Hundar och bussar!

Fibusen

Trådstartare
Hjälp! Behöver hjälp nu,då jag ska åka buss om en halvtimme!

Vart sjutton ska man ha hunden när man åker buss???

Jag har lärt mig att man ska sitta längst bak,men igår sa en tjej på jobbet att hon brukar sitta i mitten av bussen (där man kan ha barnvagnar),och det lät ju logiskt fasst endå inte..

Om jag sitter bak i bussen finns ingen plats för vovven på golvet mellan säterna,det är han för stor för,och får man ha han PÅ sätet? (om man har med filt?):confused: Låter ju inte heller som det vore en höjdare...I mittgången går ju folk helka tiden,så det går ju inte heller..

I mitten av bussen finns det ju massor av plats,men endå så har jag hört att man ska sitta längst bak pga alergiker..

HJÄÄÄLP!

Sv: Hundar och bussar!

Hjälp! Behöver hjälp nu,då jag ska åka buss om en halvtimme!

Vart sjutton ska man ha hunden när man åker buss???

Jag har lärt mig att man ska sitta längst bak,men igår sa en tjej på jobbet att hon brukar sitta i mitten av bussen (där man kan ha barnvagnar),och det lät ju logiskt fasst endå inte..

Om jag sitter bak i bussen finns ingen plats för vovven på golvet mellan säterna,det är han för stor för,och får man ha han PÅ sätet? (om man har med filt?):confused: Låter ju inte heller som det vore en höjdare...I mittgången går ju folk helka tiden,så det går ju inte heller..

I mitten av bussen finns det ju massor av plats,men endå så har jag hört att man ska sitta längst bak pga alergiker..

HJÄÄÄLP!

Ja man ska sitta så långt bak man bara kan. Har man en jättehund så innebär det ju ändå "barnvagnsdelen" p.g.a. platsbrist. De flesta här i Malmö klämmer in sina stora hundar lite varstans där bak beroende på hur full bussen är - var flexibel.

Ja,då var det som jag trodde,att man skulle sitta långt bak...frågan är ju om han får vara på sätet om man har filt med sig så han inte smutsar ner,på golvet mellan säterna var det jättetrångt,så han fick nästan panik sist... och att ha han i mittuppgången känns inge lockande,vill inte att han ska bli trampad...

Rent skyltmässigt får du sitta från "barnvagnsplatsen" och bakåt... Men du måste sitta i den "bakre" barnvagnsplatsen... Det är där skyltarna brukar sitta om var som är tillåtet för dig med hund att sitta.

Man får anpassa sig helt enkelt. Jag har åkt mycket buss med mina två och det är mittgången som gäller. Du får vakta så att ingen kliver på din hund! Att sitta på sätet är nog inte tillåtet, även om du har en filt...

Jag brukar försöka sitta längst fram i bakre delen, sätena precis vid mittendörren fast inte där nere utan ändå de bakre sätena. Framför dem är det ju som ett "staket" istället för fler stolar och där brukar det vara lite mer plats.
Nu har jag bara åkt buss med min cocker på senare tid och henne är det ju inga problem att få plats med, men för några år sedan passade jag en rottweiler/dobermannhane och det var inga problem där för honom heller!

Har nu åkt buss,och frågade chaffören,jag fick till svar att så länge jag betalar biljett för hunden så får han sitta på sätet om han inte är smutsig alt har filt med sig,och man ska ju betala biljett om hunden är över 40 cm hög = att man betalar för ett säte.

och man ska ju betala biljett om hunden är över 40 cm hög = att man betalar för ett säte.

Det gäller inte överallt.. Våra vovvar är 54 resp 56cm höga och har aldrig betalat extra för dem:) Aldrig hört att det skulle gälla här i Växjö heller..

När jag åker buss så sitter vi vid barnvaktsplatserna. Min hund brukar ligga under sätet där så tar inte spec. stor plats (den andra vovven hatar bussar så åker sällan med den)

*kl*

Och i Göteborg får man betala för alla hundar. Även för en som min, som är 25 cm hög och väger 4 kg.

Ett tag funderade jag på att sätta henne i en väska så hon skulle gå som handbagage istället. :D
Men det skulle inte heller fungera utan skulle få betala för henne ändå.

Fördelen med en så liten hund är att hon kan sitta i knät eller lyftas upp och då inte riskera att bli trampad på.

Hon älskar att åka buss, tåg och spårvagn. Massa folk och så händer det massa saker. Går man förbi en buss på en hållplats är hon alltid på väg att gå på den. :D
Fast nu var det ett tag sen vi var ute och åkte.

När jag åker med min stora så sitter jag alltid vid barnvagnsplatsen. Det finns inte en chans att han får plats vid ett säte, inte ens på golvet under sätet och om han ska ligga på golvet i gången så blir det totalblockerat och det är ju inte så kul för de som måste gå av så därför sitter jag där jag sitter och det är ingen som har klagat än :) Han har t.o.m suttit där tillsammans med en barnvagn utan problem.

och man ska ju betala biljett om hunden är över 40 cm hög = att man betalar för ett säte.

Det gäller inte överallt, här åker man med en hund gratis oavsett hur stora de är och den andra/de andra betalar man barntaxa för. Ibland kan chaufförerna vara snälla och då kan man åka med två hundar gratis :D

Det gäller inte överallt, här åker man med en hund gratis oavsett hur stora de är och den andra/de andra betalar man barntaxa för. Ibland kan chaufförerna vara snälla och då kan man åka med två hundar gratis :D

Och i Sthlm får man åka med två hundar gratis - oavsett storlek. Vid fler än 2 hundar betalar man ungdomspris för de som är "fler".

är man orollig för att hunden ska bli trampad finns ju alternativet att man avstår från sin sittplats och ställer sig över hunden.

Har du inte en stor vovve skulle jag sätta mig så långt bak jag kan, sitter man vid barnvagnsplatsen finns det risk att bussen svänger så häftigt att hunden glider iväg.

är man orollig för att hunden ska bli trampad finns ju alternativet att man avstår från sin sittplats och ställer sig över hunden.

Hur stora gångar har ni i era bussar? :eek:

Om jag står i gången så kommer inte en enda människa förbi,likaså om jag har hunden i gången..

då sätter man hunden och ställer sig vid sidan. det brukar inte vara så mycket rörelse fram och tillbaka annat än vid hållplatserna.

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 131
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 666
Senast: AlmostEasy
·
Hemmet Kom hem efter jobb på söndag morgon, verkligen STANK typ skit/avlopp i huset. Trodde det kom från toa/handfat som finns alldeles...
2
Svar
29
· Visningar
25 425
Senast: Fibusen
·
Fritid Nu är det verkligen dags att jag tar tag i carpetmillen som bara står och skräpar. Behöver bygga en ny, helt enkelt, den första blev ju...
Svar
2
· Visningar
1 636
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit