Hund som ylar

Heulwen

Trådstartare
Jag är dagmatte åt en dalmatiner som har en jobbig ovana. Det är så att han börjar yla utomhus så fort han inte får som han vill.
Dvs bara att säga åt honom att stanna och sätta sig ner eller att kalla in honom kan förorsaka långa "plågade" yl som är helt omöjliga att få stopp på.
Jag har prövat att ignorera honom, ta tag i nackskinnet och stirra in i hans ögon men han vägrar att möta min blick och flackar med ögonen. Enda gångerna jag fått något som helst resultat är när jag lyft honom i nackskinnet från marken. Då har han blivit tyst och då har jag direkt fortsatt att gå vidare så att det slutat med att jag "vunnit".
Har även prövat att få tyst på honom med korv men för det första har det inte fungerat, för det andra insåg jag att det var väldigt korkat då han skulle tro att han blev belönad för att yla. :smirk:
Har även hållt igen munnen på honom men då har han fortsatt yla, bara dovare.
När han blir så här så låser han sig totalt. Han är verkligen helt okontaktbar!

Vad kan jag göra? De gångerna jag fått tyst på honom har varit få och det har inte hjälpt med grova tillrättavisningar mer än tillfälligt.

Han är förövrigt tre år och ylandet blir värre om det är löpande tikar i närheten. Han skulle nog må bättre psysiskt om han blev kastrerad men det är ju inte min sak att bestämma.
Gnäller en hel del inomhus också så fort han får för sig att han vill gå ut.
Han är väldigt ignorant och "inne i sig själv", lyssnar sällan på krav utan att man får tvinga honom till att göra sakerna, tex trycka ner hans bak om han ska sitta ner.
Hittar inget som motiverar honom. Har prövat goda saker och mycket beröm. Då viftar han på svansen och blir glad men inte tillräckligt motiverad att göra det jag kräver.

Råd och tips om övningar och förhållningssätt önskas! :bow:

Sv: Hund som ylar

Istället för att trycka ned baken så testa att ta tag i några hårstrån och dra uppåt istället. Trycker du mot en hund så trycker den ofta tillbaka och du får alltså motsatt effekt.

Men jag tycker att det låter som att han faktiskt inte vet vad sitt betyder. Det är många som faktiskt inte kan ordet utan de gissar på ett ungefär vad matte vill. Kanske gör hon en liten rörelse istället. Då blir det helt fel när någon annan försöker.

När man lär in sitt, ligg etc så ska man plocka bort kroppen och bara använda rösten för att verkligen se om de förstår vad man säger. Bra att göra innan man blir arg på hunden :)

Så jag tycker att du ska börja om på bästa pedagogiska sättet och helt enkelt lära honom dessa saker. Viftar han på svansen när du berömmer honom så är det fullt tillräckligt för att han ska göra sådana enkla saker. Kör på! De flesta hundar kan behöva en liten inkörningsperiod innan de fattar att det man gör faktiskt är KUL! Inte massor med otydliga signaler och en tjurig och arg matte!

Var nog inte tillräcklig klar i mitt inlägg! :)
Han vet vad sitt(ligg, stanna etc) betyder, det tvivlar jag inte på.
Det är utomhus problemen kommer.
När man är inomhus så sätter han sig oftast/alltid ner utan problem, det är när man är utomhus som han inte lyssnar.

Kräver jag något av honom utomhus så sätter han oftast igång och ylar. Och som sagt så låser han sig inom sig liksom då. :confused:

Min hund gör så men han piper och låter allmänt konstigt,det är oftast när han är uppspelt och inte vill lyssna utan istället springa å lukta eller gå och hälsa på någon vovve.
Han blev helt låst och jag försökte dra i öronen,ta i nackskinnet men han struntade totalt i mej.

Jag har tränat mycket ögonkontakt,har då satt honom brevid mej och han har fått pipa å gnälla men så fort han har tagit ögonkontakt har det blivit godis.

Nu när han blir sådär pipig säger jag Uppe och då tar han ögonkontakt och koncentrerar sej på mej istället.

Jag kanske ska låta honom sitta ner och yla på(det värsta är att det låter som om man har ihjäl honom :o) så att han inser att det inte hjälper?
Ska nog testa det där med ögonkontakt då!

Fler? :bump:

Kom igen nu! Någon orkar väl med att bemöda sig med att plita ner ett svar. Vet att det finns så många duktiga hundmänniskor här!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 278
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 914
Övr. Hund Jag blir galen. Vet inte vad jag ska ta mig till. Känns som jag har testat allt. Min dalmatiner gnäller/piper/ylar/skriker i bilen. Den...
2
Svar
29
· Visningar
12 335
Senast: Migo
·
Övr. Hund Efter några månader har jag insett att jag inte kommer få sambon att lära sina hundar uppföra sig som folk(;)), utan det blir upp till...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 907
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar