Hundar i sovrummet?

Aningsfull

Trådstartare
Jag och min sambo væntar ju tilløkning nu i februari till våran familj som just nu består av oss två, och våra två hundar. :love: Som det ær nu sover hundarna i sovrummet med oss på natten. Båda två ær vældigt sællskapssjuka och vill vara med oss dær vi ær, så det har alltid varit en sjælvklarhet att de får sova med oss i sovrummet om de vill (dørren står alltid øppen), vilket de också gør - varje natt. ;)

Men nu nær bebis kommer och ska dela sovrum med oss.. Kan hundarna sova i sovrummet då? Kan det på något vis vara farligt før barnet om hundarna fortsætter att sova med oss i samma rum? Økar risken før allergi, tex? (vilket sværfar bestæmt hævdar) Jag kan inte på nåt sætt se varfør den risken skulle øka bara dærfør? Hundarna ær ju i lægenheten, deras hår och epitel finns ju faktiskt øverallt. :devil: Hela lægenheten, æven sovrummet, ær stort, luftigt med god ventilation i alla rum.

Så vad sæger ni? Och ni som har hund, får era hundar sova tillsammans med er efter att barnet har kommit? Varfør/varfør inte?

Jag kænner bara att.. hundarna ær ju faktiskt också en del av våran familj. Vi har ju våran flock. Och jag vill inte utestænga dem från flocken bara før att vi får en bebis. Om det ær skadligt før barnet så sjælvklart - då åker dom ut. Barnet går først. Men hur ligger det egentligen till?
 
Sv: Hundar i sovrummet?

Har ingen erfarenhet av detta men det bästa bör väl vara att låta hundarna nosa lite på bebisen och se hur de reagerar på denna nya lilla varelse.

Jag gissar att allergirisken inte ökar nåt farligt. Dels är det ärftligt (jag antar att ni inte är allergiska) och dels har det ju visat sig i undersökningar att lite smuts bara är bra för att stärka immunförsvaret. Men ni måste vara beredda på att göra er av med hundarna om barnet visar allergisymptom.
 
Sv: Hundar i sovrummet?

Jag kan inte tänka mig att allergirisken skulle öka för att hundarna är i samma rum, risken borde ju vara lika stor hela tiden. :)
 
Sv: Hundar i sovrummet?

Jag ser enbart fördelar med att låta hela familjen/flocken sova i samma rum och tror inte alls på någon ökad allergirisk.
 
Sv: Hundar i sovrummet?

Har ingen hund, där emot katter och vi hade 2 katter när jag var bebis. De vaktade mig massor, och var alltid där jag var. Dvs låg jag i vagnen var katterna där, lika så i sängen osv.

Jag är inte allergisk eller överkänslig mot någonting :D Katterna fanns när min syster kom, hon är inte heller allergiskt. Sen flyttade vi katterna blev gamla. Och fanns inte när min lillebror föddes, han var mellan typ 3-6 års ålder allergi mot gräspollen och jordgubbar!
 
Sv: Hundar i sovrummet?

Vi har tre hundar och de sover under sängen på nätterna iallafall nu på sommaren, vintertid ligger de hellre i korgen i hallen. Det enda är att det ibland blir lite dålig luft i sovrummet. Vi är ju trots allt tre människor och tre hundar där. Såg något program på TV där en läkare med inriktning på allergi sa att det är bättre att utsätta barn för hund, katt osv redan från början än introducera det senare. Jag är allergisk emot katt, men inte hund så jag hoppas att sonen inte heller ska utveckla allergi emot hund och skulle han göra det får vi lösa det då. Jag själv är inte "jätteallergisk" mot det jag har allergi mot. Fast jag har kattallergi så hade vi katt under min uppväxt, men jag fick/kunde inte ta upp dem i famnen och de fick inte sova i mitt rum och det gick bra, idag är min allergi mycket bättre än när jag var yngre.
 
Sv: Hundar i sovrummet?

Vi hade bara en liten hund när våran son var liten och han sov i sängen, men när bebis kom flyttade han ut i soffan (vi bodde i en etta) självmant.

Nu ska vi ha en till bebis och har även en stor hund som hårar massor i sängen och tar massa plats!

Så nu får dom flytta ut hallen på övervåningen, precis utanför sovrummet.

För det första känns det ofräsht att ha en nyfödd bland hundhåren, dels vill jag inte att klantmaja (hunden) ska lägga sig/trampa på bebisen när den är i våra sängar.

Hade hundarna hållt sig på golvet hade dom fått stanna kvar, men eftersom jag vet att dom inte kan låta bli att klättra upp får dom bo utanför, iaf tills lillen växt till sig lite!

Tror inte allergirisken ökar!
 
Sv: Hundar i sovrummet?

Jag och min sambo væntar ju tilløkning nu i februari till våran familj som just nu består av oss två, och våra två hundar. :love: Som det ær nu sover hundarna i sovrummet med oss på natten. Båda två ær vældigt sællskapssjuka och vill vara med oss dær vi ær, så det har alltid varit en sjælvklarhet att de får sova med oss i sovrummet om de vill (dørren står alltid øppen), vilket de också gør - varje natt. ;)

Men nu nær bebis kommer och ska dela sovrum med oss.. Kan hundarna sova i sovrummet då? Kan det på något vis vara farligt før barnet om hundarna fortsætter att sova med oss i samma rum? Økar risken før allergi, tex? (vilket sværfar bestæmt hævdar) Jag kan inte på nåt sætt se varfør den risken skulle øka bara dærfør? Hundarna ær ju i lægenheten, deras hår och epitel finns ju faktiskt øverallt. :devil: Hela lægenheten, æven sovrummet, ær stort, luftigt med god ventilation i alla rum.

Så vad sæger ni? Och ni som har hund, får era hundar sova tillsammans med er efter att barnet har kommit? Varfør/varfør inte?

Jag kænner bara att.. hundarna ær ju faktiskt också en del av våran familj. Vi har ju våran flock. Och jag vill inte utestænga dem från flocken bara før att vi får en bebis. Om det ær skadligt før barnet så sjælvklart - då åker dom ut. Barnet går først. Men hur ligger det egentligen till?

Allergirisken kan jag inte uttala mej om eftersom jag inte är ngn forskare, men man har ju nu kommit fram till att barn ska utsättas för pälsdjur från att de är små för att de kan minska risken för allergi, förr var det ju så att man inte skulle ha djur hemma när barnen var små.

Däremot kan dina hundar vara hur bra & snälla som helst mot er & andra men när det kommer en bebis som får all uppmärksamhet är det vanligt att hundar blir svartsjuka, därför hade jag aldrig vågat lämna en bebis ensam med hundar & framförallt alltid hålla i bebisen om hundarna ska nosa så att man inte är för långt ifrån.
Hade nog inte vågat sova & låta bebisen sova i samma rum som hundarna pga svartsjukerisken, det kan vara ngt ni inte ens upptäcker förrän det är försent.
 
Sv: Hundar i sovrummet?

Jag skulle inte låta hundarna vara i sängen första tiden om du kanske ska amma och bebis kommer sova mkt där med er... det kan ju hända olyckor....
 
Sv: Hundar i sovrummet?

Jag hade låtit hundarna sova i sovrummet även när er beebis kommit. Dock inte i sängen.

Om ni har en väldigt sammansvetsad flock och du stänger hundarna ute när bebisen kommer, skapar inte det mer oro hos hundarna? Man har ju läst om "svartsjuka" hos hundar när bebisar kommit. Det borde väl vara ett stort bidragande till detta om stänger dem ute och schasar iväg dem såfort bebisen kommer.
Nu menar jag inte att hundarna ska ligga i bebisens vagn. Avstånd till bebisen tycker jag de ska ha, men de kan ju få vara med hela tiden. Sådär :)
 
Sv: Hundar i sovrummet?

:crazy:
Jag hade låtit hundarna sova i sovrummet även när er beebis kommit. Dock inte i sängen.

Om ni har en väldigt sammansvetsad flock och du stänger hundarna ute när bebisen kommer, skapar inte det mer oro hos hundarna? Man har ju läst om "svartsjuka" hos hundar när bebisar kommit. Det borde väl vara ett stort bidragande till detta om stänger dem ute och schasar iväg dem såfort bebisen kommer.
Nu menar jag inte att hundarna ska ligga i bebisens vagn. Avstånd till bebisen tycker jag de ska ha, men de kan ju få vara med hela tiden. Sådär :)

& jag som tyckt det varit mer olyckor när föräldrarna litat blint på hundar & lämnat barnen med djuren ensamma:crazy:
 
Sv: Hundar i sovrummet?

Jag svarar tvärtom mot många andra: jag skulle personligen inte låta hundar eller katter sova i samma rum som mitt barn de första åren. Just pga allergiskäl. Nu har jag också en väldigt allergisk sambo (dock ej mot just hundar) vilket ju ökar risken för att vårt barn blir allergisk.

Att barn kan leva med hundar i hushållet tycker jag är en annan sak än att ha dem i sovrummet. Just att komma ifrån allergenerna halva dygnet tror jag gör en viss skillnad. (jag har läst en del rekommendationer, men vet ej exakt var). Naturligtvis skulle jag då inte låta hundarna vara i sovrummet på dagen heller.
 
Sv: Hundar i sovrummet?

:crazy:

& jag som tyckt det varit mer olyckor när föräldrarna litat blint på hundar & lämnat barnen med djuren ensamma:crazy:

Håller helt med dig!

Inte för jag tror att just mina hundar skulle bli svartsjuka och bita bebisen, dom är ju väldigt vana vid barn i alla åldrar, utan även för att det är ganska farligt för en bebis att bli trampad/lagd på utav en hund.

Tycker att man faktiskt ska "shasa bort" hundarna från babyn, så att dom vet att den är "off limit".
Tror inte att det är större chans att dom skulle bli sura på bebisen för det.

Hundar (iaf min (a)) har förstått att man måste ägna tid åt den lille och lämnat plats.
 
Sv: Hundar i sovrummet?

Håller med Björk
Någonstans har jag läst att just allergirisken ökar för devars djur vistas i sovrummet.
Lantbruksbarn hade mindre allergier just pga att de umgicks med djur men att det på landet fortfarande är mindre vanligt att man har djuren i sängkammaren.
Kolla det med BVC
 
Sv: Hundar i sovrummet?

Mina föräldrar hade hund när jag föddes, och vi hade hund i stort sett hela min och min brors uppväxt. Hundarna har fått sova i vilket rum de vill, men inte i sängarna. Samma sak har det varit med min hund och min dotter - helt OK med samma rum, men inga hundar i sängen (oavsett barnförekomst, skall tilläggas).
 
Sv: Hundar i sovrummet?

Vi har alltid haft hunden i sovrummet medan Sebastian levt, och det har aldrig varit problem. När Sebastian var nyfödd och sov hos oss, sov hunden på sin vanliga plats vid husses fötter och gick aldrig uppåt mot bebisen. Han började dock sova i egen säng vid 2 mån ålder, och sen dess har dom ju inte delat säng utan bara rum.

Jag tycker att ni ska göra precis om ni känner för, det brukar fungera bäst. Ska ni kasta ut hundarna men själva tvekar inför det brukar hundarna inte acceptera det utan protester som kan bli jobba. Är ni 100% säkra på beslutet brukar det dock gå smidigt.
Jag ville inte utestänga hunden från familjen, där han alltid haft en självklar plats innan, bara för att bebis kom.
Han har heller aldrig varit svartsjuk, utan dom är bästisar. Leker varje dag, myser i soffan och hunden överöses med pussar av Sebastian.
 
Sv: Hundar i sovrummet?

Jag tror som de flesta andra här att det inte är någon fara. Vår hund sover i en korg i vårat sovrum, som vi just nu delar med våra två söner. Men vi dammsuger lite extra där inne, då vi alltid får in massa löv och björkfröer eftersom sovrumsfönstret alltid är öppet, och då följer ju alla hundhår med.

Innan vi fick barn sov vår hund i sängen hos oss. Men innan första sonen kom förbjöd vi det, hon får numer sova på golvet. Och sängen är nu ständigt ett stort no no för vår hund. Eftersom yngste sonen ligger där dagtid skulle hon säkrligen kunna trampa på honom om hon hoppade upp där.

Och då vi har en tik vill jag inte ha henne där när hon löper, då kändes det bäst att sängen alltid är förbjuden än att den bara är det ibland.

Om ni gör förändringar som påverkar hunden så gör dom innan bebisen kommer, det blir tillräckligt många förändringar för hunden ändå. Sovplatsen är ju en trygghet och den nya bör väl kanske vara väl rotad när barnet väl kommit.
 
Sv: Hundar i sovrummet?

:crazy:

& jag som tyckt det varit mer olyckor när föräldrarna litat blint på hundar & lämnat barnen med djuren ensamma:crazy:

Jag menade inte att man ska lite blint på en hund och lämna den ensam med bebisen heller. Men de kan ju fp vara med och få sova där de alltid fått sovit tidigare.
 
Sv: Hundar i sovrummet?

Tycker att ni ska göra som ni själva tycker och fungerar för er.

Har själv erfarenhet av svartsjuka hundar just pga att dom har blivit utestängda ifrån flocken. Era hundar är vana vid att sova hos er i sovrummet, så därför tycker jag att dom ska fortsätta ha den möjligeheten om det fungerar.

Tror iofs själv på att man behöver ett djurfritt rum, men eftersom era hundar själva kan välja plats i huset/lägenheten så spelar det ju ingen roll.

Lycka till, och jag tror att med ett tillit till era hundar så kommer det få utmärkt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp