Hund utan underull

snorp

Trådstartare
Min kelpie har ingen underull och nu funderar jag på om det är nått speciellt jag ska tänka på. Hon fryser lätt så hon har så klart fått ha täcke eller overall i vintras. Jag tar fortfarande med täcke till henne om vi ska träna utomhus kvällstid och jag vet att hon kommer få pausa en del. Har även med en filt för henne att sitta på. Hos oss är det plusgrader även på kvällen men det är inte många grader över nollan.

Är det nån annan här som har en hund som helt saknar underull? Tänker ni på nått speciellt?

Så här ser hon ut när man stryker henne mothårs.

Min kelpie har ingen underull och nu funderar jag på om det är nått speciellt jag ska tänka på. Hon fryser lätt så hon har så klart fått ha täcke eller overall i vintras. Jag tar fortfarande med täcke till henne om vi ska träna utomhus kvällstid och jag vet att hon kommer få pausa en del. Har även med en filt för henne att sitta på. Hos oss är det plusgrader även på kvällen men det är inte många grader över nollan.

Är det nån annan här som har en hund som helt saknar underull? Tänker ni på nått speciellt?

Så här ser hon ut när man stryker henne mothårs.

Jag har korthåriga hundar utan underull. De tål kyla bättre än vad de tål vind och väta, på vintern har den nästan alltid täcke eller stickad tröja och resten av året har jag alltid med ett fleecetäcke på träningar eller tävlingar eftersom det kan vara rätt ruggigt även på sommaren. (Ena har en fleeceoverall och ÄLSKAR den, använde den senast i fredags.)

De har även varsin Back och tack-pad att ligga på i buren. :)

Minn verkar vara mest frusen när vi pausar i träning. Hon satt i skuggan på en filt och skakade i augusti. Då var det vindstilla och inte speciellt kallt men det började bli kvällsdagg i gräset och hon frös. Så länge hon är i rörelse på promenad så verkar hon inte frysa men jag tar på henne täcke eller overall för säkerhets skull. Ska hon ligga i bilen när det är under +10 grader får hon ha täcke på sig. Hon har fårskinnsfällar som hon ligger på i bilburen.

Alice har knappt heller underull. Hon har fått pyttelite i vinter men inget vintrarna innan. Fram på bröstet har hon nästan ingen päls, man ser nästan ner i huden på henne. Eftersom vi bor i ett blåsigt, blött och ruggigt Sydskåne har jag täcke på henne de sämre dagarna, även på våren.

Jag klipper henne på somrarna. Vet inte om jag inbillar mig men jag upplever att hon tål värme ganska dåligt också. Inte så att hon lider av det, men verkar mer nöjd när hon är klippt.

Mina hundar är korthåriga, nästan så korthåriga de kan bli, helt utan underull. Nu bor jag förvisso i Skåne, men när vi är ute och går eller är aktiva har de aldrig täcke eller kläder, då håller de ju värmen. Är de i stillhet vintertid, ute eller i bilen, har vi täcke.

Mina hundar är också väldigt korthåriga och frusna av sig. Hanen har lite underull och är inte lika känslig för kyla som den lilla prinsessan för hon är helt hopplös, fryser nästan jämt känns det som.
För mina hundar är passformen viktig, ett täcke som sitter dåligt kan vara nästa hur tjockt som helst men det hjälper i alla fall inte. För tikens del är det lager på lager som gäller.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 769
Senast: Tualma
·
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur