Hund som vapen

Sv: Hund som vapen

Det finns "halvdana" tjänstehundar åxå som aldrig skulle kunna göra tiomässiga modprov eller fasttaganden i elitklass skydds ;)

Samtidigt beror väl "halvdan" på vad man är ute efter också, om man bara vill tävla så spelar det kanske ingen roll om hunden fungerar i tjänst eller inte.

Samtidigt beror väl "halvdan" på vad man är ute efter också, om man bara vill tävla så spelar det kanske ingen roll om hunden fungerar i tjänst eller inte.

Fast är det inte en risk med det? Jag är ju så väldigt insnöad på min ras, men där blir det nu problem när man avlar på hundar som går kanon på tävling (en tävling som ska utformas för att spegla det praktiska arbetet) men som inte används praktiskt. Helt plötsligt blir det tävlingslinjer och arbetslinjer, fast tävlingen från början är till för att vara en chans till objektiv bedömning av just arbetshundarna...

Fast tävlingsformen (skydd?) kanske är så långt ifrån det praktiska arbetet att det inte blir jämförbart?

Fast är det inte en risk med det? Jag är ju så väldigt insnöad på min ras, men där blir det nu problem när man avlar på hundar som går kanon på tävling (en tävling som ska utformas för att spegla det praktiska arbetet) men som inte används praktiskt. Helt plötsligt blir det tävlingslinjer och arbetslinjer, fast tävlingen från början är till för att vara en chans till objektiv bedömning av just arbetshundarna...

Fast tävlingsformen (skydd?) kanske är så långt ifrån det praktiska arbetet att det inte blir jämförbart?

Visst finns den risken och en del tävlingsskyddshundar är lite väl veka för att passa till tjänst. Men jag tycker ändå att svenskskyddet är en gren som sållar relativt hårt bland hundarna, korgarbetet är ganska krävande.

Det finns ju absolut inte tjänstehundsförare till alla mallar och bruksschäfrar som föds och då är det iaf bra mkt bättre att hundarna körs i svenskskydds än att de tävlas i spår och sök...eller ännu värre inte tävlas i bruks alls. Men tyvärr är det ju inte så många förare som orkar/vill/kan köra svenskskyddet heller vilket så klart försvårar avelsutvärderingen.

Är det inte också så att en del tävlingshundar framför allt går på social kamplust; det är snarast ett samarbete med figuranten och hundarna har sällan eller aldrig varit med om att "förlora"? D v s det går att tävla skydd med en hund som inte nödvändigtvis skulle fungera i skarpt läge(jag tänker delvis återigen på korthårscollien som tagit motsvarande SchH1).

Rätta mig gärna om jag har fel, IPO/Skydd är sannerligen inget jag är särskilt insatt i!

Jo visst är det så Man lär ju hunden ett visst system på en gräsplan där funkar dom kanon sen byter man miljö och hunden fallar utan för ramen och vips funkar ingenting. det är typiskt för sporthundar att det blir så. Så det är ju som jag skrev av yttersta vikt att träna på olika scenarion som kan uppstå och i alla tänka bara miljöer så hunden inte känner att nåt inte står rätt till.

sen många tränar ju helt galet för dom kör med att figgen ska vara mer eller mindre psykiskt suk och alltid vara en sprattel gubbe så hunden går alltid i social kamp.

Jag med några års erfarenhet nu samt att man lyssnat på kollegor är att folk man stöter på är sällan sprattelgubbar utan jäkligt lugna sen exploderar dom så om man lär hunden att agera med aggression på passiva figgar så har man vunnit jäkligt mycket . Helst ska man ju kunna gå fram till nån som läser dagstidningen och säga "pass på" så ska hunden agera lika hårt då som när den får en retning.

Vi har nog väldigt olika syn på vad krav är och också på hur en väktarhund ska jobba :)
Förstår inte vad du menar med att du har din hund "fritt" så att den kan kolla av ställen där du normalt sett inte rondar??? Hunden skall ju vara kopplad hela tiden och använda nosen för att markera om/att det finns folk närvarande i lokalen/byggnaden/området...

Så det jag menar med fritt är att man går efter hunden villkor inte mina vi har inga uppsatta mål att dit och dit ska du utan har vi en lager lokal som ska rondas invändigt med hund jag då gör vi det men inga taggar som styr en. Sen gör vi yttre ronder och chekar av fönster och dörrar så skalskyddet är fullgott. Då slipper man såna fel bettenden och man har en fri hund som letar faktiskt det som den är till för.

Så det jag menar med fritt är att man går efter hunden villkor inte mina vi har inga uppsatta mål att dit och dit ska du utan har vi en lager lokal som ska rondas invändigt med hund jag då gör vi det men inga taggar som styr en. Sen gör vi yttre ronder och chekar av fönster och dörrar så skalskyddet är fullgott. Då slipper man såna fel bettenden och man har en fri hund som letar faktiskt det som den är till för.

Då förstår jag hur du menar :)
För mig har det ingenting med krav eller inte att göra utan mer om att jobba som ett team, känna sin hund och kunna läsa av den när den arbetar :)

Då förstår jag hur du menar :)
För mig har det ingenting med krav eller inte att göra utan mer om att jobba som ett team, känna sin hund och kunna läsa av den när den arbetar :)

Finns ju Securitas sjukan hos hundar visste du inte det. Livsfarligt om man får det på sin hund.

Sett denna åkomma massor med gånger det är ingen vacker syn... :D

Kl

Haha, oj då. Är det en "sjuka" som är utbredd uppåt landet :angel:? (Nyfiken, som vanligt.)

Nej nej Rogan detta är en sjukdom som sker över hela landet på seccens hundar även en del G4S hundar men inte lika brett.

Detta är sant och garanterat ingen rolig syn när man märker det har spridit sig till sin egna hund. :D

Syftar du möjligen på den avtrubbade "slapptaskighet" som även drabbar rondväktare som traskat samma distrikt i 20 år? (Frågar man inte får man ingenting veta ;)). Det finns väl lösningar på sånt (iaf för hundarna). Sen om det bara är kortvariga lösningar har jag ingen aning om. Är ju hund-rookie...

Senast ändrad:

Nej det är ingen sjukdom som denna jag talar om.

Det du pratar drabbar alla med fel inställning till jobbet det är bara slapptaskar i största allmänhet det.

Detta är mycket värre...:D

Senast ändrad:

Nej det är ingen sjukdom som denna jag talar om.

Det du pratar drabbar alla med fel inställning till jobbet det är bara slapptaskar i största allmänhet det.

Detta är mycket värre...:D

Förklara gärna :)
Själv tycker jag nog att det finns diverse "sjukdomar" bland hundförarna på de flesta bolagen, "Machokille sjukan" är ju en av dom :D
Träningsmässigt finns en hel del brister på många av bolagen (i stockholm) :)

Jag skulle ändå vilja påstå att de flesta (inte alla, men många) uppfödare bland åtminstone schäfer och malle gärna ser sina hundar i både tävlings och tjänstsammanhang. Dvs att man avlar med målet att hundarna ska duga åt bägge delarna, resultatet kanske inte blir så alla gånger, men då lär hunden ändå vara tävlingsduglig. Som Sanna sa så är det ju ändå toppen att det finns alternativ när uppfödaren ska sälja sina valpar, det är ju extremt sällan en hel kull går till så kallat "praktiskt arbete" sas. Då är det nog större skillnader i vallningen.

Förklara gärna :)
Själv tycker jag nog att det finns diverse "sjukdomar" bland hundförarna på de flesta bolagen, "Machokille sjukan" är ju en av dom :D
Träningsmässigt finns en hel del brister på många av bolagen (i stockholm) :)

Nej den är nog ganska minimal att killar är macho inom hunderiet för dom är få som håller på.
Men problemet inom hela yrket både som väktare polis och ordningsvakter är alla tjejer som tror dom är mer än dom är och hamnar i en situation som dom inte reder ut gång på annan får man höra sånt. Sen finns det en hel del duktiga tjejer också inge snack om saken men många ska vara så manhaftiga och häftiga och tro dom är lika starka som killar och kan reda ut stök på samma sätt som en kille kan.

Jo Seccen sjukan är när hundarna letar taggar och skiter i resten vanligt fenomen tyvärr. Men ganska roligt när hunden markerar taggen åt föraren :D

Det är väl knappast direkt ovanligt med machokillar inom hundsporten? Av de "få" (tycker det är många jag) så är det väl betydligt högre procentantal som är "macho" än om man ser till tjejer och kvinnor?

Det vore väl konstigt om hundsporten var det stället karlarna utmärkte sig som ickemacho när dom är överrepresenterade i allt annat? Typ fotboll, bilkörning osv.

Och min erfarenhet säger att kvinnor knappast rusar in i situationer dom inte styr upp? Det är konstigt, har vi olika åsikter beroende på vart vi bor, vilka vi umgås med eller vårt kön? :eek:

Det är väl knappast direkt ovanligt med machokillar inom hundsporten? Av de "få" (tycker det är många jag) så är det väl betydligt högre procentantal som är "macho" än om man ser till tjejer och kvinnor?

Det vore väl konstigt om hundsporten var det stället karlarna utmärkte sig som ickemacho när dom är överrepresenterade i allt annat? Typ fotboll, bilkörning osv.

:bow::bow:

Vad gäller väktare så kan jag inte minnas att jag någonsin under min tid som larmoperatör/arbetsledare på LC var med om någon kvinnlig väktare som uppvisade den typen av beteende. Däremot en handfull manliga väktare som försökte köra sitt eget race utan att ta hänsyn till de uttryckliga instruktioner som de skulle följa/alternativt vägrade inse att jag besatt mer kompetens inom vissa områden än de gjorde.

Dock var den absoluta merparten av väktare bra, vissa riktiga pärlor!

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 182
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 253
Senast: Petronilla
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka