Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men vet du,man FÅR tänka "dumma" tankar,och man FÅR vara orättvis i bland! Sorg är en otroligt stark känsla,den tar verkligen över hela kroppen...
Jag vet inte vad jag ska säga,finns inga ord som är tillräkliga känns det som. Jag förlorade själv min första egna hund av förgiftning,han hann inte ens fylla ett,jag skulle fylla 18 år månaden efter. Jag trodde aldrig sorgen skulle gå över,han var ju min styrka i livet just då. (krångligt förhållande,problem med skolan osv...) Jag klandrade mig själv hela tiden efter,dels för att han hade fått vara lös i skogen,och dels för... Ja,allting!
Hux flux så kom jag i kontakt med ett jourhem nån månad efter,och där fanns en liten kille som låg under avlivningshot,hade flyttat alldeles för många ggr,och var endast 10 månader. Helt plötsligt satt jag i bilen påväg för att hämta honom.
Jag kände sån skam,att jag svek min förra hund,men när jag mötte den nya så kände jag glädje och stolthet över att jag vågat,för han behövde verkligen MIG. Vi sörjde ihop,och läkte ihop,jag fick en till "ny" bästa vän,och vi har nog räddat varandra så gott som.
Sorgen känns fortfarande i hjärtat efter min första hund,det kommer alltid förfölja mig,men på något sätt så har det blivit lättare genom åren,även fast det kändes som om man vart trasig för livet när det hände. Snart 8 år har gått,och nu är det nog säkert 2 år sen jag grät sist över honom. Jag saknar honom fortfarande ENORMT mycket,men nu kan jag iallafall le när jag pratar om honom.
Nuvarande hunden börjar bli till åren,han fyller 9 nästa år,och jag fasar redan för vad som ska ske. Även han kommer ta med sig en stooor bit av mitt hjärta när han lämnar mig,jag kommer bli trasig igen,men jag vet att jag kommer även läka ihop,sakta men säkert.
Det är det som är baksidan med att ha djur,oftast så lämnar dom oss tidigare än vad vi önskar. Sen när man är en riktigt obotlig djurvän som jag och många andra,som älskar sina djur,och alltid sätter dom lååångt före en själv,då gör det extra ont i hjärtat när dom försvinner.
Dom är ens själfrände,livskamrat,största kärlek och bästa vän i ett... När en sån försvinner får man tänka dumma tankar,man får gå sönder,man får gråta tills tårarna tar slut,skrika,leva på glass,gå runt i bara morgonrocken,och bara ge fan i allt annat... En dag vaknar du upp och känner att det känns iallafall lite lättare att andas igen.
Massa massa kramar!
Klart att du känner så just nu. Dina andra hundar kanske inte har varit med dig lika länge som din 12-åring? Bara för att du å din förra hund har en typ av relation så betyder inte det att dina andra hundar kommer vara likadan.xakt likadana.
Eftersom alla e individer så ser alla relationer olika ut. Och klart att man jämför med det man tycker är bäst. Du ska veta att jag går runt runt här hemma och funderar på hur sjutton jag ska kunna få en lika fin hund igen som min förra. Men vet nog alltför väl att han kommer inte.
Håll ut, visa dina hundar att du älskar dem ändå trots att man kanske inte ens vill veta av dem i mellanåt. Vet inte hur känsliga dina hundar är för dina känslor/signaler, men om de är det, visa dem att allt e okej mellan er, och att de kan komma till dig när du e ledsen.
Alltefter dagarna går och du fokuserar på dina andra två (var tacksam att du har dem, mitt hus blev HELT tomt!) så ska du se att du blir till freds med tanken på att din bästa vän faktiskt inte finns mer. Hon var ju sjuk, och dessutom mycket sjuk och du valde hennes tid, i rätt tid så hon slapp allt lidande som leukemi och hög ålder innebär. Ett tips: om du orkar, gör ett kollage eller förstora ett fint kort på henne och sätt upp det på en fin plats inne/ute där du kan minnas henne och gråta hur mycket du orkar och känner att du behöver. Jag satte upp ett mkt fint foto på min valp m. hans halsband som han hade sista dagen hos mig, och nu kan jag ligga i sängen och bara tänka, titta, fundera, och åtskilliga timmar har jag stirrat på bilden. Nån vidare ro känner jag inte än, men jag gråter inte lika mycket längre. Nu klarar jag av att prata om, tänka på och vara ensam med mina tankar utan gråt.
Glöm nu inte dina andra två fyrbeningar, de behöver dig och du kan läka med dem. De kanske också sörjer, men inte på samma uppenbara sätt.
Ta hand om dig!
Men vet du,man FÅR tänka "dumma" tankar,och man FÅR vara orättvis i bland! Sorg är en otroligt stark känsla,den tar verkligen över hela kroppen...
Jag vet inte vad jag ska säga,finns inga ord som är tillräkliga känns det som. Jag förlorade själv min första egna hund av förgiftning,han hann inte ens fylla ett,jag skulle fylla 18 år månaden efter. Jag trodde aldrig sorgen skulle gå över,han var ju min styrka i livet just då. (krångligt förhållande,problem med skolan osv...) Jag klandrade mig själv hela tiden efter,dels för att han hade fått vara lös i skogen,och dels för... Ja,allting!
Hux flux så kom jag i kontakt med ett jourhem nån månad efter,och där fanns en liten kille som låg under avlivningshot,hade flyttat alldeles för många ggr,och var endast 10 månader. Helt plötsligt satt jag i bilen påväg för att hämta honom.
Jag kände sån skam,att jag svek min förra hund,men när jag mötte den nya så kände jag glädje och stolthet över att jag vågat,för han behövde verkligen MIG. Vi sörjde ihop,och läkte ihop,jag fick en till "ny" bästa vän,och vi har nog räddat varandra så gott som.
Sorgen känns fortfarande i hjärtat efter min första hund,det kommer alltid förfölja mig,men på något sätt så har det blivit lättare genom åren,även fast det kändes som om man vart trasig för livet när det hände. Snart 8 år har gått,och nu är det nog säkert 2 år sen jag grät sist över honom. Jag saknar honom fortfarande ENORMT mycket,men nu kan jag iallafall le när jag pratar om honom.
Nuvarande hunden börjar bli till åren,han fyller 9 nästa år,och jag fasar redan för vad som ska ske. Även han kommer ta med sig en stooor bit av mitt hjärta när han lämnar mig,jag kommer bli trasig igen,men jag vet att jag kommer även läka ihop,sakta men säkert.
Det är det som är baksidan med att ha djur,oftast så lämnar dom oss tidigare än vad vi önskar. Sen när man är en riktigt obotlig djurvän som jag och många andra,som älskar sina djur,och alltid sätter dom lååångt före en själv,då gör det extra ont i hjärtat när dom försvinner.
Dom är ens själfrände,livskamrat,största kärlek och bästa vän i ett... När en sån försvinner får man tänka dumma tankar,man får gå sönder,man får gråta tills tårarna tar slut,skrika,leva på glass,gå runt i bara morgonrocken,och bara ge fan i allt annat... En dag vaknar du upp och känner att det känns iallafall lite lättare att andas igen.
Massa massa kramar!
För mig var det en enorm skillnad att avliva min gamla hund som liksom var färdig med livet. Den dagen hon började sova med huvudet mot väggen förstod jag att hon hade för ont och inte ville mer.
Men när jag tog bort min valp på knappa året trodde jag verkligen att jag skulle dö. Flera år efteråt. Jag gick rätt ned i du djupaste hålet och hela mitt liv tog en ny vändning. Det tog nog 7-8 år innan jag inte bröt ihop på årsdagen och nu 10 år senare minns jag henne inte på samma sätt något mer.
Jag som trodde det skulle bli mycket svårare att ta bort min andra hälft, min följeslagare, min gamla hund. Men det kändes faktiskt mer som en lättnad. Konstigt nog. Men att slippa se henne halta och dessutom göra det innan hon fått gå ned sig till förnedring. Efteråt kändes det tomt och sorgligt men liksom normalt att tiden har sin gång...
Kollega?
hur bryskt låter inte det där då? Kadaveraska!?!?... Jag skulle kunna sova med urnan i sängen om det gjorde så sorgen kändes lättare. Vill man ha sin bästa vän nära så vill man oavsett form