(Medveten om att tråden är 10 år gammal, men jag letade febrilt efter mer info om just detta inför årets FHS, och hittade egentligen bara denna tråden)
Nu har jag varit på falsterboveckan med min mellanstora 6 månaders blandrasvalp på 7kg.
Jag var så nervös över att han skulle bli stressad eller på något annat sätt må dåligt under helgen men jag hade inget val då alla mina hundvakter själva var bortresta. Det fick bära eller brista och jag var beredd på att lämna området i värsta fall, om vovve visade sig må dålig.
Hade läktarplats, i solen. Utan tak. 22 grader och klarblå himmel.
Under klasserna låg han och sov i skuggan mellan mina fötter på läktaren. Och mellan klasserna promenerade vi runt på området/vilade i gräset etc. (Hälften av alla butikerna hade dessutom vattenskålar utplacerade) Han var aldrig överhettad, hässjade inte alls och var supercool med omgivningar, ljud och väder. Han är ganska väl miljö- och passivitetstränad vilket såklart säkerligen bidrog till att det gick så bra.
Jag är så glad att jag tog med honom. Vilken träning!
Passerade ju typ 30 (oftast väldigt stabila och platsvana) hundar i timmen och kunde träna på att han inte skall engagera sig i varenda hund som går förbi. På läktaren hade vi en Labrador några rader upp, två westies några platser till höger och en jackrussel ett par rader nedanför oss. Alla hundarna verkade väldigt välmående och inte alls stressade eller överhettade.
När det blev trångt i någon passage bar jag honom en bit för att inte riskera att han blev klämd eller trampad på.
Fick EN kommentar (en tjej som inte ens vågade säga det till mig, utan liksom sa det i förbifarten till en väninna) om hur hon inte kunde förstå att man väljer att ta med sin hund, och att det är synd om hundarna.
Så jag vill bara tillägga i tråden att det går utmärkt att ta med hund om du känner att du har en hund som fungerar i denna typ av miljöer.