Hundar och katter

monster1

Trådstartare
Vi har katter sedan tidigare och nu har vi också en hundvalp. Valle valp är ca 3månader nu och han är en liten hund av terrier typ. Katterna är två stora bonkatter som är 2,5 år gamla nu.
Valle jagar katterna, både inne och ute, katterna är därmed förpassade till kökssoffan och köksbordet :(. Ibörjan så hade vi någon ide om att de skulle reda upp det hela själva men katterna är alldeles för snälla och låter Valle hoppa på dem och busa med dem utan att säga ett pip. Idag för första gången fick han smisk av den ena katten när han tryckte upp honom i ett hörn. Då backade Valle men ägnade sedan tiden åt att skälla energiskt på katten.
Nu har jag börjat säga ifrån för att få honom att sluta men det är svårt att hinna med att fånga en vild valp på jakt. Nej! är inte direkt befäst heller även om det funkar i kliv inte upp på bordet situationer.

När vi varit hemma hos mina föräldrar som också har katter (dock äldre och erfarnare sådana bla en katthona) så vågar han sig inte på dem. Dessa katter är mycket aggresivare och rör sig inte en tum.

Vad gör man för att återställa lugnet och låta katterna få tillbaka sin plats i hushållet?

Sv: Hundar och katter

förklara för valpen att katterna är dina och dem rör man inte. förbudsträning med andra ord.

Precis samma sak som när du upptäcker att valpen är på gång och tugga sönder soppåsen. :D

Jo, men fördelen med soppåsen är att den inte springer iväg med reafart med hunden efter sig...
Så jag försöker hinna med att säga ifrån när han försöker busa med dom när de ligger still. Men när de är på väg från A-B så är det inte alltid jag hinner med att registrera att det är något på g, och när jakten är igång så hinner jag inte med.
Då har han lyckats flytta katterna upp på övervåningen eller upp på någon möbel innan jag är ikapp och då är ju hans mål nått? Och katterna störda redan.
Att springa efter och ropa Nej! funkar ju inte alls och förringar liksom nejandet med. Skall jag ha honom kopplad jämt eller tills han lärt sig?
Hittils har jag hållit i honom om jag sett att katterna varit på intågande och berömt honom när han inte gett sig på dem. Men när de rör sig är det svårt för i jakten så blir han svår att få kontakt med. Jag har tilloch med sugit tag i honom i jakten pratat med honom tills han varit lugn och still och sedan direkt när jag släppt har han varit på dem igen. :eek:

Senast ändrad:

Liknande trådar

M
Övr. Hund Nu tycker kanske en del av er direkt att hunden ska bort, men jag vill helst inte höra sånt innan ni läser igenom hela inlägget och kan...
Svar
16
· Visningar
1 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar