Hundar och Frankrike

G

GaurdianAngel

Sitter just och tittar på Animal Planet och ser programet Pet Rescue.

Vet ju att vissa hundar måste bära munkorg när de vistas bland allmänheten. Men gäller det endast vissa raser?

En av hundarna i programmet är en blandras av bla Rottweiler och bara av den anledningen måste hon bära munkorg utomhus. Då är det väl egentligen rasrelaterat, men är de verkligen så insnöade i Frankrike?

Sv: Hundar och Frankrike

GaurdianAngel skrev:
Sitter just och tittar på Animal Planet och ser programet Pet Rescue.

Vet ju att vissa hundar måste bära munkorg när de vistas bland allmänheten. Men gäller det endast vissa raser?

En av hundarna i programmet är en blandras av bla Rottweiler och bara av den anledningen måste hon bära munkorg utomhus. Då är det väl egentligen rasrelaterat, men är de verkligen så insnöade i Frankrike?

****raderat****

Senast ändrad:

Hittade detta när jag googlade..

Svenska Tullverkets hemsida samt Franska Ambassaden skrev:
4) Särskilda regler för hundar som kan anses vara farliga

(jfr lagen av den 6 januari 1999, föreskriften ("arrêté) av den 27 april 1999)

Första kategorins hundar : det är s.k. kamphundar och som inte tillhör någon ras, men påminner om följande rashundar : Staffordshire terrier eller American Staffordshire terrier (=pitbull), Mastiff (= boerbull) och Tosa. Första kategorins hundar är förbjudna i Frankrike.

Andra kategorins hundar : det är s.k. vakt- och försvarshundar, av raserna American Staffordshire terrier, Rottweiler och Tosa. De är tillåtna i Frankrike men skall vara kopplade och ha munkorg på sig på offentliga platser.
LÄNK

Sveriges riksdag skrev:
Flera europeiska länder har betydligt strängare bestämmelser kring vissa hundraser, och blandrashundar där en förbjuden hundras ingår, än Sverige. Bland annat gäller det importförbud, men också att hunden ska vara försedd med munkorg etc. I Frankrike finns lagstiftning som kräver att alla hundar av rasen pitbull ska steriliseras. Sedan år 1991 finns en lag i England mot farliga hundar, Dangerous Dogs Act, vars syfte var att snabbt få ett stopp på de händelser med svåra personskador som orsakats av s.k. kamphundar.

När det gäller lagstiftningen i Tyskland uppger riksdagens utredningstjänst följande: ”I Tyskland ligger ansvaret för åtgärder mot farliga hundar i första hand på delstatsnivå. De sexton delstaterna har således egna bestämmelser om krav på t.ex. munkorgar, koppel och registrering. Det federala inrikesministeriet tog dock i juli 2000 ett initiativ till ny förbundslag som den tyska förbundsdagen antog den 20 april 2001. Lagen om farliga hundar, Gesetz zur Bekämpfung gefährlicher Hunde, innebär ett förbud mot införsel av farliga hundar. I den tyska lagen definieras begreppet farliga hundar genom ett uppräknande av olika hundraser: pitbullterrier, amerikansk Staffordshireterrier, Staffordshirebullterrier, bullterrier och dess korsningar.” I några delstater, t.ex. Hamburg, får bara de som har hundkörkort inneha kamphundar.
LÄNK

Första kategorins hundar : det är s.k. kamphundar och som inte tillhör någon ras, men påminner om följande rashundar : Staffordshire terrier eller American Staffordshire terrier (=pitbull), Mastiff (= boerbull) och Tosa.

pinsamt, det var inte mycket rättstavat eller små faktafel där inte...

Det är direktkopierat, så skyll på den riksdagsmänniska som lämnat in motionen :cool:

Haha, pinsamt var det ordet som först poppade upp i mitt huvud också. Eller man kanske ska säga tragiskt istället.

Gnist skrev:
Det är direktkopierat, så skyll på den riksdagsmänniska som lämnat in motionen :cool:

jo, jag menade det....
därför är det ju av ännu större vikt att det blir korrekt :)

Här i Sverige har vi ju spec djurvagnar på tågen, men det har de inte i Frankrike, så ska man ha hunden med sig måste man betala biljett för den OCH ha munkorg på den oavsett ras.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar