Hund som vapen

Mammas

Trådstartare
Jag har efter diskussion i en tråd på en annan underdel av buke lite funderingar kring att använda hunden som vapen.

Att en person som tränat det kan använda sin hund som ett vapen är inte något jag ser som konstigt. Men kan en som enbart tränar "vanligt", det vill säga normal vardagslydnad eller någon gren, normalt sett räkna med att kunna använda hunden som ett kontrollerat vapen i en våldsam situation?

För mig som lekman känns det som en stor skillnad på att träna loss på en leksak i trygga miljöer till att sedan i en tumultartad situation när du bussat din hund på en person helt självklart ska kunna få hunden att lossa, även om personen skriker av smärta och blint slår efter hunden som biter den. Jag förstår ju att alla hundar är individer, men är merparten av alla hundar så att de, trots att de inte tränat på liknande situationer, skulle fungera att använda som vapen på ett kontrollerat vis?

Sedan undrar jag om miljöträning, är det något som behövs inom träning av hundar? I diskussionen denna tråd har sitt ursprung i hävdades det att det inte behövs, utan om en hund kan ett kommando hemma så kan den då det oavsett vilken situation den är i? Vuxna hundar gäller det alltså. Givetvis förstår jag att hundar är individer i denna fråga också, men generellt sett alltså.

Sv: Hund som vapen

Det är inte alls säkert att ett kommando sitter i alla miljöer.

Däremot tror jag att det är betydligt svårare att få en "vardagslydnastränad" hund att gå på och bita, än att få den att släppa. De allra flesta hundar är inte modiga filmhjältar när det hettar till;)

/Migo

Däremot tror jag att det är betydligt svårare att få en "vardagslydnastränad" hund att gå på och bita, än att få den att släppa. De allra flesta hundar är inte modiga filmhjältar när det hettar till;)

Så är det helt klart. Många hundar skulle skälla och leva om och kan säkert skrämma bort angripare på det sättet men ytterst få skulle gå till attack. Ännu färre skulle fortsätta attackera om busen bjöd motstånd.

Det är inte ens säkert att tränade skyddshundar biter i en skarp situation, de är tränade i att bita i skyddsärm (och ev stöta med korg) och det är inte alls samma sak som att bita en hotfull person utanför appellplanen. Tjänstehundar tränas en hel del både för att kunna agera i alla miljöer och för att kunna/vilja bita personer utan skyddsärm/bitjacka (man använder då dolda ärmar som hunden inte ser).

Håller med Migo, bättre fly än illa fäkta, min hund och många andra skulle lägga benen på ryggen och sticka om de kan, vid en hotfull situation.

Normalhunden skulle vid kommandot:"Buss på", titta på dig med undrande min.

Och full stimulikontoll, att hunden lyder kommando oavsett situation och miljö är få förunnat. De flesta har inte ens stimulikontroll på "sitt".

Jag kör två av mina som tjästehund ena är dock praoelev än. Men den andra är ju i tjänst.

Miljödelen är så extrem viktig. Om du inte kör i alla olika miljöer hur ska då en hund veta att den ska angripa en person ex i ett trapphus eller byggkoja eller källarförådd om man inte tränat på det. Det är en sak att angripa en person på en gräsplan där hunden känner igen sig från alla träningar. Men det blir avsevärt mycket jobbigare för hunden i en hal trappa i ett trapphus det kan jag lova.

Jag själv kör nästan alla utsatta ronder med munkorg för då har jag en extra chans att kunna agera på en mindre hotbild än utan.

Sen en annan sak som är otroligt viktig vilket skiljer sig från en tävlingshund är trycket man har på hunden en tjänstehund ska vara med så lite krav och bråk som möjligt styras. Medans en tävlingshund ska inte ta några egna intiativ utan man ska ha ett stort tryck på hunden genom hela skyddsprogramet.

Det märks tydligt när man har för mycket krav på en tjänstehund. som ett ex om man möter bus i en källare sen blir stämningen "dålig" man höjer rösten många hundar viker då för sin förare och går åt sidan. Medans en rätt tränad hund med inte så mycket krav blir förbannad med husse istället för han har höjt rösten och eggas av det.

Därför är det ganska svårt att kombinera rejäla djur till både tävling och tjänst för man lär dom ena stunden att ta för sig sen när man ska tävla ska dom underkasta sig sin förare.

Jag kör två av mina som tjästehund ena är dock praoelev än. Men den andra är ju i tjänst.

Miljödelen är så extrem viktig. Om du inte kör i alla olika miljöer hur ska då en hund veta att den ska angripa en person ex i ett trapphus eller byggkoja eller källarförådd om man inte tränat på det. Det är en sak att angripa en person på en gräsplan där hunden känner igen sig från alla träningar. Men det blir avsevärt mycket jobbigare för hunden i en hal trappa i ett trapphus det kan jag lova.

Jag själv kör nästan alla utsatta ronder med munkorg för då har jag en extra chans att kunna agera på en mindre hotbild än utan.

Sen en annan sak som är otroligt viktig vilket skiljer sig från en tävlingshund är trycket man har på hunden en tjänstehund ska vara med så lite krav och bråk som möjligt styras. Medans en tävlingshund ska inte ta några egna intiativ utan man ska ha ett stort tryck på hunden genom hela skyddsprogramet.

Det märks tydligt när man har för mycket krav på en tjänstehund. som ett ex om man möter bus i en källare sen blir stämningen "dålig" man höjer rösten många hundar viker då för sin förare och går åt sidan. Medans en rätt tränad hund med inte så mycket krav blir förbannad med husse istället för han har höjt rösten och eggas av det.

Därför är det ganska svårt att kombinera rejäla djur till både tävling och tjänst för man lär dom ena stunden att ta för sig sen när man ska tävla ska dom underkasta sig sin förare.

Jag kanske missuppfattar dig men nog tycker jag att en tjänstehund skall ha krav på sig (på rätt sätt precis som en tävlingshund). I mina ögon är det extremt viktigt att en tjänstehund inte tillåts att ta en massa egna initiativ till höger och vänster, då kan det sluta illa...

Håller för övrigt med dig om att miljöträning och verklighetsscenarion är en väldigt viktig del av träningen, precis som toleransträning och ordning och reda :)

Jag kanske missuppfattar dig men nog tycker jag att en tjänstehund skall ha krav på sig (på rätt sätt precis som en tävlingshund). I mina ögon är det extremt viktigt att en tjänstehund inte tillåts att ta en massa egna initiativ till höger och vänster, då kan det sluta illa...

Håller för övrigt med dig om att miljöträning och verklighetsscenarion är en väldigt viktig del av träningen, precis som toleransträning och ordning och reda :)

Fast en tjänstehund (speciellt i väktartjänst) går i koppel och får i princip inte släppas (så vitt jag förstått på min sambo. :p). Om någon står och väntar bakom ett hörn och slänger sig över väktaren, så är man som väktare nog tacksam för mycket eget initiativ hos hunden! Då har du liksom inte tid till några kommandon. Dessutom är en väktarhund primärt skydd för väktaren, inte vapen som sådant. Precis som batongen används för att freda sig själv i de situationer det behövs.

kl
För att återgå till ursprungsfrågan, så håller jag med Migo. Få hundar skulle ens bita! De hundar jag träffat som skulle bita (tränade väktarhundar, de flesta) är tränade att släppa när figuranten står stilla. Men om en "vardagstränad" hund väl skulle bita, vågar jag faktiskt inte gissa på om den skulle släppa. Ett "loss" tror jag knappast hjälper, antingen släpper den på eget bevåg eller så släpper den inte alls, skulle jag tro.

Fast en tjänstehund (speciellt i väktartjänst) går i koppel och får i princip inte släppas (så vitt jag förstått på min sambo. :p). Om någon står och väntar bakom ett hörn och slänger sig över väktaren, så är man som väktare nog tacksam för mycket eget initiativ hos hunden! Då har du liksom inte tid till några kommandon. Dessutom är en väktarhund primärt skydd för väktaren, inte vapen som sådant. Precis som batongen används för att freda sig själv i de situationer det behövs.

kl
För att återgå till ursprungsfrågan, så håller jag med Migo. Få hundar skulle ens bita! De hundar jag träffat som skulle bita (tränade väktarhundar, de flesta) är tränade att släppa när figuranten står stilla. Men om en "vardagstränad" hund väl skulle bita, vågar jag faktiskt inte gissa på om den skulle släppa. Ett "loss" tror jag knappast hjälper, antingen släpper den på eget bevåg eller så släpper den inte alls, skulle jag tro.

Nej en väktarhund får inte släppas.
Det uppstår ju väldigt få situationer där en väktare blir attackerad av en buse som flyger ut från ingenstans och visst ska hunden agera i en sådan situation.
MEN...det är inte sådana situationer jag pratar om. Jag vet många som inte har någon ordning och reda på sina tjänstehundar som går i gång i tid och otid och i situationer där det skulle vara fördel för väktaren att kunna koncentrera sig på att eskortera ut "buset" i stället för att behöva hålla reda på hunden som vrålar i kopplet :)
En väktarhund eller polishund skall inte släppa på passiv figurant, dom skall släppa på kommando (i alla fall i "mina" kretsar) :)

När det gäller ursprungsfrågan håller jag helt med om att det är få hundar som skulle bita och av dessa få skulle formodligen de flesta släppa vid lite större belastning (sparkar, slag, kastade saker på hunden o s v).

Nej en väktarhund får inte släppas.
Det uppstår ju väldigt få situationer där en väktare blir attackerad av en buse som flyger ut från ingenstans och visst ska hunden agera i en sådan situation.
MEN...det är inte sådana situationer jag pratar om. Jag vet många som inte har någon ordning och reda på sina tjänstehundar som går i gång i tid och otid och i situationer där det skulle vara fördel för väktaren att kunna koncentrera sig på att eskortera ut "buset" i stället för att behöva hålla reda på hunden som vrålar i kopplet :)
En väktarhund eller polishund skall inte släppa på passiv figurant, dom skall släppa på kommando (i alla fall i "mina" kretsar) :)

När det gäller ursprungsfrågan håller jag helt med om att det är få hundar som skulle bita och av dessa få skulle formodligen de flesta släppa vid lite större belastning (sparkar, slag, kastade saker på hunden o s v).

Absolut att det är få sådana situationer, men det är ju då en initiativrik hund behövs! Annars håller jag med dig om att det är allt för dålig lydnad överlag på tjänstehundarna, många tränar en månad innan uppkörning och sen inget alls på 11 månader, tills det är dags för nästa uppkörning... :grin: Nu minns jag inte om man kör transport på uppkörningarna, men där är ju en bra övning annars på att hunden, när "buset" är under kontroll, ska kunna bara bevaka och inte bete sig illa åt.
Aha, det var länge sen jag var med på en väktarhundsträning, men du kan nog ha rätt i att kommandot "stå stilla" gäller såväl bus som hund.. ;)

Ja belastning är intressant, där ser man verkligen vilket virke hunden är av. ;) Många "vardagshundar" skulle troligen släppa kampföremålet vid en så liten belastning som täckta ögon eller bara utmanande ögonkontakt...

Ordning och reda kallar jag det där du skriver om nu det är stor skillnad. Krav är när hunden underkastar sig mig och gör minsta vink. Jag har mina jäkligt fria när jag rondar annars är det extremt lätt att få robotar som bara går ronden för dom skall gå just där. Har man dom lite friare då utforskar dom bättre och tar sig friheten att kolla av andra ställen är där man normalt sätt inte går ronden. Märker stor skillnad på min när det är skarpt och när det är vanlig rond.

Jag använder nästan bara uteslutande munkorg på rond för då har man "2 Chanser" på sig. Det jag menar med det är att jag kan välja att få avstånd med hunden genom korgstöt om nån närmar sig som jag inte vill ha nära. Har jag ingen munkorg blir såna situationer besvärliga utan korg. Då måste jag få undan hunden sen knuffa undan buset handgripligen. För bett är ju ganska allvarlig händelse men däremot är inte en korgstöt det trots en bra hund skadar även bus med en munkorg. Sen kan jag välja efter jag fått undan personen att rycka munkorgen och då är situationen "skarp" för en tillsägelse har personen fått och det ska räcka.

Däremot inbrottslarm som man kan tänka sig är skarpa då har jag aldrig munkorg för då är tröskeln för fel bettenden hos buset betydligt mindre och bett ligger närmare till hands.

Håller också med Migo, en "normal" hund biter nog oftast inte i första taget.

Kan faktiskt ta min gamla som exempel, hon var en briard (herdehund, mycket vakt i sig). En mörk kväll var hunden jag och en kompis utanför internatgränsen för att hämta pizza, på vägen möter vi ett killgäng av den "dåliga" sorten som inte riktigt betedde sig på ett trevligt sätt.
Hunden kände vårt obehag och satte igång och låta ordentligt någon kille frågar om hunden är farlig och självklart sa vi ja (tur att hon var stor och svart), då lämnade de oss i fred. Nu lät hunden som om hon var fem sekunder från att hugga, men jag såg på henne att det inte var så utan hon var egentligen ganska spak och väldigt obekväm.
Jag är glad för att killarna var väldigt ovana vid hundar och inte såg att hunden var livrädd. Om hon hade varit lös så tror jag hon mycket hellre hade velat springa iväg än att stå och morra på dem.

Sen sitter aldrig något kommando 100% om man aldrig har miljötränat med hunden enligt mig. Hunden kan vara hur duktigt på något som helst inne, men om det är en helt ny miljö är det ofta mycket annat att ta in istället för vad ägaren säger om man inte har gjort liknande saker.

Däremot min första hund som jag fick ta över var en tjänstehund (bevakning) och jag misstänker att han skulle ha reagerat helt annorlunda på situationen då han egentligen inte var skarpare än tiken men hade helt annan träning och var mycket mera beskyddande mot mig.
Men jag skulle inte ha någon aning om hur jag skulle få honom att släppa om det hände något.

Var väldigt roligt annars att läsa om hur väktarhundar jobbar, då jag aldrig har träffat någon som har en/ tränat en

Senast ändrad:

*KL*

När jag va yngre hade vi en kors BC/flat, han va "vass"...
Honom lyckades jag i ett gräl med min pappa (jag ca 14-15) bussa på min pappa, och han bet faktiskt pappa. Trots att pappa säkerligen va "högre" i rang än mej (och def än hunden) .

En annan gång va pappa till en närliggande kiosk, då kommer en "fyllgubbe" å ska "käfta" med pappa. Varvid pappa säger kom inte närmre, och nån varning om hunden. "Lilla" Knutte (en BC/flat är inte så jättestor) såg väl inte så farlig ut tyckte gubben som ändå gick mot pappa och fortsatte "skräna" varvid Knutte kasta sej framåt med morrljud och blottade tänder. Nu hade pappa förutsett att Knutte kunde göra så, så han hann ta tag i kopplet.
Fyllgubben fick väldigt brått att backa.

Så jo den hunden hade vi lätt kunnat bussa på vem som helst.

Även schäfern vi skaffade när Knutte blev äldre va rätt vaktig.
Vi bodde på en gård och satt ofta på baksidan (där vi hade pool) och iom det hörde vi inte alltid närde kom besökare. Dino (schäfern) skällde sällan, (Knutte va vid detta tillfälle avlivad pga sjukdom, annars skällde alltid han vid besökare) men som sagt just det här tillfället kom en av våra grannar på besök,grannen hade själv råttisar så han va def hundvan.
Så han kommer iaf upp för backen och Dino möter upp mitt i backen (där Knutte brukade skälla ung) och grannen hejjar på Dino som morrar åt honom.
Han struntar dock i "varningen" och ska gå förbi Dino varvid Dino naffsar till för att markera att han menade allvar med att han inte fick gå förbi.
Då börjar naturligtvis grannen föra ett himlans liv så då hör vi att nån är på framsidan. Men även där så va Dino betydligt vaktigare än vad vi trodde han "skulle va". För annars va han rena "jönsen" enl resten av familjen. Men som sagt han fick ju å andra sidan inte lika många chanser att "visa" sin vaktiga sida kanske.

Så nog finns det "vanliga" hundar som fattar de skarpa lägena :) Och inte skulle "backa"..

Ja belastning är intressant, där ser man verkligen vilket virke hunden är av. ;) Många "vardagshundar" skulle troligen släppa kampföremålet vid en så liten belastning som täckta ögon eller bara utmanande ögonkontakt...

Mycket handlar det även om hur man har tränat, man bygger ju upp hundens förmåga att tåla belastningar :)

Mycket handlar det även om hur man har tränat, man bygger ju upp hundens förmåga att tåla belastningar :)

Absolut, men någon slags grund måste ju hunden själv besitta. Svärmors labbekorsning på snart 4 år är till exempel en riktig tönt (;)) och är vek som bara den, han skulle aldrig hålla för någon belastning nästan oavsett träning. Vår schäferkille på 14 månader har tålt belastning bra ända sen han var liten skrutt, vilket vi förstås bygger vidare på!

<snip> kan en som enbart tränar "vanligt", det vill säga normal vardagslydnad eller någon gren, normalt sett räkna med att kunna använda hunden som ett kontrollerat vapen i en våldsam situation?

Det beror delvis pa hunden. Min rottis ar valdigt "vaktig" trots att hon alskar manniskor. Hon foljer sina gener och och vaktar ovanliga handelser (som nar en gubbe slangde upp dorren till vart hotell rum ... morrande/skallande holl hon honom tryckt mot racket pa gangvagen utanfor dorren innan jag hann vanda mig om). Daremot kan jag inte "skicka" henne att attakera nagon, hon skulle inte alls forsta om jag inte blir rejalt radd.

För mig som lekman känns det som en stor skillnad på att träna loss på en leksak i trygga miljöer till att sedan i en tumultartad situation när du bussat din hund på en person helt självklart ska kunna få hunden att lossa, även om personen skriker av smärta och blint slår efter hunden som biter den. Jag förstår ju att alla hundar är individer, men är merparten av alla hundar så att de, trots att de inte tränat på liknande situationer, skulle fungera att använda som vapen på ett kontrollerat vis?

Jag tror inte manga val anpassade hundar skulle bita manniskor alls ... och om de gjorde det skulle inte 'loss' fungera alls. IPO hundar som har ett val fungerande loss i vardags situationer maste det laggas tid och kraft pa ny traning pa loss nar hundarna biter pa plan

Sedan undrar jag om miljöträning, är det något som behövs inom träning av hundar? I diskussionen denna tråd har sitt ursprung i hävdades det att det inte behövs, utan om en hund kan ett kommando hemma så kan den då det oavsett vilken situation den är i? Vuxna hundar gäller det alltså. Givetvis förstår jag att hundar är individer i denna fråga också, men generellt sett alltså.

Hundar ar valdigt 'situational' och behover darfor lara sig att komandon galler samma overallt. Just nu tranar jag om vara 'signaler' (dar jag star langt bort och visar med armarna utan att saga nagot for att hunden ska lagga sig och satta sig). Min tjej kan sta en halv kilometer bort och lyda nar vi ar hemma ... men pa tavling, mataffarens stora parkering, eller faltet pa vag in till stan' ar det inte lika sjalvklart vad jag menar.

Är det inte också så att en del tävlingshundar framför allt går på social kamplust; det är snarast ett samarbete med figuranten och hundarna har sällan eller aldrig varit med om att "förlora"? D v s det går att tävla skydd med en hund som inte nödvändigtvis skulle fungera i skarpt läge(jag tänker delvis återigen på korthårscollien som tagit motsvarande SchH1).

Rätta mig gärna om jag har fel, IPO/Skydd är sannerligen inget jag är särskilt insatt i!

Ordning och reda kallar jag det där du skriver om nu det är stor skillnad. Krav är när hunden underkastar sig mig och gör minsta vink. Jag har mina jäkligt fria när jag rondar annars är det extremt lätt att få robotar som bara går ronden för dom skall gå just där. Har man dom lite friare då utforskar dom bättre och tar sig friheten att kolla av andra ställen är där man normalt sätt inte går ronden. Märker stor skillnad på min när det är skarpt och när det är vanlig rond.

Jag använder nästan bara uteslutande munkorg på rond för då har man "2 Chanser" på sig. Det jag menar med det är att jag kan välja att få avstånd med hunden genom korgstöt om nån närmar sig som jag inte vill ha nära. Har jag ingen munkorg blir såna situationer besvärliga utan korg. Då måste jag få undan hunden sen knuffa undan buset handgripligen. För bett är ju ganska allvarlig händelse men däremot är inte en korgstöt det trots en bra hund skadar även bus med en munkorg. Sen kan jag välja efter jag fått undan personen att rycka munkorgen och då är situationen "skarp" för en tillsägelse har personen fått och det ska räcka.

Däremot inbrottslarm som man kan tänka sig är skarpa då har jag aldrig munkorg för då är tröskeln för fel bettenden hos buset betydligt mindre och bett ligger närmare till hands.

Vi har nog väldigt olika syn på vad krav är och också på hur en väktarhund ska jobba :)
Förstår inte vad du menar med att du har din hund "fritt" så att den kan kolla av ställen där du normalt sett inte rondar??? Hunden skall ju vara kopplad hela tiden och använda nosen för att markera om/att det finns folk närvarande i lokalen/byggnaden/området...

Är det inte också så att en del tävlingshundar framför allt går på social kamplust; det är snarast ett samarbete med figuranten och hundarna har sällan eller aldrig varit med om att "förlora"? D v s det går att tävla skydd med en hund som inte nödvändigtvis skulle fungera i skarpt läge(jag tänker delvis återigen på korthårscollien som tagit motsvarande SchH1).

Rätta mig gärna om jag har fel, IPO/Skydd är sannerligen inget jag är särskilt insatt i!

Du har helt rätt! :) Det finns många "halvdana" hundar som tävlar högt upp i skyddsklasserna men dom skulle aldrig fungera som tjänstehundar :)

Absolut. Min kompis rottis har inte ett 'defensive' harstra pa kroppen, medan min ar allt for defensive.
Med min jobbar vi stenhart pa att fa henne att forsta att det ar lek, och att det hela gar ut pa social kamplust. Jag tog henne till traning dar figgen la for mycket tryck pa henne ... och social som hon ar la hon av och bet inte pa nagot alls hela sommaren. Hon ar allt for social for att ta till 'defense drive' pa nagon hon kanner och tycker om sa hon slutate kampa alls. Jag lat henne vara over sommaren och i host har vi hittat en ny figge som LEKER fram det och hon biter och leker IPO som skjutton. :)

Du har helt rätt! :) Det finns många "halvdana" hundar som tävlar högt upp i skyddsklasserna men dom skulle aldrig fungera som tjänstehundar :)

Det finns "halvdana" tjänstehundar åxå som aldrig skulle kunna göra tiomässiga modprov eller fasttaganden i elitklass skydds ;)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 182
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 253
Senast: Petronilla
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 707
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka