varje löp. Hon som normalt sett är världens gladaste och arbetsamma lilla hund blir trött, tjurig, vill bara sova, inte gå på promenad, inte leka med valpen, går i knapp styrfart i agilityn där jag i vanliga fall inte har en chans att hänga med henne, får tuttar osv.
Vi snackar om en hund som i normala fall är lekfullheten personifierad. Och nu är en tegelsten roligare träningsällskap än henne. ;)

Har kommit ihop mig lite med uppfödaren som på nåt vis försöker få det till att det är min mentala inställning som gör henne skendräktig för att "hon har minsann aldrig haft en skendräktig tik".

Men all mental inställning i världen, det där är väl ändå inte normalt? Jag saknar min hund liksom.

Sv: Hundar som lider av skendräktighet

Svarade i bildtråden också, men jag tar mej friheten att svara här med:D

Min blir ju som sagt också skendräktig, första 3-4 löpen va hemska och hon blev som du beskriver.. Men nu blir hon inte alls lika påverkad längre, hon äter skitdåligt under tiden så maten behöver jag inte tänka på. Det jag har förändrat är att jag har ökat motionen och stimulansen redan före löpet, då har det bli ut lättare att motivera henne genom hela processen. Jag börjar hitta på nya roliga grejer precis innan så vi inte tragglar det gamla vanliga. Det senaste löpet märktes enorm skillnad, hon va slö inne men ute va det som vanligt! Hon förväntade sej latjolajban!

Din uppfödares reaktion är ju jäkligt märklig?! I stort sett alla tikar blir ju skendräktiga, bara mer eller mindre påverkade.

Hur gammal är hon och hur många gånger har hon löpt?

Wahidahs första löp var hopplösa. Hon löpte första gången när hon var 8 månader och sedan har hon löpt med ungefär ett halvårs mellanrum. När hon var 3 år hade hon ett hemskt löp, men efter det har hon varit så lätt vid löpen att jag i princip inte märker något längre.

Annars går det nog inte att göra så mycket annat än kastrera misstänker jag?

Min svarar bra på ökad aktivering och mindre mat. Jag brukar dra ner på maten i samband med att hon slutar löpa, inte vänta tills hon blivit skendräktig liksom. Hon blir lite trött inomhus, men utomhus är hon samma pigga, arbetsglada tjej (och det är hon genom hela löpet! Funkar att träna t.o.m under höglöp) som hon alltid varit. Nu är det drygt 4 veckor sen hon gick ur löpet och det enda jag märker på henne är ökad hunger och lite trötthet inomhus. Du kan nog inte göra så mycket just nu, förutom att fortsätta aktivera henne och se till att hon har annat att tänka på mellan varven.

Går hon inte ur, så hade jag provat galastop för att se om det kan hjälpa till att bryta skendräktigheten.

Hon är 2 år och har löpt 4 gånger, samma visa alla gånger. Värst var dock löpet när hon var 1, nu är jag ju mer förberedd på vad som komma skall och kan börja mota olle i grind med minskad mat och motion i god tid.

Hade hon varit helt min hund hade jag kastrerat henne men nu är hon en foderhund (köpt med bibehållen avelsrätt) så då är det inte så enkelt.

Jag kanske är löjlig också, men jag är en sån person som lever mycket för och genom mina hundar. Jag blir lycklig av att se dom lyckliga. Så då skär det väl lite extra i hjärtat när man ser sin hund må dåligt och bli så extremt personlighetsförändrad.

Det är ju alltid svårare när det inte är ens "egen".. Håller tummarna för att det ger med sej efter varje löp som går, det har det gjort på min hon är 3,5 nu. Vi kommer inte sterilisera vår eftersom det blivit bättre och bättre. Sen är jag precis som du, när man lägger så mycket tid och energi på dem så vill man ju att de ska må så bra som möjligt!
Konstigt att din uppfödare bemöter dej som hon gör, blir ju extra jobbigt då. Hon ska ju vara glad att du bryr dej om hunden, tränar och ser till att få en bra hund till sina blivande valpkullar. Går det inte att köpa loss henne?

Min blir också deppig och seg direkt efter löpet, en normalt glad tik med racerfart i sig som plötsligt bara lunkar bakom en i kopplet, som utför alla lydnadsmoment i snigelfart... Dessutom blir hon vaktig så att hon skäller på folk med hund om vi möter dem precis när vi kommer ut på gatan, normalt bryr hon sig icke om något sådant.

De senaste två löpen har jag lagt på DAP-halsband direkt löpet är över. Det var ett tips jag fick av veterinären faktist, och även om jag var ytterst skeptisk till att sådant ska fungera så funkar det nästan kusligt bra. Inget skall, mycket gladare och normalare hund, fortfarande lite för långsam för att kunna kallas i tävlingsform, men skillnaden mot förut är enorm och skendräktiheten tycks vara kortare tid också. Daphalsbandet är svindyrt, men i detta fall betalar jag nästan gärna, för hunden är precis som förbytt.

Om hon har väldigt jobbigt så kontakta veterinär, det finns medel som bryter skendräktighet.

För att bli av med det permanent, kastrera.

På min hund fungerade det inte med mindre mat och mer motion. Hon var superdeppig. Då jag redan körde ganska hårt med henne kändes det inte som rätt metod heller. Galastop fungerade bra på henne(skrivs ut av veterinär). Men jag valde att kastrera när hon var 3,5 år då hon ändå inte skulle gå i avel. Precis som du skriver så gör det ont i hjärtat att se sin hund så förändrad. Har numera samma glada arbetsvilliga hund alla 365 dagar om året :)

Har man inte sett en hund så skendräktig är det svårt att förstå det. Min uppfödare passade min hund under tiden hon var skendräktig en gång när jag var på semester och hon var chockad över hur illa det var för hon hade inte haft någon tik som betedde sig så innan.

Där har ju jag ett problem att uppfödaren inte alls förstår mig. Hon har varit och tävlat agility med min hund och hon "kan inte påstå att hon märkt nåt av det". Men att min hund fungerar på tävling är ändå inte så märkligt. Hon är fortfarande bara ungefär 20 % av sin vanliga motor, men hon älskar att tävla och ger allt hon har. Under löp är det nätt och jämt styrfart, men hon tar sig ju runt liksom.

Jag ska kolla om det finns möjlighet att få galastop utskrivet. Hjälper det bara mot tuttarna eller hjälper det även mot deppigheten?

Min hund fick inte mjölk utan var bara deppig och det försvann med Galastop. Så testa det. Tänk på att det är 7 dagars karens för tävling bara.

Min hund var skendräktig och mådde jättedåligt, trodde inte det bara kunde vara så från skendräktighet. Men vi fick ocksågalastop av veterinären. Hände inget de första dagarna men efter en vecka var hon full fart och jag hade nästan glömt bort hur glad och energisk min hund kunde vara.
Endel såg inte att min tik mådde dåligt heller för även om hon var dålig såär hon mer energisk än de flesta. Men man känner ju sin egen hund bäst.

Om du är villig att testa homeopati finns det en duktig kvinna i Svensbyn. Kan pm-a hemsidan om det är intressant.
Och ja, det är ovetenskapligt och allt sånt där, men jag har sett skillnaden på hundarna när de fått behandling och inte, och har svårt att se hur det skulle kunna skada, när det gäller saker som inte är veterinärmedicinska. Din hund är ju mer svårdefinierad i det avseendet, men som sagt, är du intresserad finns möjligheten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka