Hundar av koppelryck

Pangare

Trådstartare
Jag har tillbringat några dagar hos en mycket hundintresserad kille som är mycket engagerad i BHK. Han har, som alla andra som håller på med hundträning, sett att det vanligaste problemet de har, är att hundar drar i koppel och att ägarna vill ha hjälp med det.
Då kommer direkt nästa problem. Ägarna vet-tror-har hört, och det är säkert, att halsband av olika slag är farliga.
Han har därför försökt få fram fakta om skador orsakade av olika typer av halsband, men misslyckats. Jeppe Strids antagonist Natasja vad hon nu heter, hänvisade till någon som skrivit en forskningsrapport, men den människan svarar inte ens och någon opartisk rapport som kan styrka koppelskador har ännu ej påträffats.

På detta forum skriver ju alla så fingrarna blöder och varnar för halsband av olika slag så här bör det väl finnas hänvisning till opartisk dokumentation. En veterinär efterlyste för något år sedan samma typ av dokumentation, de skadade hundarna fanns i alla fall inte, enl. den veterinären, på deras kliniker.

Om det finns någon opartisk rapport som ni känner till så vill jag gärna veta var den finns.
Annat tjafs är inte intressant.
 
Sv: Hundar av koppelryck

Jag kan vara trött men..dokumentation på att halsband av viss sort är farlig eller dokumentation på att den inte är det? eller bägge?
 
Sv: Hundar av koppelryck

De personer som iaf jag anser ha något att komma med på detta forum är då inga halsbandsmotståndare..
 
Sv: Hundar av koppelryck

Du har ju "Vad gör jag när hunden drar i kopplet?" av Turid Rugaas. Tydligen ska veterinärer uttalat sig om nackskador på hund orsakade av ryck i den boken.

Fast det är säkert inte tillräckligt.

//E
 
Sv: Hundar av koppelryck

Att slita och rycka kopplet oavsett halsband säger sej ju själv att det inte är så bekvämt för hunden.
Jag tycker att man kan ha stryp, halter, vanligt halsband eller vad fasiken man vill runt hundens hals, MEN att sätta stryp/halter på hunden och slita och rycka i det och tro att hunden ska sluta dra i kopplet tycker jag är vansinnigt. Och det är definitivt inte effektivaste lr trevligaste metoden heller.
Om hundägare kunde lära sina hundar att inte dra i kopplet som valpar så skulle problemet inte finnas!
 
Sv: Hundar av koppelryck

Du har ju "Vad gör jag när hunden drar i kopplet?" av Turid Rugaas. Tydligen ska veterinärer uttalat sig om nackskador på hund orsakade av ryck i den boken.

Fast det är säkert inte tillräckligt.

//E

Känns som att man måste rycka hej vilt om man ska få till nackskador på jycken!
 
Sv: Hundar av koppelryck

jag kan ge dig telefonnumret till en kiropraktor som genom sitt yrke träffat hundar som skadats av ryck i halsbandet.
 
Sv: Hundar av koppelryck

Att slita och rycka kopplet oavsett halsband säger sej ju själv att det inte är så bekvämt för hunden.
Jag tycker att man kan ha stryp, halter, vanligt halsband eller vad fasiken man vill runt hundens hals, MEN att sätta stryp/halter på hunden och slita och rycka i det och tro att hunden ska sluta dra i kopplet tycker jag är vansinnigt. Och det är definitivt inte effektivaste lr trevligaste metoden heller.
Om hundägare kunde lära sina hundar att inte dra i kopplet som valpar så skulle problemet inte finnas!

Förvisso, men om man redan har en hund som gör utfall då? Mina mamma föredrar flexikoppel på hundarna vilket jag självutnämnt till "lära dra koppel". Ena hunden har dessutom gjort utfall vilket orskat honom skada och att hala in en hund med flexi går liksom inte på ett effektivt sätt. Försökte med din metod, jag har alltid haft läderkoppel och vände /stod still med hunden som jag fick dra med mig för att han tvunget skulle åt den andra vem-de-nu -må-vara. Sagt och gjort köpte jag ett litet kedjestryp. Gick en promenad och ryckte en gång i rättan stund och "varnade" sedan med att rassla i det. När det var fixat på ett kick fick han tillbaka sitt fleece och han går nu lydigt och hur fint somhelst i kopplet. Jag gjorde det för att slippa dra ut på stressen han utstätter sig för och för att komma åt honom när han var så pass blockerad. Så länge man använder ett stryp rätt tycker jag att det är helt okej. Men givetvis ska det inte ryckas frenetiskt!
 
Senast ändrad:
Sv: Hundar av koppelryck


Tja jag vet förvisso inte hur folk gör när de rycker, men poängen är väl ändå att det ska vara så pass lite friktion i halsbandet att själva hunden inte förflyttas av rycket. Rycker man och får med nacke/hund kan jag mycket väl förstå att hunden skadas. Men missbruka redskap kan ju vemsomhelst göra.
 
Sv: Hundar av koppelryck

Att slita och rycka kopplet oavsett halsband säger sej ju själv att det inte är så bekvämt för hunden.

Det är inte heller meningen att det ska vara bekvämt, snarare tvärtom. Man korrigerar ju för att tala om för hunden att det där är fel.

Jag har inget emot koppelkorrigeringar. Man behöver ju inte direkt ta i för kung och fosterland. Dessutom tycker jag det är bättre med ett ryck följt av en hund som går fint med slakt koppel än en hund som ligger konstant i halsbandet.

Det är ju beklämmande att folk inte ska kunna få sin hund att gå i koppel utan att dra :crazy:
 
Sv: Hundar av koppelryck

Jag tycker tvärtom. När jag har flexi på mina hundar så har jag aldrig ens ett litet drag i kopplet. Det är ju hur bra som helst. De kan de dessutom stå och nosa några meter bakom mig utan problem eller ned i ett dike och göra sina behov utan att jag behöver kliva ned i halva diket själv. Skulle de går för långt fram eller för långt bak är det ju bara att kalla in den och be de anpassa sitt tempo lite. Jag förstår inte varför det skulle vara så "farligt" och dåligt faktiskt. Jag har aldrig förstått det i dessa debatter faktiskt...

Ang. halsband så är det ju två falanger. De som hävdar att ett stumt halsband är det bästa och de som hävdar att stryp är bättre eftersom att det fördelar trycket. Jag kan säga att i de fall där mina hundar rycker så känns det för mig mycket bättre om de har stryp på sig. Har de stumt halsband och rycker så säger det bara *stopp* och det känns verkligen som att det kan ge ett ordentligt och stumt ryck. Har de stryp så blir det inte tvärstopp på samma vis.
 
Sv: Hundar av koppelryck

Många gånger så fokuserar man väl på att hunden drar i kopplet och inte orsaken till det.

Om mina hundar drar i kopplet och vill fram till en annan hund, så anser jag inte att problemet är att de drar i kopplet utan faktiskt att de vill fram till den andra hunden :) De som bara går och drar och drar under promenader är ju ofta understimulerade hundar eller hundar som stressar på ett eller annat sätt. En lugn och harmonisk hund drar ju betydligt mer sällan i kopplet och går ju oftast att resonera med genom att bara prata med dem. Generellt. Det finns väl alltid undantag.
 
Sv: Hundar av koppelryck

Jo det är ju helt klart olika hur mycket korrigering som behövs när hunden drar. På vissa räcker det ju med ett litet "nej" för att den ska sluta dra. Och jag ser ingen anledning att rycka i kopplet utan föregående röstkorrigering.
 
Sv: Hundar av koppelryck

Knapplån.

Det kom bort ett ord i rubriken men som ni nog förstår så skulle det vara *Hundar skadade av koppelryck*

Det blir direkt samma tyckande om olika halsband och ryckande.

Var är den konkreta rapporten? Av x hundar så är y hundar skadade av strypkoppel och z hundar skadade av halti o.s.v.
Eftersom i princip alla hundar (ca en miljon hundar) i Sverige någon gång går koppel per dag så måste det ju vara lätt att få fram dessa skaderapporter eftersom i stort sett alla hundar sliter i koppel.
En kiropraktor eller en bokförfattare som håller "på sin egen verksamhet" är inte en seriös forskarrapport.

Det är den typen av svar som jag söker. Kan det inte komma fram någon sådan rapport, så är hela resonemanget om att hundar skadas av koppelryck en myt, på samma nivå som råttan i pizzan
 
Sv: Hundar av koppelryck

Du har ju "Vad gör jag när hunden drar i kopplet?" av Turid Rugaas. Tydligen ska veterinärer uttalat sig om nackskador på hund orsakade av ryck i den boken.

Fast det är säkert inte tillräckligt.

//E

:confused: Jag har den boken och kan inte hitta någonstans där hon skriver att man ska rycka i hunden med kopplet. :crazy:
 
Sv: Hundar av koppelryck

Knapplån.
Det är den typen av svar som jag söker. Kan det inte komma fram någon sådan rapport, så är hela resonemanget om att hundar skadas av koppelryck en myt, på samma nivå som råttan i pizzan

Då borde inte du heller kunna avgöra att det är en myt om det inte finns en forskningsrapport om att det är en myt! :crazy:

Testa och sätt ett halsband med koppel runt din egen nacke och ryck till. Efter några såna ryck varje dag så vore det konstigt om du inte fick några skador av det. Vissa saker kanske är så uppenbara så att forskning inte behövs för att fastställa något.
 
Sv: Hundar av koppelryck

Fast du kan inte jämföra en hundnacke med en människonacke, de har helt annorlunda anatomisk uppbyggnad. Människan är byggd för att gå upprätt och har därför mindre stabilitet i nacken eftersom det krävs mindre krafter för att upphäva gravitationen. Hunden däremot har ju en horisontell ryggrad. De har mer muskulatur än vi har för att stabilisera nacken.

Om nu inte hundar tål koppelkorrigeringar så borde de ju inte heller tåla att kampa vid lek, där kan de ju få till rätt bra snärtar :smirk:

Och om det nu är så uppenbart att det skadar nacken så är det ju konstigt att det inte är vanligare med nackskador än vad det faktiskt är...
 
Sv: Hundar av koppelryck

:confused: Jag har den boken och kan inte hitta någonstans där hon skriver att man ska rycka i hunden med kopplet. :crazy:

Inte för att jag har läst boken själv, men vad jag kan utläsa av lady_vips inlägg så menar hon att en har vet skrivit i boken ang skador av ryck i koppel.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 325
Senast: Sel
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 757
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp