hund under hästveckan i Falsterbo?

Sv: hund under hästveckan i Falsterbo?

Bara den är vaccinerad så ska det väl gå?

Får får man.

Tycker du inte att det är en väl stressig miljö?

Sen är det ju om det blir kanonväder, så finns det bara skugga på huvudläktaren, har du inte sittplats, blir det ju lätt grillad jycke.

Jag har haft med min hund för några år sedan där, inga problem förutom om det blir för varmt kan man inte se tävlingarna för det blir för trångt med allt folk. Mer publik med bra väder. Annars bra social träning för en hund. Får ju kolla hur hunden mår om den pallar med det, har tänkt ta med min hund dit o se om det fungerar för henne, blir det för mycket är det ju bara att gå därifrån!!

nä, jag har inte varit i Falsterbo innan, så jag vet inte. Men blir det stressigt eller varmt kan man väl gå därifrån? Vi kommer ha plats på campingen med husvagn....

Tycker det nästan är djurplågeri att ha hunden där! Skarp sol eller regn, men ALLTID mycket folk :cool:...

Risken är stor att din hund blir trampad på tasarna, blir överhetad eller ja allting kan hända. :( Jag tycker för din egen skull och hundens, ta inte med den.

Även måste du tänka på att lämna området då och då för hunden måste rastas och sträcka sina ben + göra visa behov.
Tror din hund skulle tacka dig om du inte gjorde det!

Mvh
Eran Emma

Jag har ju tyvärr inte så många valmöjligheter just nu.

Måste fråga bara, för jag fick intrycket av att det är väldigt mycket hundar där under hästveckan, hur gör ni som har hundarna med då?

Jag hade med min då 10 veckors valp till Strömsholmtävlingarna. Varmt var det och mycket folk men det gick hur bra som helst. Hade satt en kattbur ovanpå ett barnvagnsunderrede så att hon lätt kunde stoppas undan och slippa alla människor/värme etc.

ok, vardet mycket hundar när du var där? Har ju en stor hund, så ingen bur med, men husvagn då istället...

Tänkte lite att det även kunde vara bra social träning för honom, men det kanske är fel? Har som sagt inte varit där innan.

Ska du vara där hela veckan? Som publik eller med häst?

Jag har haft min med någon enstaka dag men jag tycker att det är både bra och dåligt...
En husvagn är ju inte direkt sval om det blir varmt ute. Kan du på något sätt då ha den utanför även om du inte är där? Skugga kan ju inte heller garanteras då man itne vet var platsen är.
De flesta som har hund med sig tror jag har häst med också. Då kan hunden koppla av i stallet där det inte är speciellt mkt stoj o stim.
Men visst går det att ta med- men man blir ju lite mer låst. Dessutom har man ju någon att kramas med och slipper sakna gullet!

Jag släpar med mina hundar på mycket sånt, marknader, mässor och liknande, varför inte?

De går bredvid mig och tycker det är skönt att vara med. Det enda som hindrar mig är väldigt varmt väder, men det känns ju inte som om det blir varmt i det närmaste.

Jag har iaf det kravet på mina hundar att de ska fixa en sån miljö och det gör dem utan problem. När vi står stilla lägger de sig, när vi går så hänger de snällt med. Enda stället som vållar lite bekymmer är på jaktmässor när de tvunget ska ställa viltsvinsskinn och sånt mitt i marknadsgatan:D Mina vovvar gillar inte grisar :angel:

Ja, det var ganska många. Vi hade även med vår "stora" hund och det gick bra för henne med.

Det går alldeles utmärkt att ha hunden med sig! Jag har besökt FHS sisådär 30 somrar på rad - och jag har alltid haft hund med mig. Det brukar vimla av hundar där, och jag har faktiskt aldrig sett någon hund som har lidit av att vara med. Och det är väldigt sällan man ser några hundar som "gruffar". Men kommer man någon av de sista tävlingsdagarna så är där väldigt mycket folk o väldigt trångt. En liten hund (som jag har/har haft) kan lätt komma i kläm i folkvimlet.

Men om hunden klarar av det så är det absolut inget djurplågeri.

Fast varmt kan det bli (om du/ni ska sitta på läktaren i solsken)

(Medveten om att tråden är 10 år gammal, men jag letade febrilt efter mer info om just detta inför årets FHS, och hittade egentligen bara denna tråden)

Nu har jag varit på falsterboveckan med min mellanstora 6 månaders blandrasvalp på 7kg.
Jag var så nervös över att han skulle bli stressad eller på något annat sätt må dåligt under helgen men jag hade inget val då alla mina hundvakter själva var bortresta. Det fick bära eller brista och jag var beredd på att lämna området i värsta fall, om vovve visade sig må dålig.

Hade läktarplats, i solen. Utan tak. 22 grader och klarblå himmel.
Under klasserna låg han och sov i skuggan mellan mina fötter på läktaren. Och mellan klasserna promenerade vi runt på området/vilade i gräset etc. (Hälften av alla butikerna hade dessutom vattenskålar utplacerade) Han var aldrig överhettad, hässjade inte alls och var supercool med omgivningar, ljud och väder. Han är ganska väl miljö- och passivitetstränad vilket såklart säkerligen bidrog till att det gick så bra.

Jag är så glad att jag tog med honom. Vilken träning!
Passerade ju typ 30 (oftast väldigt stabila och platsvana) hundar i timmen och kunde träna på att han inte skall engagera sig i varenda hund som går förbi. På läktaren hade vi en Labrador några rader upp, två westies några platser till höger och en jackrussel ett par rader nedanför oss. Alla hundarna verkade väldigt välmående och inte alls stressade eller överhettade.
När det blev trångt i någon passage bar jag honom en bit för att inte riskera att han blev klämd eller trampad på.

Fick EN kommentar (en tjej som inte ens vågade säga det till mig, utan liksom sa det i förbifarten till en väninna) om hur hon inte kunde förstå att man väljer att ta med sin hund, och att det är synd om hundarna.

Så jag vill bara tillägga i tråden att det går utmärkt att ta med hund om du känner att du har en hund som fungerar i denna typ av miljöer. :):heart

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 155
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
775
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka