Hund som vapen

Sv: Hund som vapen

Usch, och fy!! Dumma mig som inte håller mig till trådens egentliga innehåll. Meeen, är DET seccen-sjukan?! Där ser man! Jag har suttit och klurat på massor av saker, men inte ens varit i närheten av att gissa på just det :o

//Icke-macho väktar Rogan ;)

Tack för alla bra svar jag fått, anledningen till att jag inte skrivit är att jag inte haft så mycket att tillföra själv och har fått bra svar utan följdfrågor. :)

Angående taggar är min erfarenhet som ickehundförare men väktare att taggar försvunnit mer och mer? Jag vet flertalet objekt där det sitter taggar uppe men som inte används för att kunden inte vill ha det längre?

Nej den är nog ganska minimal att killar är macho inom hunderiet för dom är få som håller på.
Men problemet inom hela yrket både som väktare polis och ordningsvakter är alla tjejer som tror dom är mer än dom är och hamnar i en situation som dom inte reder ut gång på annan får man höra sånt. Sen finns det en hel del duktiga tjejer också inge snack om saken men många ska vara så manhaftiga och häftiga och tro dom är lika starka som killar och kan reda ut stök på samma sätt som en kille kan.

Jo Seccen sjukan är när hundarna letar taggar och skiter i resten vanligt fenomen tyvärr. Men ganska roligt när hunden markerar taggen åt föraren :D

Visst finns det en del tjejer som har lite väl mycket attityd men jag tycker att merparten av "machosyndromet" innehas av killar, ofta i åldern runt 20-30 år. Självklart har dom en såååå grym hund som kan bli såååå arg! :D Dessutom vet dom och kan ALLT bäst själva....

Denna "machosjukdom" finns det också en hel del av inom IPO:t, också där är det mestadels killar som står för "sjukdomen"...:D

Det finns så klart också många väldigt bra och kompetenta hundförare (både kvinnor och män) som gör sitt jobb på ett lugnt och sansat sätt och som i första hand använder sig av kommunikation när det ska "eskorteras ut folk" o s v och i sista hand hunden....

Att det skulle finnas få killar/män inom hunderiet är i alla fall inte min uppfattning, varken när det gäller tjänstehundsbranschen eller tävling.
För något år sedan var det i alla fall, på ett av de större väktarbolagen i Stockholm, ungefär 50/50 och hos MP gissar jag på att antalet män är bra mycket fler än antalet kvinnor...:)

Måste hålla med om att IPO:t är en sjukt macho-infekterad sport. Egentligen både bland män och kvinnor, men enligt min erfaranhet i synnerhet män. Hur det står till med tjänstehunds"snubbar" kan jag inte uttala mig om, jag har ingen erfarenhet alls. Däremot kan jag säga att jag vet en handfull uppfödare som gärna undviker att sälja sina hundar till väktare, då de inte vill att deras hundar ska hamna i händerna på "machos", självklart gör de det om personen i fråga verkar riktigt vettig, men man menar att det ofta ringer "stollar" och ska ha en ny leksak. Fördomsfullt kanske, jag har ingen aning, det är bara vad jag har fått höra ;).

Måste hålla med om att IPO:t är en sjukt macho-infekterad sport. Egentligen både bland män och kvinnor, men enligt min erfaranhet i synnerhet män. Hur det står till med tjänstehunds"snubbar" kan jag inte uttala mig om, jag har ingen erfarenhet alls. Däremot kan jag säga att jag vet en handfull uppfödare som gärna undviker att sälja sina hundar till väktare, då de inte vill att deras hundar ska hamna i händerna på "machos", självklart gör de det om personen i fråga verkar riktigt vettig, men man menar att det ofta ringer "stollar" och ska ha en ny leksak. Fördomsfullt kanske, jag har ingen aning, det är bara vad jag har fått höra ;).

Ja men absolut. Att vara väktare är inte precis någon merit när man ringer till en uppfödare, vad jag har hört av dem jag känner ;) Naturligtvis är många väktare ändå duktiga hundmänniskor, men då är de oftast aktiva inom SBK och har meriter och referenser inom Brukshundklubben :) Samma med polisens hundförare, de som är duktiga är oftast aktiva även inom SBK.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 182
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 253
Senast: Petronilla
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 707
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka